Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Färgspruta, tips på bra nybörjarspruta

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera färger och lackering här

Dexxas

#16 » 22:30:04, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla in 3M:s PPS system om du är lika ointresserad som jag av att göra rent kladdiga färgsprutor.....dessutom så får du en spruta som lika gärna målar underupp som ovanifrån eller från sidan......och det är inte många billiga sprutor som klarar det... :uupps:
Jag betalar gärna 20:- för att slippa göra rent sprutan efter varje användning.... :cool:

Använde det systemet då jag byggde bärgarbandarn,och det var en etappvis målning vartefter delarna var klara för målning...... :thumme:

https://www.youtube.com/watch?v=CIC2fuUAP4E

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK



Dexxas

#17 » 22:46:41, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tillägg,nästan helt offtopic..... :lmao:

Slangar,kablar och liknande som sitter ivägen när man ska sprutmåla maskas/demaskeras jävligt enkelt och snabbt med vanlig billig aluminiumfolie,typ grillfolie..... :hurra:
Masktejp kan vara ett elände att både få dit och därifrån..... :lmao:
Täta folien vid ändarna med ett varv masktejp om ni är kräsna med resultatet.... :hurra:

Mvh/Dexx :cool: :cool:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

LeifAndersson

#18 » 22:50:27, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns det bättre att hålla i en dyr spruta så ska man naturligtvis värdera den känslan även om det inte påverkar resultatet på något vis,
När det gäller verktyg har vi med åren allt mer satt ett pris på funktionen, vissa verktyg där kvaliteten har betydelse för resultatet får kosta, medan där det har mindre betydelse så väljer vi det lämpligaste alternativet rent prismässigt! Nu när kvalitén på verktygen mer anpassats efter behovet så har vi mer utrymme för fler verktyg/hjälpmedel! Och inte blir resultatet sämre för att vissa uppgifter ibland blir lösta med prylar som faktiskt funkar för ändamålet från BT eller Jula.
Så jag är numera för anpassad kvalitet på alla hjälpmedel och verktyg. Och det säger någon som tidigare vägrade att befatta sig med annat än Svenska, Tyska och Amerikanska märkesverktyg! Men när jag insåg att man kan få betydligt fler prylar för samma slant utan att det på något vis påverkar kvalitén på det utförda jobbet så har jag prioriterat om där!
Men det viktigaste är att man trivs med de verktyg man är utlämnad till i vardagen, inget är värre än att tampas med verktyg man upplever som undermåliga till uppgiften! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RuneStone

#19 » 23:31:29, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog märks det allt skillnad på en billig och en dyr spruta.. Ska man använda den mer än några få gånger och vill ha ett bra resultat så bör man satsa på jn kvalitetsspruta.. DeVillbris och iwata är väldigt bra.. DeVillbris har en serie som heter starting line som är deras budgetmodell, denna köper man till bra pris hos eastwood. De e riktigt fina sprutor till väldigt bra pris.. Finns som kit med 2 eller 3 sprutor. Svenska Tipro har också en egen budgetspruta som e väldigt fin. Vill minnas den låg på 1200-1500 i pris..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Bodins

#20 » 01:21:31, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Kolla in 3M:s PPS system om du är lika ointresserad som jag av att göra rent kladdiga färgsprutor.....dessutom så får du en spruta som lika gärna målar underupp som ovanifrån eller från sidan......och det är inte många billiga sprutor som klarar det... :uupps:
Jag betalar gärna 20:- för att slippa göra rent sprutan efter varje användning.... :cool:

Använde det systemet då jag byggde bärgarbandarn,och det var en etappvis målning vartefter delarna var klara för målning...... :thumme:

https://www.youtube.com/watch?v=CIC2fuUAP4E
det ät ju bara burken du slipper tvätta . Körde med det systemet förut och stora fördelen tyckte ja va. Att den går i vilka lägen som :)
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Dexxas

#21 » 02:21:56, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"det ät ju bara burken du slipper tvätta . Körde med det systemet förut och stora fördelen tyckte ja va. Att den går i vilka lägen som :)"

Resten av sprutan sköljer man bara ur med nåra deciliter förtunning,sen är det bara att lägga undan grejorna.......Skitbra om man använder flera olika färger,tar nån minut att skifta färg.

