Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

färgborttagning vit metal

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

7020 (trådstartaren)

#1 » 18:53:16, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta av färgen på äldre modell traktor.
Har fått en blästrad, men det relaterade i skrovlig yta.
Har testat att bada delar i; Aceton, lacknafta, bromsrengöring och bromsvätska i flera dagar.
utan något resultat alls!!!

Har även testat med Bums från 70-80 talet och det tog en relativt bra del färg.
Vet inte om de aktiva ämnena avmattas med tiden. :klia:
För det hade nog behövts 4-5 gånger för att bli av med all färg.
Tycker inte redigt om att hålla på med kemikalier som varit förbjudna i årtionden.

Har testat Biltemas färgborttagningsmedel = värdelöst :djaevul:

har läst här om kaustiksoda, men det skulle vara frätande på aluminium.
om det fräter på aluminium bör det också vara frätande på vit metall.

tittar man runt på nätet om detta problemet får man nästan bara fram en produkt.
Aircraft paint remover: och det är en produkt som är förbjuden inom hela EU!
(allt som den innehöll var förbjudet.)

det ända som har funkat bra, är att skrapa av. extremt tradigt och tidskrävande.
''gamla traktorer är bäst''
Användarvisningsbild
7020
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:45, 20-02-2013
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE35



Mattias Petterson

#2 » 19:10:52, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blästrade de med?, finns ju mindre aggressiva bläster metoder. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PerÖ83

#3 » 22:48:54, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr muscle ugnsrengöring, var en produkt som hjälpte mig med en svarv (renovering) den tog allt! på dom alu delar jag provade såg jag ingen påverkan på alut :thumme: Prova :thumme:

PS: välventilerat :laes_detta:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Stridis2

#4 » 23:06:52, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu missar jag kanske något fundamentalt, men blästring är väl ett sätt att få bort färg? :klia: Och ett jäkligt bra sådant också. Ytan ska bli en aning skrovlig. Vill du ha bil-blankt utseende drar du över yran med polerduk efter.
Blir ytan så dålig att det inte går att lackera efter så är antingen underlaget så dåligt att det inte är lönt att försöka måla, eller så gör blästraren fel / använder fel utrustning / blästermedel.
Tyvärr har jag inte tid att hjälpa dig, men jag har blästrat allt från Range Rovrar (aluminium och järnplåt blandat), Dinky Toys-leksaker, trä (för att få det att se gammalt och slitet ut), jänkebilar, japsbilar (plåt tunnare än aluminiumfolie) till kaminer och kompletta traktorer. Aldrig haft några problem med ytan inför målning, tvärt om. Billackeraren som sprutade ena RR:n var helt lyrisk. :mrgreen:

Kemiska preparat är dyrt, dåligt och tidsödande, i alla fall enligt mina erfarenheter.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

insve

#5 » 00:15:47, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blästrar aluminium med glaspärlor för att ta bort färg, ger nästan ingen påverkan på ytan.

Bild

Så här såg det ut före blästring.
Bild

För ett tag sedan fick jag tips om plastblästermedel för att ta bort färg. Här är en beskrivning, ska nog pröva när jag ska blästra karosseridelar. Någon som har erfarenhet?

"PLASTBLÄSTERMEDEL

Aerolyte plastblästermedel utgör ett komplett sortiment för färgborttagning/ rengöring helt utan kemikalier på känsliga underlag som aluminium, magnesium, glasfiber samt kompositmaterial m m. blästring med plastblästermedel lämnar vid rätt användning ingen som helst förändring av ytprofilen i godset. Det finns fyra olika kvalitéer med olika hårdhetsgrad enligt MOH-skalan. Dessa fyra grundkvalitéer finns sedan i 5 resp. 6 olika storlekar. Detta ger möjlighet att anpassa avverkningen på ett optimalt sätt. Den mest vanligen använda har 3,5 SP i hårdhetsgrad och 30–40 mesh i storlek. Denna kvalité har visat sig ge optimal avverkning och livslängd på flygplanskroppar vid ett tryck av endast 1,7 bar. Det låga trycket ger en nästan obefintlig förslitning på utrustningen och underlaget. blästring med plastblästermedel ger operatören kontroll över blästringen så att han kan skikta färglager efter färglager. Aerolyte plastblästermedel är kemiskt inaktivt, ej giftigt och ej hygroskopiskt."
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

jonnordvall

#6 » 02:01:00, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sodablästring kanske är något att testa? Ser otroligt effektivt ut men då pratar jag om att leja bort jobbet om man inte har riktigt bra saker själv
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#7 » 00:59:06, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med thinner. Dränk in papper eller trasor med thinner, bred ut dem över ytan som ska färgborttas (eller linda in småsaker i dem), täck över med polyetenplast (plastkassar, byggplast etc) så att thinnern inte avdunstar. Vänta några timmar, sen går det förmodligen lätt att torka bort färgen.

Om man använder thinner av typ billig cellulosaförtunning så kan man få se upp med att den kemiskt sett kan vara lite olika beroende på årgång, leverantör osv. Om inte ett märke fungerar kan man prova ett annat. Jag har några burkar cellulosaförtunning från Biltema, inköpta vid olika tillfällen under de senaste 15 åren eller så. Läser man det finstilta så ser man att en del av dem huvudsakligen innehåller toluen medan andra mest innehåller xylen.

En annan sak som kan fungera bra är hetvatten, gärna i kombination med maskindiskmedel. De flesta maskindiskmedel innehåller en del tillsatser som ska minska angreppen på aluminium jämfört med "rena" alkaliska kemikalier som t ex lut, läs det finstilta på paketen.
Om du ska ge dig på en sådan blandning, så försök utgå från så mjukt vatten som möjligt, t ex regnvatten (NV skåne förknippar jag med att brunnsvatten kan vara extremt hårt).

När man talar om vitmetall så brukar man vanligtvis mena diverse lagermetaller som ofta går under namnet babbits, dvs tenn/bly/antimon-legeringar, som tål alkaliska ämnen mycket bra. Men i det här fallet är det knappast en sådan metall, om det inte är aluminium så är det mer troligt att det är en zinklegering (s k Zamak eller "pot metal").
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

7020 (trådstartaren)

#8 » 18:29:57, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som blästrades vet jag inte hur han gjorde, men jag tror att där användes sandbläster.
Och jag skulle tro att man prioriterade avverkning och inte hur det påverkade metallens yta.
Blästring med glasspärlor eller plastblästermedel hade säkert fungerat mycket bra.
Men vet ingen som har någon sådan utrustning.

Har Provat att doppa små bitar i MR muscle ungsrengöring i en vecka utan att märkt någon frätskada på metallen.
Har använt den i en glassburk nu med bra resultat, färgen borta på någon timme.
Tänk att man ska använda den i ugnen egentligen! :aaargh:
''gamla traktorer är bäst''

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
7020
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:45, 20-02-2013
Ort: NV Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson FE35


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se