Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Härdningstid, vs., Torktid ; härda, torka, stelna

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 15:11:57, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se min fråga till dig - längst ned i inlägget.
:bira:
:shake_hands:


Har stött på ett väntat men ändock oväntat problem...

Torktid, har ingenting alls med härdningstid att göra...
O leverantören svarar inte på frågor, för de kan inte...

From:
Sent: Friday, December 14, 2018 4:22 AM
To: Kundservice Sverige
Subject: oklarhet

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017146
Håller på med stålkonstruktioner i hemmet.
Har använt:
Art. 36-1135
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 35_SDB.pdf
Grundläggande rostskydd.

Tänkte lacka med:
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhu ... 2000021763
Art. 36-713
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 13_SDB.pdf
Men såg att 1135 inte får övermålas med –poly-uretan (enligt katalogen – på hemsidan står det inget alls), samtidigt så anges 713 inte som polyutretan utan som uretanalkyd (i katalogen/hemsidan, men databladet styrker inte detta). Och enligt hemsidan “Om inte endast ett temporärt rostskydd önskas, grundmåla med rostskyddsprimer” vilket är tvärt emot vad som står i katalogen.

Vad gäller?!
...med –vilken- färg –får- 1135 övermålas?


och det fortsatte med:
From:
Sent: Friday, December 21, 2018 10:47 AM
To: Kundservice Sverige
Subject: Re: oklarhet

Hej,

Näe vetni va!
Såååå svår var verkligen inte frågan!

Hur blir det med svar på frågan?!

Bara för sakens skull, så åker ni på en ny fråga om både roststoppern, lacken och hammarlacken:
- hur lång tid tar det innan dessa har härdat klart?
Torktid är något helt annat än härdningstid.
Noterar problem med hammarlackens belastningstålighet inom 24 timmar, dvs dubbla “tork tiden”.

Emotser klart och tydligt svar nu.
- med vilka färger får roststoppern övermålas; katalogen säger ett, hemsidan motsatsen. Vad gäller?!
- härdningstiden för roststopper, lack och hammarlack?


På frågorna om kompabilitet - där fick jag ju svaret, och något annat har inte kommit (än):
Har fört detta vidare till våran produktavdelning.
Återkommer med svar.


På frågan om härdningstider - inget svar...


Så såg min lilla "test"ut.
Min erfarenhet så här långt av:
- Biltemas Roststopper. Känns som om den härdat klart på under 3 dygn. :thumme:
- Biltemas Hammarlack. Känns inte alls som den ens är i närheten av att ha härdat klart på över 3 dygn... :hotar2:
=> problem med -när- man kan/får belasta färgen... :myzsko: :klia: :insomnia:


Vad är dina erfarenheter av skillnad mellan:
- torktid
vs
- härdningstid

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mattias Petterson

#2 » 00:28:44, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härdningstiden brukar vara några veckor, tills dess är färgen mjuk och känslig.
Målade en entrédörren med jotun drygolin, den var mjuk någon månad men sen sitter det
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#3 » 01:08:34, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller alkydfärger, oljefärger mm så torkar de i två steg.

Steg 1 innebär att lösningsmedlet ska avdunsta. Hur lång tid det tar beror dels på temperaturen och dels på hur lättflyktigt lösningsmedlet är.
Steg 2 innebär att oljan ska oxideras av luftens syre, dvs "härda". Den processen beror ju dels på vad det är för slags härdande olja i färgen (rå linolja härdar t ex mycket sakta, "kokt" eller "blåst" linolja härdar fortare, standolja eller alkydolja ännu fortare, dessutom kan det skyndas på genom iblandning av katalysatorer, s k sickativ i färgen), och dels - och i all synnerhet - beror den på luftfuktigheten. I fuktig luft kan det hända att oljefärg inte vill härda alls i rimlig tid. Det finns exempel på att betonggolv i en fuktig källare har målats med oljefärg, och varit klibbigt i flera år - men när huset har fått ny dränering eller man har ställt en effektiv avfuktare i källaren, har färgen härdat färdigt inom några veckor.

Färger som har kort "steg 2-torktid" pga mycket sickativ, har större tendens att få skinn eller genomhärda i burken än vad färger med lång torktid har. Så om man ska köpa en färgburk som man inte tänker göra slut på direkt, kan det löna sig att välja en sort som torkar sakta.

Om man målar över en oljefärg innan steg 2 är slutfört, så finns det risk att lösningsmedlet från det nya färglagret löser den underliggande färgen, med mer eller mindre märkliga och förmodligen oönskade resultat som följd.

En tumregel - åtminstone när det gäller grundfärger - är att ju långsammare färgen härdar, desto bättre sitter den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 09:59:38, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så min erfarenhet av att det tar -veckor- innan färg har "brunnit" klart, var inte en illusion...
Lämnar seriösa tillverkare uppgift om genomhärdingstider?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 10:07:55, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att de inte vågar säga så mycket, eftersom härdningstiden beror så kraftigt av luftfuktighet och annat som färgtillverkaren inte har någon kontroll över.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 10:27:54, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på att det är rätt vanligt med uppgift om andra härdningstider vid +20'C och ex., 60% relativ luftfuktighet, och så brukar det finnas ref värden för 15 och 5'C som jämförelse. (...men i vilken/vilka branscher, det minns jag inte just nu...)