Har haft min spruta liggande flera veckor utan att riva den för storrengöring......

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

d557017

#22 » 09:50:32, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpa3 skrev:
d557017 skrev:
Torpa3 skrev:Hej

Jag behöver tips o råd inför köp av färgspruta
Tänkte lacka diverse saker med den, maskindelar, en bil o kanske nån byrå så den får gärna passa till olika färger
Jag har lånat en budgetspruta men tycker att den känns billig så vill nog ha en något bättre
Kan tänka mig att lägga runt 1500kr
Önskar tips på bra allroundspruta o gärna inköpsställe
Kompressor har jag en stor så det är inga problem om de skulle behövas

Tacksam för svar


Jag köpte en Iwata W400 på ebay för ungefär de pengarna, inbillar mig att det ska vara bra grejer :grin:



Har hört att den ska vara bra men lite dyr att köpa i sverigen men ska kolla på ebay, funkar den med olika typer av färg?


Har inte använt den såpass mycket än att jag kan svara på den frågan.
Stod mellan Devillbiss, Sata och Iwata för mig, kikade på lite olika forum för billackering och det verkade vara många som gillade just iwata W400, och när den fanns att handla på ebay för rimliga pengar fick det bli en sådan.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

swampen85

#23 » 19:56:49, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt är att lufttryck , färgens densitet och rätt storlek på munstycke är ca 100gpnger viktigare än priset på sprutan... Jag har jobbat som lackerare i nått år och använt både billiga och dyra koppsprutor (över och underkropp) och högtrycksprutor med och utan luft! Men själv använder jag Uteslutande Biltemas 300kr spruta för allt jag lackar hemma, de har väll blivit 10 talet bilar och några traktorer och några snöskotrar, alla maskiner i verkstan mm å jag kan inte se nån anledning att köpa nått dyrare... Pengar i sjön är min åsikt.
Men upp till var å en!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

Andreas_77

#24 » 20:13:30, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 1500kr får du en DeVilbiss FLG-5. Troligen den mest prisvärda färgsprutan som går att få tag på idag.
Bättre färgspruta än såhär behöver man knappast som hobbylackerare.
Här beror slutresultatet på den som håller i handtaget. Atomiseringen och sprutbilden är av helt annan klass än lågprismodellerna.

Dessutom så finns det reservdelar att få tag på till FLG-5. :thumme:
Perfekt om man inte gillar "slit och släng-mentaliteten" som är så vanligt förekommande nuförtiden.
Vill du inte handla från England så finns dom hos billackering.eu för 1490kr.

Blanda inte ihop Devilbiss "Finish Line" (alltså FLG) med deras billigare serie "Starting Line". Den sistnämnda ska vara någon slags instegsmodell för dom som vill ha något riktigt billigt, men är inget jag kan rekommendera. Vet inte varför Devilbiss vill sätta sitt namn på dessa.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

d557017

#25 » 20:26:37, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt att Biltemasprutan fungerar jättebra, och priset är ju oslagbart, men å andra sidan är väl runt 1500kr för en märkesspruta väldigt billigt också.
Men precis som swampen 85 skriver, det är upptill var och en :thumme:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

