Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lackera traktorfälgar.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Vilhelm (trådstartaren)

#1 » 12:35:48, 25-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en traktor (NewHolland 8870A) som är i allmänt gott skick men med väldigt fula fälgar. Massa rostiga skav efter förra ägarens dubbelmontage mm.
Är sugen på att lacka om dom men har ingen erfarenhet eller utrustning för sånt. Hur ska man göra? Slipa, blästra? sprutlackera, rolla? :) Vilka lacker ska man ha? Måste jag kränga av däcken, det är tunga 710/70-38 bak. Alla tips och tricks mottages tacksamt.
Vilhelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:57, 12-04-2011
Ort: Värnamo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 4200b
MF 3060
Valtra A93 eller 94 kommer inte ihåg vilket
Valtra 6350
Volvo T400
Volvo T600 KL
 
Födelsedag



emil.jönsson

#2 » 15:23:44, 25-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa bort rosten och penselmåla fläckarna, man ser bara det om man tänker på det :grin:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Myckleby

#3 » 19:00:38, 25-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det duger gott att pensla fälgarna! jag tycker lamellskivan på vinkelslipen funkar riktigt bra på såna ojäm,na ytor!
Ta en bit kartong på 30cmX30cm och " gå med" längs däcket när du målar! Lycka till!
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Trigon

#4 » 19:06:25, 25-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du möjlighet att ta av hjulen och blästra så måste det väl vara det bästa? Men vinkelslipen kan säkert funka bra också. Jag har själv inte hunnit med mer än framfälgarna på min Fendt. Jag blästrade och sen målade jag med pensel 2 lager grundfärg och sen 2 lager tvåkomponents täckfärg. Alltihop inköpt hos den lokala färghandlaren (som säljer färg till diverse verkstäder och industrier). Egentligen är ju tvåkomponentsfärgen till för att sprutas på, men det flöt ut rätt bra även efter pensling och man behöver ju inte maskera så mycket på det sättet. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Vilhelm (trådstartaren)

#5 » 00:09:13, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog en närmare titt på traktorn idag och det får nog bli avmontering trots allt.

Bild

Särskilt bakfälgarna var nog i sämre skick än jag mindes, blir inte mycket kvar om man ska punktslipa med rondell.

Bild
Vilhelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:57, 12-04-2011
Ort: Värnamo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 4200b
MF 3060
Valtra A93 eller 94 kommer inte ihåg vilket
Valtra 6350
Volvo T400
Volvo T600 KL
 
Födelsedag

LidériMaskintjänst

#6 » 19:03:44, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur blev det med lackeringen? Jag ska göra samma sak på min grävare. Jag hade tänkt ta av hjulen, slipa och lacka själv. Men jag vet inte om det blir för mycket jobb att slipa. Har dock ingen möjlighet att blästra själv. Tacksam för tips och råd :grin:

Bild
Adam Lidéri heter jag och jobbar som grävmaskinist i Uppsala och på fritiden har jag ett eget företag på sidan av där jag har en Huddig 860 och gör lite småjobb med.
Användarvisningsbild
LidériMaskintjänst
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:58, 11-10-2012
Ort: Östervåla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860

ROLF DAHLBERG

#7 » 20:23:32, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör rent mina fälgar med en trcklufts driven nålhammare ocH sedan slipar jag med stålborste på vinkelslp
Bild

Bild

Bild

Bild
Lycka till haett roffe
Mest prylar när man dör vinner
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9242

1 person gillar det här inlägget.
ROLF DAHLBERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:33, 06-12-2008
Ort: Halland gällinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MB track ih 1046 jd 1030 viktor cat e70b
mf 25 telehandler

Alelale

#8 » 21:30:08, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LidériMaskintjänst skrev:Hur blev det med lackeringen? Jag ska göra samma sak på min grävare. Jag hade tänkt ta av hjulen, slipa och lacka själv. Men jag vet inte om det blir för mycket jobb att slipa. Har dock ingen möjlighet att blästra själv. Tacksam för tips och råd :grin:

Bild


Köp en blästerpistol (för tryckluft alltså) samt sand och så håller du till utomhus om du har någon bra yta att vara på.
Funkar bra att göra så.
Senast redigerad av Alelale 21:32:11, 16-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Alelale
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:13:07, 10-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

LidériMaskintjänst

#9 » 09:58:30, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Vad ska man satsa på för blästerpistol då? Har ingen erfarenhet av blästring, vill inte ha för dåliga grejer heller.

