Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Metalliclack+ klarlack.

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera färger och lackering här

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#1 » 20:13:16, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att frächa upp min Valtratraktor lite och tänkte lacka huv och motorluckor. Det är blåmetallic där klarlacken har släppt i stora flagor, ungefär som man gör på ryggen efter vårsolens angrepp. Nu kollade jag med Valtras färger och då vill dom leverera en metallicklack som är märkt med Valtra och innehåller en enkomponets polyuretanlack som ska spädas 30% med metylacetat. Klarlacken är en av fabrikat Esbjerg som kallas Båtlack och är en oljebaserad lack som ska spädas med 20% lacknafta.
Kan detta funka så man får vidhäftning mellan lagren eller kommer det att bli flagning igen, precis som det är nu? Det känns som att det är två helt skilda typer av lacker.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm



torbjorn_forsman

#2 » 20:20:48, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst KAN det fungera, men det brukar alltid kännas tryggt att ha båda lackerna från samma tillverkare, som i bästa fall även uttryckligen anger att de är avsedda att användas ihop.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall

#3 » 20:38:50, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag en skuttare som bara lackar lite hemma för kul och eg inget kan. Men målade en guldkalv med en enkomponent metalliclack som inte behövde klarlack. Mkt konstigt tyckte jag men testade och det funkade fint. Men maken till jobbig lack att blåsa..... hängde klumpar av flake från sprutan efter ett tag.
Läst mkt och pratat mkt med folk som faktiskt kan läcka och nog tror jag dom flesta rekommenderar lack från samma tillverkare. Och välkända märken. Känns som om dom där två lackerna är ett lite udda väl..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#4 » 20:57:20, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den kombinationen som Valmet (Lantmännen) säljer för eftermarknaden funkar till skillnad från originallacken som var usel. (Troligen vattenbaserad men inte lyckats få det bekräftat från Valmet.) Så är du hyfsat van att lackera går det bra, det är klarlacken som är lite svårare att lägga för att det ska bli blankt och inte se ut som "apelsinskal". Men det udda lacksystemet är helt ok och blir "skitsnyggt" bara du lyckas hyfsat med klarlacken. Under alla förhållanden sitter klarlacken som berg oavsett hur bra ytan blev! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jimmy Nilsson

#5 » 21:12:22, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inget om just de två lackerna men en sak Leif nämnde var apelsinskal i klarlacken. Det är inget man behöver vara jätterädd för eller se som ett misslyckande. Lägg på ett par lager till och låt det härda ordentligt. Sen på med våtslippapper och polish till sist. Det enda man ska vara försiktig med vid våtslipning är att man inte ska gå ner i baslacken. . Det är ju inga jätteytor på en traktor. Med lite handkraft så får man ett riktigt djup på lacken.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#6 » 21:43:47, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, då har jag ett resultat. :uupps: ....Sprutning med metallicblå och vänta en stund medan den torkat till och blivit matt i ytan, enligt rekommendation från proffslackerare. Under tiden rengör jag sprutan och justerar in tryck och blandar till klarlacken. Drar ett tunt klibblager först och sedan ett heltäckande. Väntar fem-tio minuter och drar ytterligare ett flödigt lager på gränsen till rullgardin. Tvättar sprutan och dricker kaffe. Kommer tillbaka efter en halvtimma och beskådar arbetet och känner mig helnöjd. Blank och fint med glitter från metallicen. Prylarna fick sedan ligga orörda ett par dagar då annat pyssel pockade på uppmärksamhet. När jag tänkte att maska av och montera ihop huven med luftintag osv. så döm om min förvåning då ytorna fått små millimeterstora vita prickar. När jag trycker till med fingret så blev dom centimeterstora och bara ökade. Lite gnuggande med fingret gjorde att klarlacken flagade som snöflingor. :djaevul:
Tillbaka till ruta 1.
Har nu fått veta att akrylfärg med polyuretan absolut inte går ihop med oljebaserad klarlack+ att det ska vara en 2-komp lack . Dessutom är Esbjergs båtlack avsett för just båtar och då talar vi om träbåtar. Bara att börja slipa av all klarlack och börja om från början. :aaargh:
Leif: Har du något referensobjekt som funkat eftersom du säger att klarlacken sitter som berg?
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#7 » 00:26:40, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns risk för att du var för snabb med klarlacken, baslacken kanske inte "gasat ur" när du lade klarlacken. Har du oljeavskiljare på luften?, kan vara silikonutfällning från luften också. Den kombinationen som Lantmännen tar hem med Esbjerg klarlack har funkat utmärkt när vi lackerat detaljer på Valmet. Men vi lägger basen på eftermiddagen och klarlacken nästa morgon om vi lackar i rumstemperatur, i ugn går det att forcera men i 20 grader ger vi det tid. Tycker de små bubblor du nämner låter som att basen inte var stabil när den täcktes med klarlacken. :sad:
Och klarlacken har suttit nu i några år på den första bättringen ( blå) och två år till våren på den andra. Den förste ser jag då och då när den finns i trakten och den är fräsch på de bättrade ytorna, men original lacken har släppt lite på skärmarna också så de talas om att de ska lackeras om de med om han inte byter traktor istället, han vill egentligen ha en större och tyngre för landsvägstransporter. Den andra (silver) vet jag inte vad den tog vägen, men hade det inte funkat hade den nog hörts av, den fick nya motorluckor lackerade i rätt färg för den traktorn, de levererades röda så själva traktorn var aldrig här bara lösa luckor och två burkar färg. Men blir det mer bättring blir det med största säkerhet med samma lacker när man slipper strula med färgnummer och sådant om man köper "original" över disk. Det har funkat hittills och de två vi bättrat lär inte vara de enda i norden som blivit lackerade med den kombinationen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#8 » 00:47:14, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon fördel med enkomponentsklarlacken? Ska man ändå spruta, kan man väl lika gärna använda 2k-klarlack?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

