Finns risk för att du var för snabb med klarlacken, baslacken kanske inte "gasat ur" när du lade klarlacken. Har du oljeavskiljare på luften?, kan vara silikonutfällning från luften också. Den kombinationen som Lantmännen tar hem med Esbjerg klarlack har funkat utmärkt när vi lackerat detaljer på Valmet. Men vi lägger basen på eftermiddagen och klarlacken nästa morgon om vi lackar i rumstemperatur, i ugn går det att forcera men i 20 grader ger vi det tid. Tycker de små bubblor du nämner låter som att basen inte var stabil när den täcktes med klarlacken.
Och klarlacken har suttit nu i några år på den första bättringen ( blå) och två år till våren på den andra. Den förste ser jag då och då när den finns i trakten och den är fräsch på de bättrade ytorna, men original lacken har släppt lite på skärmarna också så de talas om att de ska lackeras om de med om han inte byter
traktor istället, han vill egentligen ha en större och tyngre för landsvägstransporter. Den andra (silver) vet jag inte vad den tog vägen, men hade det inte funkat hade den nog hörts av, den fick nya motorluckor lackerade i rätt färg för den traktorn, de levererades röda så själva traktorn var aldrig här bara lösa luckor och två burkar färg. Men blir det mer bättring blir det med största säkerhet med samma lacker när man slipper strula med färgnummer och sådant om man köper "original" över disk. Det har funkat hittills och de två vi bättrat lär inte vara de enda i norden som blivit lackerade med den kombinationen.