Sida 1 av 1

Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 19:49:55, 11-05-2016
av Henrik1977
Jag köpte en tryckluftsdriven färgspruta på biltema en gång. Ingen märkvärdig sak, men den funkar iallafall. Fast jag vet inte riktigt hur man ska använda den...
Färgsprutan har ett munstycke i mitten där luft och färg kommer ut, och vid båda sidor om detta sitter två munstycken som blåser luft in mot färgstrålen om jag förstår det rätt.
Denna luftström går att justera och helt stänga av. Hur ska den va och vad är syftet med den?
Färgmunstycket har också en justering. Men jag vet inte riktigt vad den gör.

Ibland har jag märkt att lackytan blir torr och mjölig... vad gör man för fel då? Och ibland kan ytan bli matt. Vad är det för fel då?
Hur tunt utspädd ska färgen vara?

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 20:00:13, 11-05-2016
av bert
Luftströmmen ändrar formen på sprutbilden
Den andra skruven påverkar hur långt nålen rör sig som i sin tur på verkar hur mycket färg det kommer ur sprutan
Torrsprut är oftast för lite färg pålagt så det flyter inte ut om det är runt rumstemperatur
Brukar finnas mätstickor som visar lämplig dosering

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 20:07:00, 11-05-2016
av Henrik1977
Kan torrsprut bero på att färgen är för tjock så att det inte kommer tillräckligt med färg?
Kan för långt sprutavstånd orsaka torrsprut, beroende på att färgen torkar i luften innan den landar?

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 20:17:44, 11-05-2016
av bert
Torrsprut är oftast att det är för lite färg så den flyter inte ut innan det "sätter"sig men är den dåligt spänd så borde du märka det på sprutbilden och att den kanske liksom vill spotta ut färgen istället för en jämn dimma
Svårt och säga då hade man nog behövt se när du målade
Ang städning så om jag inte är helt ute och vimsar så i grova drag späder man 5 dl färg 3 dl förtunning och 2 dl hårdare men det där skiljer lite mellan färgmärkena

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 20:23:45, 11-05-2016
av Åsa-Nisse
Lite för tjock färg, För tunt pålagt, För varmt material kan orsaka torrsprut. När det händer för mig har jag slarvat med silning av färgen så det hamnat en skitflaga i sugröret, som blockerar. Bara att öppna och blåsa ut ( och måla om något man ej tänkt sig) sen brukar det funka igen.
Spädning av vanlig enkel lackfärg brukar gå att se när den är lagom blaskig. Typ grädde, inte lättmjölk.

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 20:51:21, 11-05-2016
av lagun49
Åsa-Nisse skrev:Spädning av vanlig enkel lackfärg brukar gå att se när den är lagom blaskig. Typ grädde, inte lättmjölk.


Mellangrädde i så fall, oftast gör man färgen för tjock!

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 21:24:59, 11-05-2016
av valberga
torryta, bränd yta beror vanligtvis på för högt lufttryck. Man sprutar bort lösningsmedlet,så att när färgen når den avsedda ytan,rinner den inte ut, utan blir till pulver. Trycket skall vara mellan 2-3,5kg. Det finns mätare kallasdes förr för "ford 4" mätare. Det är ingen mätare i vanlig ordning utan en tratt med ett bestämt hål. Man skall fylla tratten lyfta upp den och räkna dropparna. Enligt färgtillverkaren. Så omständig behöver man ju inte vara om man skall ha färg på en maskindel. Men det gäller att prova sig fram till bästa konsistensen. Spruta sedan så mycket o flödigt inställt på sprutan,att det just täcker och är på gränsen till att rinna. Då flyter färgen i hop och blir ej "hammarlackaktig". Lycka till Det är till att gå den "hårda" vägen o prova sig fram

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 21:25:48, 11-05-2016
av jannejoel
Jag har fått lära mig att när en droppe färg på tumnageln rinner ut och täcker nageln är det rätt konsistens. Stämmer det även idag? Har inte lackat ngt på många år.

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 21:39:42, 11-05-2016
av Janson1
Börja med att läsa instruktionen på färgen, där står blandningsförhållande, temperaturer, vilka förtunningar som fungerar, om den är sprutbar eller ej. (Jag fick färg en gång som inte gick att spruta, den blev till spindelnät i samma stund den kom ur sprutan...) Sedan så är ny sk miljövänligare lack svårare att få bra, i speciella fall krävs en spruta som har en "plastfjäder" precis innan munstycket som blandar färgen en sista gång innan den lämnar sprutan.
Sist men inte minst: Övning ger färdighet.

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 09:05:38, 12-05-2016
av Stefan1972
och sen beror det ju på vad man ska måla också............en enkel biltema spruta kanske inte är förstahandsvalet för en fin topplack. Möjligen första lagren med grundfärg eller slipgrund.

Re: Lackering, inställning, färgblandning och problem.

InläggPostat: 14:36:05, 12-05-2016
av Johnj-e
bert skrev:Ang spädning så om jag inte är helt ute och vimsar så i grova drag späder man 5 dl färg 3 dl förtunning och 2 dl hårdare men det där skiljer lite mellan färgmärkena


Om jag inte har en susning om blandförhållandet "brukar" jag ta 2 delar färg 1 förtunning och 1 härdare och sen öka med förtunning...
men de skiljer väl sig ganska mycket beroende på färg som sagt