atlashjul

#9 » 00:48:14, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bara lägga en kommentar: Du har inte använt något silicone runtomkring spray eller något? Detta ska va lackarnas mardröm att få i närheten av lackarbete.. Svårt att se kontamination av dessa partiklar med, och jävligt att få bort.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

bert

#10 » 09:58:56, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag har råkat ut för silicon så blir där en plutt på några mm som färgen flyter bort från direkt.
Men det kan kanske yttra sig på flera sätt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Åsa-Nisse (trådstartaren)

#11 » 10:33:03, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen Silicon i omgivningarna. Slipning med våtslip. Sköljning i vatten Torkning med varmluft och avtorkning med klibbduk.
Det verkar märkligt att den ene lyckas med denna kombination av färger och en annan säger att de absolut inte går ihop. Jag har ju fått erfara det sistnämnda.
En fundering är om det var fel klarlack för jag har en gammal burk från Esbjerg som det står klarlack på, medan den jag fick nu heter "Båtlack".
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#12 » 10:38:45, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Är det någon fördel med enkomponentsklarlacken? Ska man ändå spruta, kan man väl lika gärna använda 2k-klarlack?


Det är ingen teknisk fördel med att använda enkomponent mer än möjligen att risken för "resning" i baslacken är mindre, generellt är 2k bättre när den härdar på annat sätt. Men det finns praktiska fördelar med enkomponent på små bättringar, 1. Det är en "snällare" lack att ha med att göra så den kan användas under enklare förhållanden med enklare skyddsutrustning. 2. Lackerar man småprylar så är det en klar fördel att kunna blanda till färg för hela jobbet på en gång även om det totalt blir en utdragen process. Så på bättringar och lackering av detaljer så kan fördelarna med en bra enkomponentlack överväga. Vid större lackjobb finns ingen anledning att välja annat än 2k, men man ska ha klart för sig farorna med den, och ställa därefter. 2k är definitivt inget för "hobbyrummet"!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#13 » 11:08:39, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esbjerg har ju en "klarlack" som är tänkt att blanda i som beståndsdel i sista sprutningen, en system som jag inte fattar riktigt, det är ju i vart fall ingen riktig klarlack! Har inget minne av något om båtlack när vi lackerade, utan bara klarlack. Reagerade på att de hade "riktig" klarlack också när jag inte gillat systemet med iblandning i den vanliga "färgen". Däremot behöver det inte vara något fel att den kallas båtlack, mycket vanligt med klarlack på lackerad glasfiber och plast på båtar, så att det är till träbåt för att det heter båtlack är ingen självklarhet.
Och i familjen "båtlacker" finns mycket otroligt bra produkter som lämpar sig till annat också, polyuretanlacker är vanliga i båtlackssammanhang. De är extra motståndskraftiga så de används där det krävs lite extra, men också på lastbilsramar och redskap och sådant.
Men studera produktbladet till dina lacker, där finns allt vad som krävs. Vilken grund lackerade du på? Och var den gamla klarlacken bortslipad. Har de använt ett vattenspädbart lacksystem till klarlacken så kan det reagera om inte rätt grund lagts som "låsning av den ursprungliga lacken. Finns så mycket mysko lacksystem i dag så egentligen är det säkrast att göra småprylar plåtrena innan de lackeras om! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#14 » 11:16:06, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man har läst i alla trådar om sprutmålning av traktorer så förstår man att Leif Anderssons verkstad målar en hel del. Jag blev lite nyfiken på hur ni har har löst det med utsug/ventilation av gaser och färgstoft det finns kanske en professionell sprutbox vid verkstaden?. Det finns kanske i någon annan tråd här som jag har missat?

Jag målar bara en del veteran/nostalgitraktorer och det blir mindre projekt och många gånger pga dåligt lämpade lokaler. Mycket nedfall av färgstoft om man ger sig på och måla mycket på en gång.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LeifAndersson

#15 » 12:12:37, 16-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Numera har vi ett bara ett "allroundfack" för sådant i verkstaden där vi lackerar det som måste lackeras i dag. Blir mest bara bättringar och lackering på de egna prylarna. Blir frågan om något riktigt att lackera så lånar jag en bra box där det går att busa på ordentligt utan nedfall av "torrsnö" i lacken. Blir nog en eller två lastmaskiner i sommar men sen får det nog vara färdigt med större målningar för min del. Tycker bäst om att lackera i "blå hallen" i dag, perfekt ljus och god luftväxling! Och funkar förvånansvärt bra bara man väljer rätt tillfälle! Har problem i dag med större lackeringar när jag måste ha glasögon för att ha koll på förloppet, och problemet är ju att på slutet när det är viktigast med koll blir det som dimmigast! Så det funkar inget bra! :???: Förr tog man en pilsner mellan skikten, nu putsar man glasögonen! :sad: Det var roligare förr!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se