Det jag -har- gjort sedan jag blev besvärad av torktiden:
- Biltema (de tyckt dyka upp över allt...) varmluftfläkt, 1kW, termostat satt på ca 40'C. Riktad mot, men en meter i från, släden.
Helt klart en dramatisk skillnad i "tork tid".
När jag lackade hasplåten på bussen, då använde jag en terrasvärmare, Clas Ohlson eller Jula (2005/6), med stålvärmeläga 1, dvs 600W.
Fördelen med stålvärme är att den "hettar upp" "rakt igenom", vilket samtidigt kan få lustiga effekter... ("koka ägg i mikron"). Hammeriten, när den väl härdade har visat sig bli riktigt -hårt- och -mycket- slitstark, men, som sagt... det tog veckor om inte månader...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#7 » 10:33:40, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Så min erfarenhet av att det tar -veckor- innan färg har "brunnit" klart, var inte en illusion...
Lämnar seriösa tillverkare uppgift om genomhärdingstider?

Omöjligt att säga, det beror ju på hur tjockt du målar och omgivande temperatur
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 10:42:12, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra påpekan MP!
Jag lägger tunna lager. Hellre 2-3 lager än 1. Brukar bli bättre resultat då. Effekten kanske i alla fall bli som om man kladdat på ett tjockare lager genom instängning av det tidigare lagret innan det hunnit härda klart?
Har också föredragit att späda färg för att den skall flyta ut bättre, så man slipper de tydliga penseldragen (gillar inte sånt utseende; se "oseriöst" och "slarvigt" ut). Orsaken till den här tråden är dock målat med outspädd färg, tunna lager.

(...å vad ... menar jag med tunna lager?... "precis så det täcker när penseln passerat ytan", vilket gör att det "glänser" igenom när ytspänningen "klumpar"ihop färgen)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#9 » 12:04:11, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste det där om att måla tunna lager kom jag på en sak jag själv tänkt på.
Någon gång då jag målat (lackat) med spruta med kompressor har jag råkat ut för samma sak, färgen blir tunn och spröd och skrapas lätt av.. då med oljealkyd.. samma sak när man lackar med sprayflaska. För tunt och sprött.

Målade dock alla skopor och lite sådana saker för flera år sedan med pensel, la på tjockt och flödigt då resultatet spelade mindre roll och det höll galet bra.
Så med den erfarenheten i bakhuvudet så målade jag det här bladet lika, men med elektrisk färgspruta.
Ställde upp flödet på max, dvs rek för husväggar. Och dunkade på, la på så mkt jag kunde utan att det började rinna och på på mer efter några minuter så jag hunnit runt bladet och fyllt på färgkoppen i lugn och ro.
Visst blev det någon rinning men inte så mkt. Färgen målades vid kanske 10 grader värme och den är nu några veckor efteråt hård och tålig.
Enda nackdelen är att ALLA vattenbaserad färger jag använt lockar fram rosten om man inte tagit bort det helt eller målar på den plåt.
På bladet var en plåt omålad och gravrostig och där blödde det genast igenom färgen.

Bild

Ja, sorry. Mkt snack men det jag ville komma fram till är nog att det krävs lite tjocklek på färgen. Men inte som jag lagt på utan någon slags medelväg kanske. Vad nu den är.....
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

AN

#10 » 12:18:01, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Någon gång då jag målat (lackat) med spruta med kompressor har jag råkat ut för samma sak, färgen blir tunn och spröd och skrapas lätt av.. då med oljealkyd.. samma sak när man lackar med sprayflaska. För tunt och sprött.

Färgen är väl nästan torr när den kommer fram till föremålet, om man lägger för tunt. Brukar bli skrovlig yta också.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 10:39:18, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett mycket bra, och synnerligen hjälpsamt svar från Biltemas kundtjänsts kundtjänst:

Roststopp: (Rostskyddsprimer 361135)
Precis som det står i både katalog och hemsida så stämmer det att färgen inte bör övermålas med färg som innehåller aceton, cellulosa eller polyuretan.
Torktiden är följande:
2 timmar dammtorr,
3-4 timmar övermålningsbar,
1 dygn genomhård beroende på temperatur och luftfuktighet
Kräver minimum 5+ grader vid målning


Lack: (lackfärgen 36713)
I katalogen beskriver vi hur färgen innehåller rostskyddande ämnen, men precis som sedan den längre texten på både hemsida och på burken beskriver.
Innehåller aktiva rostskyddssubstanser som ger enklare form av rostskydd. Om inte endast ett temporärt rostskydd önskas, grundmåla med rostskyddsprimer.

