Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lackering och temperatur?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 15:26:09, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilket sätt påverkar temperaturen lackering/målning mer än torktiden?
Om man målar med en färg som inte innehåller vatten, och alltså har en fryspunkt långt under 0 grader, vad är det det som gör att man inte kan lackera i minusgrader?
Skulle man kunna sprutlackera utomhus en solig torr vindstilla vinterdag? En sån dag är ju annars perfekt. Väldigt ren luft och låg luftfuktighet. Inget skräp och damm som blåser omkring.
Vad skulle hända mer än att det blir lång torktid?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



gaffa

#2 » 17:15:19, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid lackering med vanlig syntetlack och de flesta andra system så är optimal temperatur 25 grader men ner till 15 grader kan gå hjälpligt beroende på vilken thinner man använder. Det som händer vid låga temperaturer är att det blir dåligt häng på färgen, man kan alltså inte lägga på tillräckligt flödigt med sprutan för att man ska få en högblank väl täckande yta. Ett annat otrevligt och fult fenomen som uppträder vid målningsförsök vid låg temp är "ögon" dvs fula gropar som uppträder en bra stund efter man har sprutat sista gången.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Henrik1977 (trådstartaren)

#3 » 17:44:28, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Om man penselmålar, finns det något problem då vid låg temperatur?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Mattias Petterson

#4 » 18:00:42, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:Ok. Om man penselmålar, finns det något problem då vid låg temperatur?

Ja, färgen flyter inte ut lika bra, fäster dåligt om det ligger frost under...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#5 » 18:42:35, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör inget att det är kallt i luften, så länge både färgen och den yta som ska målas är varm.
Men det brukar aldrig vara lyckat att måla om luftfuktigheten är hög. Och vid kyla kan ju luften inte ta upp särskilt mycket fukt innan den börjar fällas ut som imma eller rimfrost. Även om den absoluta luftfuktigheten är låg så är den relativa luftfuktigheten hög.
Förutom att färgen fäster dåligt om det är imma eller frost under den, så kan man råka ut för att speciellt oljefärger (t ex alkydfärger) aldrig torkar om det är för fuktigt. Sådana färger torkar så att säga i två steg - först ska lösningsmedlet avdunsta och sedan ska oljan oxidera (härda). Oxideringen blir aldrig av så länge luften är fuktig, och om det vill sig illa kan det så småningom bli ett tunt härdat ytskikt men färgen härdar aldrig längre in i lagret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonnordvall

#6 » 19:09:40, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg något bygge någon gång som var penselmålad men såg sprjtmålad ut. Han hade målat ute och sedan burit in i värmen så färgen flöt ut. Har aldrig provat själv dock:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Henrik1977 (trådstartaren)

#7 » 21:04:48, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det gör inget att det är kallt i luften, så länge både färgen och den yta som ska målas är varm.
Men det brukar aldrig vara lyckat att måla om luftfuktigheten är hög. Och vid kyla kan ju luften inte ta upp särskilt mycket fukt innan den börjar fällas ut som imma eller rimfrost. Även om den absoluta luftfuktigheten är låg så är den relativa luftfuktigheten hög.
Förutom att färgen fäster dåligt om det är imma eller frost under den, så kan man råka ut för att speciellt oljefärger (t ex alkydfärger) aldrig torkar om det är för fuktigt. Sådana färger torkar så att säga i två steg - först ska lösningsmedlet avdunsta och sedan ska oljan oxidera (härda). Oxideringen blir aldrig av så länge luften är fuktig, och om det vill sig illa kan det så småningom bli ett tunt härdat ytskikt men färgen härdar aldrig längre in i lagret.


Ok, men en kall solig vinterdag så kan ju en yta vara riktigt torr. Speciellt om föremålet man målar är några grader varmare om det har stått inomhus innan. Finns det då något som gör att färgen fäster sämre för att det är kallt?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

gaffa

#8 » 21:08:53, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ytan varmare än omgivande luft temperatur så fälls luftens vatten ut på ytan.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Henrik1977 (trådstartaren)

#9 » 21:16:16, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Är ytan varmare än omgivande luft temperatur så fälls luftens vatten ut på ytan.


Nä.. tvärtom är det ju. Kondens får du när ytan är kallare än luften.

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

gaffa

#10 » 21:21:34, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en observation från dagens övningar, när jag hade backat ut traktorn från den varma verkstaden så blev den isbelagd efter en stund
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

bonnen513

#11 » 22:31:13, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag kör in traktorn i lagårn blir det imma och is på rutorna , 15 sek utomhus i kalla torra luften så försvinner det
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gaffa

#12 » 22:39:12, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däruppe har ni inte vattnet i luften som vi har :grin: En halvtimme utomhus så var det att ta fram isskrapan innan det gick att köra vidare.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mattias Petterson

#13 » 22:56:33, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:
torbjorn_forsman skrev:Det gör inget att det är kallt i luften, så länge både färgen och den yta som ska målas är varm.
Men det brukar aldrig vara lyckat att måla om luftfuktigheten är hög. Och vid kyla kan ju luften inte ta upp särskilt mycket fukt innan den börjar fällas ut som imma eller rimfrost. Även om den absoluta luftfuktigheten är låg så är den relativa luftfuktigheten hög.
Förutom att färgen fäster dåligt om det är imma eller frost under den, så kan man råka ut för att speciellt oljefärger (t ex alkydfärger) aldrig torkar om det är för fuktigt. Sådana färger torkar så att säga i två steg - först ska lösningsmedlet avdunsta och sedan ska oljan oxidera (härda). Oxideringen blir aldrig av så länge luften är fuktig, och om det vill sig illa kan det så småningom bli ett tunt härdat ytskikt men färgen härdar aldrig längre in i lagret.


Ok, men en kall solig vinterdag så kan ju en yta vara riktigt torr. Speciellt om föremålet man målar är några grader varmare om det har stått inomhus innan. Finns det då något som gör att färgen fäster sämre för att det är kallt?

Om föremålet får plats inne i värmen är det inte då behagligare att måla det inne i värmen istället för att behöva släpa det ut och in igen?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#14 » 23:10:44, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag målade en kompressor på det viset. Hade den inne i verkstaden, eldade så det nog var 30 grader varmt. Ut med några bitar i kylan (gissningsvis 15 minus), sprutar dem och in igen. Ut med andra delar osv. Även färgsprutan pendlade in och ut. Det blev förvånansvärt bra om jag får säga det själv.
Anledningen, om någon undrar, till att jag inte sprutade inne var för jag ville inte ha allt rött i verkstaden. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#15 » 23:15:32, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Om föremålet får plats inne i värmen är det inte då behagligare att måla det inne i värmen istället för att behöva släpa det ut och in igen?


Det kanske är behagligare för andra prylar som står inne i värmen och inte vill ha färgdamm eller -stänk på sig...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se