Kan det här vara nått att blästra fälgar med?
http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011
Senast redigerad av LidériMaskintjänst 14:14:33, 17-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Adam Lidéri heter jag och jobbar som grävmaskinist i Uppsala och på fritiden har jag ett eget företag på sidan av där jag har en Huddig 860 och gör lite småjobb med.
Användarvisningsbild
LidériMaskintjänst
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:58, 11-10-2012
Ort: Östervåla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860

Aqualize

#10 » 10:43:42, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp det här ämnet igen

Jag har två 34" bakfälgar till traktorn som skulle behöva lackas om. Jag har gjort framfälgarna (16") och tiden det tog att få bort färgen där lockar inte om man ska göra de mycket större bakfälgarna. Så vad är det snabbaste sättet som ger hyggligt resultat?
För framfälgarna använde jag en stålborste liknande denna men med borsten mer vinklade utåt (dock ej helt radiellt).

  • Stålborsten i länken? Ser ut som man kan trycka den axiellt mot fälgen. Eftersom det blir planare yta då fälgen är större så kanske det fungerar snabbt?
  • Lamellrondel? Inte använt. Funkar det ens till detta?
  • Bromsvätska? Läst att det skadar/får bort färgen. Men är det bra för rengöring eller förstör det bara?
  • Sandblästring? Jag köpte mig en från biltema. Hade då en väldigt liten kompressor som jag inte vet om luftflödet ur. Kom några enstaka korn. Har sugröret nerstucket i säcken för blästersand. Köpte mig en större kompressor med 380 liter/min fri avgiven luftmängd. Nu började det fungera lite och jag kortade också av sugslangen till 1,5m. Men det är att man får "dutta" (av/på) på samma ställe för att det ska ske något. Vad krävs det för att man ska kunna använda en sandbläster ungefär som en sprayburk färgar en yta (fast på kort avstånd)? Jula har en liknande pistol fast mycket grövre sugslang. Eller blästertank? Eller är jag i helt fel liga - behövs det 2 kbm/min kompressor samt något mycket rejälare i blästringsväg?
  • Nålhammare. Inte använt.

Ett plus är om bästa metoden också fungerar för motorhuven. Det är ju tunn plåt där som man inte vill få böjd. Sandblästring läste jag kunde ge sådant?

Jag kommer ju inte starta upp någon omlackeringsindustri så det begränsar ju budgeten för verktygen - någonstans går ju gränsen där man kan låta någon annan pina sig med jobbet billigare än att köpa prylar själv.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

LeifAndersson

#11 » 12:36:16, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålhammare är bra till riktigt rostiga fälgar. Vi brukar börja med den sedan blir det bläster och lite slipning.
Du behöver inte vara orolig för att en "hobbybläster" ska skada plåtytor, då snackar vi om betydligt morskare utrustning!
(Hobbyblästern skadar ju nätt och jämt färgen på plåten!)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#12 » 15:21:10, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Leif skriver så nålhammare för de grova kakorna av rost och färg. Sedan tryckbläster, som den blästertank du länkade till. En tryckbläster är fem gånger mer effektiv än en sugbläster räknat på samma kompressor.
Ju större kompressor desto effektivare blästring. Jag har, på hobbybasis, blästrat ganska mycket med tryckbläster. Började med en elkompressor som gav runt 7-800 liter i minuten. Det var ganska långsamt tyckte jag, men allt beror på vad man ska göra. Blev något snabbare när jag skaffade mig en dieselkompressor som gav 4-5 kubik i minuten. :mrgreen: Tyvärr så strular den stora kompressorn så jag har fått gå tillbaka till den lilla elkompressorn igen. Det går, men man ska inte tro man blir klar på fem minuter.

Lycka till. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Aqualize

#13 » 07:50:18, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok så blästertank och nålhammare.
Det är så farligt med rost på fälgarna men jag vet några ställen
Har ni nålhammare med pistolgrepp eller "stavgrepp"? Verkar väl vanligt på proffsverktyg att det är mer som en stav. Förstår att det är riktigt mycket vibrationer så att hålla i en pinne är kanske bättre än att pekfingret ska klämma in en avtryckare?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#14 » 20:09:13, 30-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt den där blästertanken och provkört 5 min. Fyllde inte så mycket i tanken så jag fick "skaka" fram en del. Det rengör väl likt hur man kan måla med ett finger (och inte allt för snabbt). Förstå mig, det är en enorm förbättring mot det där första skiten jag testade. Använde Biltemas sand (fick gå upp i munstycket så kanske blev lite större än det skulle vara. Som sagt 380 liters kompressor och de rekommenderar 400. Så jag är nöjd - förstår att blästra hela fälgarna skulle väl kräva något likt stridis (dieselkompressorn) och rejäl tank. Men nu har jag något så man kan komma åt på små ställen rätt bra. Har inte testat Julas nålhammare än men den är inköpt.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se