Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lackering, inställning, färgblandning och problem.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 19:49:55, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en tryckluftsdriven färgspruta på biltema en gång. Ingen märkvärdig sak, men den funkar iallafall. Fast jag vet inte riktigt hur man ska använda den...
Färgsprutan har ett munstycke i mitten där luft och färg kommer ut, och vid båda sidor om detta sitter två munstycken som blåser luft in mot färgstrålen om jag förstår det rätt.
Denna luftström går att justera och helt stänga av. Hur ska den va och vad är syftet med den?
Färgmunstycket har också en justering. Men jag vet inte riktigt vad den gör.

Ibland har jag märkt att lackytan blir torr och mjölig... vad gör man för fel då? Och ibland kan ytan bli matt. Vad är det för fel då?
Hur tunt utspädd ska färgen vara?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



bert

#2 » 20:00:13, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftströmmen ändrar formen på sprutbilden
Den andra skruven påverkar hur långt nålen rör sig som i sin tur på verkar hur mycket färg det kommer ur sprutan
Torrsprut är oftast för lite färg pålagt så det flyter inte ut om det är runt rumstemperatur
Brukar finnas mätstickor som visar lämplig dosering

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Henrik1977 (trådstartaren)

#3 » 20:07:00, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan torrsprut bero på att färgen är för tjock så att det inte kommer tillräckligt med färg?
Kan för långt sprutavstånd orsaka torrsprut, beroende på att färgen torkar i luften innan den landar?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

bert

#4 » 20:17:44, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torrsprut är oftast att det är för lite färg så den flyter inte ut innan det "sätter"sig men är den dåligt spänd så borde du märka det på sprutbilden och att den kanske liksom vill spotta ut färgen istället för en jämn dimma
Svårt och säga då hade man nog behövt se när du målade
Ang städning så om jag inte är helt ute och vimsar så i grova drag späder man 5 dl färg 3 dl förtunning och 2 dl hårdare men det där skiljer lite mellan färgmärkena

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Åsa-Nisse

#5 » 20:23:45, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite för tjock färg, För tunt pålagt, För varmt material kan orsaka torrsprut. När det händer för mig har jag slarvat med silning av färgen så det hamnat en skitflaga i sugröret, som blockerar. Bara att öppna och blåsa ut ( och måla om något man ej tänkt sig) sen brukar det funka igen.
Spädning av vanlig enkel lackfärg brukar gå att se när den är lagom blaskig. Typ grädde, inte lättmjölk.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

lagun49

#6 » 20:51:21, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Spädning av vanlig enkel lackfärg brukar gå att se när den är lagom blaskig. Typ grädde, inte lättmjölk.


Mellangrädde i så fall, oftast gör man färgen för tjock!
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

valberga

#7 » 21:24:59, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

torryta, bränd yta beror vanligtvis på för högt lufttryck. Man sprutar bort lösningsmedlet,så att när färgen når den avsedda ytan,rinner den inte ut, utan blir till pulver. Trycket skall vara mellan 2-3,5kg. Det finns mätare kallasdes förr för "ford 4" mätare. Det är ingen mätare i vanlig ordning utan en tratt med ett bestämt hål. Man skall fylla tratten lyfta upp den och räkna dropparna. Enligt färgtillverkaren. Så omständig behöver man ju inte vara om man skall ha färg på en maskindel. Men det gäller att prova sig fram till bästa konsistensen. Spruta sedan så mycket o flödigt inställt på sprutan,att det just täcker och är på gränsen till att rinna. Då flyter färgen i hop och blir ej "hammarlackaktig". Lycka till Det är till att gå den "hårda" vägen o prova sig fram
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

jannejoel

#8 » 21:25:48, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lära mig att när en droppe färg på tumnageln rinner ut och täcker nageln är det rätt konsistens. Stämmer det även idag? Har inte lackat ngt på många år.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Janson1

#9 » 21:39:42, 11-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att läsa instruktionen på färgen, där står blandningsförhållande, temperaturer, vilka förtunningar som fungerar, om den är sprutbar eller ej. (Jag fick färg en gång som inte gick att spruta, den blev till spindelnät i samma stund den kom ur sprutan...) Sedan så är ny sk miljövänligare lack svårare att få bra, i speciella fall krävs en spruta som har en "plastfjäder" precis innan munstycket som blandar färgen en sista gång innan den lämnar sprutan.
Sist men inte minst: Övning ger färdighet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#10 » 09:05:38, 12-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

och sen beror det ju på vad man ska måla också............en enkel biltema spruta kanske inte är förstahandsvalet för en fin topplack. Möjligen första lagren med grundfärg eller slipgrund.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Johnj-e

#11 » 14:36:05, 12-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Ang spädning så om jag inte är helt ute och vimsar så i grova drag späder man 5 dl färg 3 dl förtunning och 2 dl hårdare men det där skiljer lite mellan färgmärkena


Om jag inte har en susning om blandförhållandet "brukar" jag ta 2 delar färg 1 förtunning och 1 härdare och sen öka med förtunning...
men de skiljer väl sig ganska mycket beroende på färg som sagt
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se