LeifAndersson

#26 » 22:35:42, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket få kan utnyttja den bättre sprutbilden på den dyra sprutan. Från början är det frågan om att få hyfsad koll på inställningarna och blandningen av "färgen" sedan blir det till att finslipa själva hantverket med sprutan. Först när man nått dit har sprutans exakthet i sprutbild och sådant någon betydelse öht!
Men man ska ju naturligtvis ha en spruta som håller måttet och har samma funktioner som en riktig proffsspruta om man i framtiden blir i behov av en sådan, så det är viktigt att den sprutan man väljer är hyfsat standardiserad i sina reglage så man skulle känna sig hemma med en mer avancerad spruta den dag man behöver en sådan. Och väljer man en billigare spruta från början kan man köpa båda typerna av kopplacering så får man känna på båda typerna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas_77

#27 » 15:27:55, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom TS ville ha en färgspruta lämplig att även lackera en bil med, så har atomisering och sprutbild en stor betydelse. Som nybörjare är det enklare att få ett bra resultat med ett lite bättre verktyg. Dessutom har han ju redan provat en lågprismodell och vill ha något bättre.

Sen är en riktig färgspruta mer effektiv. Mer färg hamnar alltså på ytan man lackerar istället för runt omkring. Med tanke på vad färg kostar nuförtiden så lurar man sig själv med att köpa en billig färgspruta när det gäller lackering av större ytor. Man får helt enkelt en högre förbrukning av lackmaterial.
1500kr för en färgspruta av hög kvalitet tycker i vilket fall jag är en bra affär.

Men visst, så länge det rör sig om mindre ytor som maskin och motordelar fungerar det helt okej med en från Jula/Biltema o.s.v. Förutsatt att man får tag i ett exemplar som fungerar och slipper köa i lågprisbutikernas kundtjänst. Kan vara ett lotteri med det också.

1 person gillar det här inlägget.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

Torpa3 (trådstartaren)

#28 » 19:21:13, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde precis en Devilbiss FLG-5 :grin:

Tack för alla tips :thummar:

Vart köper man 3M™ PPS™ Paint Preparation System på nätet lättast?
Verkar väldigt smidigt med en påse som insats så man kan hålla sprutan hur man vill.

Sen var det ju det där med rengöring av sprutan, hur gör man det på bästa sätt?
Vill att den ska hålla länge o alltid vara redo när jag vill använda den o inte behöva börja med att rengöra.
Kommer antagligen måla några gånger per år så den kommer bli liggandes i långa perioder så vill inte den ska klibba igen så att säga.
Torpa3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:41, 24-12-2015
Ort: Skarabôrg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 med lastare -82
Daewoo 035 -03
Pontiac Bonneville -65

swampen85

#29 » 11:57:13, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar följa med ett kit för rengöring och isärskruvning modell "vapenvård" eller liten flaskborste. Skruva alltid isär hela sprutan varje gång vid rengöring, de räcker Alldrig att bara skölja igenom med förtunning.
Däremot så lämnar jag alltid sprutan med förtunning i vid förvaring.
Och hylsor/munstycken brukar jag låta ligga i koppen i förtunningsbad när de behövs. Färgmunstycket och nålen måste dock vara monterade om man ska förvara sprutan med förtunning i, annars rinner de rakt igenom.

Lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

lagun49

#30 » 12:36:01, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

swampen85 skrev:De brukar följa med ett kit för rengöring och isärskruvning modell "vapenvård" eller liten flaskborste. Skruva alltid isär hela sprutan varje gång vid rengöring, de räcker Alldrig att bara skölja igenom med förtunning.
Däremot så lämnar jag alltid sprutan med förtunning i vid förvaring.
Och hylsor/munstycken brukar jag låta ligga i koppen i förtunningsbad när de behövs. Färgmunstycket och nålen måste dock vara monterade om man ska förvara sprutan med förtunning i, annars rinner de rakt igenom.

Lycka till!


Så gör jag också med min billiga BT-spruta, och det funkar klockrent, trots att jag bara använder den ett par gånger per år. Grejen med sprutmålning är att få rätt viskositet, jag gör det på känn utan mätkopp, som jag inte tycker fungerar bra. Jag har en viskositet mellan standardmjölk och matlagningsgrädde, alltså tunnare än man tror!
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se