Katalog och hemsida säger detsamma – att lackfärgen är en uretanalkyd. Alltså ingen polyuretan.
Polyuretan är inte samma sak som uretanalkyd. Det enda gemensamma de har är uretan delen som uppstår genom reaktion med isocyanat.
Biltema rostskyddsprimer kan alltså övermålas med våra lackfärger -
36480 LACKFÄRG 0.75L, MÖRK GRÅ BLANK »
36712 LACKFÄRG 0.75L, VIT MATT »
36713 LACKFÄRG 0.75L, VIT BLANK »
36714 LACKFÄRG 0.75L,SVART MATT »
36715 LACKFÄRG 0.75L,SVART BLANK »
36716 LACKFÄRG 0.75L,RÖD BLANK »
36717 LACKFÄRG 0.75L,MÖRKRÖD BLANK »
36718 LACKFÄRG 0.75L,LJ.BLÅ BLANK »
36719 LACKFÄRG 0.75L,GUL BLANK »
36720 LACKFÄRG 0.75L,GRÖN BLANK »
36721 LACKFÄRG 0.75L,LJUS GRÅ BLANK »
36722 LACKFÄRG 0.75L,BLÅ BLANK »

Torktiden är följande:
4 timmar dammtorr,
24 timmar övermålningsbar,
2 dygn genomhård beroende på temperatur och luftfuktighet
Den totala härdningstiden är faktiskt på hela 4 veckor – dvs helt brukstorr

Det här gäller vid 23ºC och 50%RH. Om man halverar temperaturen och dessutom har dålig ventilation så fyrdubblar man torktiden.
Men kunden behöver inte vara orolig, färgen torkar till slut, det är en kemisk process som startat och den kommer inte att avta.


Hammarlack: (artikelnummer 36023 – samma gäller hela produktserien)
Även denna ska gå att måla över rostkyddsprimern 361135.
Däremot innehåller hammarlacken silikoner – så efter den påförts är den väldigt svår/inte möjlig att måla över med andra lacker.
1-2 timmar dammtorr,
3-4 timmar yttorr
12 timmar övermålningsbar,
2 dygn genomhård beroende på temperatur och luftfuktighet
detta gäller ifall den applicerats i temperatur mellan -20 till + 100 grader och om förarbetet utförts enligt anvisning – även här är det viktigt med bra ventilation.


Det -där- svaret tycker jag var riktigt bra, rakryggat och synnerligen informativt och därmed till utmärkt hjälp och vägledning!
TACK BILTEMA!
Så ska det se ut :shake_hands: :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

J.K Nilsson

#12 » 13:46:57, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Bra påpekan MP!
Jag lägger tunna lager. Hellre 2-3 lager än 1. Brukar bli bättre resultat då. Effekten kanske i alla fall bli som om man kladdat på ett tjockare lager genom instängning av det tidigare lagret innan det hunnit härda klart?
Har också föredragit att späda färg för att den skall flyta ut bättre, så man slipper de tydliga penseldragen (gillar inte sånt utseende; se "oseriöst" och "slarvigt" ut). Orsaken till den här tråden är dock målat med outspädd färg, tunna lager.

(...å vad ... menar jag med tunna lager?... "precis så det täcker när penseln passerat ytan", vilket gör att det "glänser" igenom när ytspänningen "klumpar"ihop färgen)

Jag tycker Biltemas lackfärg är svår att få bra i "tunna" lager, jag har använt upp 7 burkar blankvitt och två burkar blanksvart i höst och vinter för att förnya möbler hemma. Jag har följt vad som står på burken om att inte späda. till nästa projekt så ska jag prova att späda men nu är frugan nöjd med möblerna så jag vet inte vad jag ska ge mig på.....

Skumroller är att föredra men det måste vara varmare än dom där +4 som står på hemsidan, 10 grader är lägsta gräns annars flyter inte ytan på färgen ihop oavsett hur tjockt man än lägger på. För att få slät yta så måste rollern rulla ljudslöst, minsta lilla det låter som att man ska lägga på tapetklister så kommer man att få en yta som mer ser ut att höra hemma på en instrumentbräda i bil. Ju kallare, desto mer färg måste man lägga på, vilket iofs inte är en nackdel då underlaget gärna lyser igenom även den svarta färgen. På Ikeas fotölj "Poäng" så är det omständeligt att använda roller, även i rumstemperatur måste man vänta en dag innan man kan dra över en gång till för att det ska se bra ut så jag så att måla dom isärplockad så skulle det ta över en vecka med roller för att få det bra. Det blev alltså pensel och för att få det bra med pensel så även i rumstemperatur så blir det för tjockt färglager för min smak men å andra sidan så blir det helt perfekt utseendemässigt med två strykningar istället för som med roller att man får ta fyra. nackdelen är väl att det tar en vecka innan man törs använda grejorna och det är fortfarande mjuk yta på fotöljerna så här tre veckor senare i rumstemperatur i lägenhet.

Finns mer lättjobbad färg i mitt tycke men å andra sidan blir det ruskigt bra om man är noga och inte är snål med färg, bara viss koncentration så det inte rinner. Rinningar kan kan man hinna rädda om man är lite uppmärksam innan det torkar för mycket så man får inte ha för stor ambition att måla mycket under kort tid.

J.K Nilsson
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

gaffa

#13 » 14:01:43, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1-komponentsfärg härdar aldrig helt bara nästan...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Houju och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se