Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Rengöra efter blästring, hur?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

ZNikke (trådstartaren)

#1 » 22:08:40, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!

Jag håller som bäst på och nybörjarblästrar lite blandade järndelar (framvagn till Grålle) hos en bekant med blästerskåp.

Blästermedlet är aluminiumsilikat, så det biter bra.

Däremot så verkar det vara lite bökigt att rengöra efteråt. Av någon anledning verkar dammet vara lite klistrigt, så det går dåligt att borsta bort. Har provat att gå på med bromsrengöring och det lyckas skölja det rent med lite envishet, men skulle behöva rejäla mängder för att få de större bitarna rena.

Finns det någon samlad visdom (eller tråd som jag missat) i ämnet?

Att spola med avfettning/vatten skulle säkert funka för att få det rent, men i kombination med helt renblästrad yta så känns det som att det skulle bli rostrött innan det hunnit halvvägs att torka, eller?

Planen vi har nu är att prova med att blästra en andra omgång med mesigare blästermedel och hoppas att det går bättre att rengöra...

Tips och glada tillrop mottages tacksamt, det känns som att det här är ett problem där lösningen förmodligen är uppenbar bara man har listat ut den.
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20



magloman

#2 » 22:11:40, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter konstigt :klia:

Har delarna varit ordentligt rengjorda före blästring?

Kanske medlet som blivit förorenat. Dags o byta ut det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 22:20:30, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aluminiumsilikat är ju ett naturligt mineral, och det är inte självklart att det som mals ner och säljs som blästersand är 100 % kemiskt rent. Det kan följa med både det ena och det andra från bergtäkten (t ex talk elller täljstensliknande mineraler som kan vara klibbiga). Härom året fick ju Biltema återkalla ett parti blästersand som det visade sig finnas asbest i, t ex.

Om du ska måla sakerna efteråt, så använd INTE "avfettning". Nästan alla avfettningsmedel lämnar kvar en oljig hinna som är svår att tvätta bort.
Annars är ett förslag att tvätta med hetvatten och se till att sakerna torkar innan de hinner rosta.
Mindre saker kan man med fördel tvätta med thinner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#4 » 22:59:51, 01-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blästrat upp många ton sand och aldrig rengjort med annat än tryckluft. Önskas riktigt fin yta (bilplåt) så drar man över ytan med lite Scotchbrite polerduk också innan man lackerar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#5 » 02:33:28, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att lufttanken är ren och filter osv. Ren torr luft.
Vatten är bannlyst annars måste det till inhibitorer, jfr vattenblästring.
Måla så fort som möjligt i torr lokal. Mindre än en halvtimme.
Kan du inte blåsa som Stridis säger, så har du nog något skit i systemet.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ZNikke (trådstartaren)

#6 » 18:01:21, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Aluminiumsilikat är ju ett naturligt mineral, och det är inte självklart att det som mals ner och säljs som blästersand är 100 % kemiskt rent. Det kan följa med både det ena och det andra från bergtäkten (t ex talk elller täljstensliknande mineraler som kan vara klibbiga). Härom året fick ju Biltema återkalla ett parti blästersand som det visade sig finnas asbest i, t ex.


Jag är inte helt säker på att det här är sålt som blästersand, så det kan mycket väl vara lite bonus i det. Det känns lite klibbigt helt enkelt.

Anläggningen funkar bra med annat blästermedia, men det tar ååår och daaar att nöta sig igenom det tjocka lagret med färg à la maskinhandlarmålning på rostigt underlag...

torbjorn_forsman skrev:Om du ska måla sakerna efteråt, så använd INTE "avfettning". Nästan alla avfettningsmedel lämnar kvar en oljig hinna som är svår att tvätta bort.
Annars är ett förslag att tvätta med hetvatten och se till att sakerna torkar innan de hinner rosta.
Mindre saker kan man med fördel tvätta med thinner.


Om jag förstått saken rätt så kan man med fördel faktiskt använda alkalisk avfettning för rengöring innan målning, och då inte nån blandvariant som mikroavfettning etc. Går att späda mycket, men man kommer inte undan att skölja efteråt.

Kallavfettning (petroleumavfettning) lämnar hinna, och är egentligen en helt annan produkt har jag för mig. Jag har också sett (proffs)instruktioner på att första kallavfetta för att få bort det som bara kallavfettning tar, och sedan alkalisk avfettning för att få bort hinnan. Men jag gissar att det kräver "matchade" produkter.

Men åter till magin med att tvätta med vatten utan att det rostar... De gånger jag provat förut så är det torkmomentet som jag bevisligen misslyckats med, både när jag värmt och låtit bli att värma. Någon som har ett bra recept eller partytrick som brukar fungera?
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

torbjorn_forsman

#7 » 18:56:20, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ZNikke skrev:Anläggningen funkar bra med annat blästermedia, men det tar ååår och daaar att nöta sig igenom det tjocka lagret med färg à la maskinhandlarmålning på rostigt underlag...


Den sortens tjocka färglager brukar inte vara roliga att ge sig på med en liten blästerpistol i blästerskåp. Ska man blästra bort sånt inom rimlig tid så blir det frågan om mycket kraftigare doningar (modell skeppsvarv).
Bättre att försöka få bort det värsta av färgen, tjocka rostkakor mm med andra metoder först (skrapa med slö kniv, lutkokning, nålhammare, grov roterande stålborste i vinkelslip mm), och ta blästringen i blästerskåp som sista finputs innan målning. Då slipper man ju också smutsa ner blästersanden i skåpet.

ZNikke skrev:Men åter till magin med att tvätta med vatten utan att det rostar... De gånger jag provat förut så är det torkmomentet som jag bevisligen misslyckats med, både när jag värmt och låtit bli att värma. Någon som har ett bra recept eller partytrick som brukar fungera?


Ett tips som jag har läst i flera gamla böcker men inte provat själv, är att torka sakerna i sågspån.
En metod som jag har provat och som brukar fungera, är att göra tvättningen en dag då luftfuktigheten är riktigt låg, tvätta i varmvatten och vara mycket snabb med att blåsa av sakerna med torr tryckluft.
Vattenkvaliteten kan nog påverka rosttendensen också - det rostar säkert värre om vattnet skulle vara kloridhaltigt (salt) eller extremt mjukt, än om det är frågan om medelhårt vatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#8 » 19:08:35, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtgärda sjukdomen/problemet - inte symptomen!
Seriösa blästrare/målare använder lupp för att kontrollera rost och återrostning.
När du lägger ner så mycket arbete, så är det värt några säckar blästermedel.
Det är ju nu du lägger grunden för resultatet och hållbarhet- bokstavligt.
Rostskyddsmålning är att hålla vatten borta !
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se