Det här med färger är ju inte helt enkelt... Jag fick låna en RAL färgkarta från Tikkurila av min färghandlare och försökte göra några jämförelser.
När jag först såg RAL1006 i färgkartan tänkte jag att den var väldigt orange, men efter att ha gjort testerna nedan har jag ändrat uppfattning...
Denna första bild visar ett original
excenterlås som har suttit på en Volvo BM LM218TD från 1965. Färgen på låset är aningen ljusare än RAL1006.
Här är hyttaket på en modell av 330C från JOAL. Stämmer bra med RAL1006
Här är hyttaket på en modell av ev L70 som jag byggt själv och som har lackats med Lantmännens "original" Volvo BM
Gul från förr. Stämmer ganska väl. Jag har lackat två maskiner i fullskala (LM218 och LM641) med den färgen med bra resultat.
Här är taket på samma L70 jämfört med RAL 1018. Det är en snygg gul färg men alldeles för ljus tycker jag. Passar antagligen bättre på maskiner med den nyare gula färgen från år 2000.
RAL1021 och 1023 skulle nog också passa bra, men är egentligen för ljusa enligt den här jämförelsen. Ligger närmare "Vägverkets gula" kanske?
RAL1017 ligger också nära, men ser lite "gråblek" ut på nåt sätt...
Här är hyttaket på L70 (målad med Lantmännens gamla "Volvo BM Gul") jämförd med excenterlåset från LM218
Här är färgkartan jämfört med L70. RAL1006 ligger väldigt nära om än en liiiten aning mörkare.
Så min slutsats så här långt är att RAL1006 borde funka bra på äldre gula Volvo BM maskiner. Jag skall dock ta en koll på lite andra färgskalor (NCS tex) för att se om det går att komma ännu närmare.