Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Bromsa rost på metall som blir het

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

krillokrokodil (trådstartaren)

#1 » 14:39:55, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ny på det här forumet så hoppas jag skriver i rätt forum.

Jag har en stor smoker i pipelinestål som jag har haft problem med rostpåslag med. Det hela började när kamindelen blev för het för färgen från fabriken (misstänker fel färg för så varm har den aldrig blivit) flagnade och föll av och rost kom omedelbart.
Efter ett halvhjärtat försök att lacka om gjorde jag om på ett sätt som jag trodde var rätt men som ni ser på bifogade bild så har du nu efter ett par månader havererat för mig. Jag skulle behöva lite hjälp med process och val av rätt färg/primer för jobbet.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/HqCVLMO.jpg


Min process var att slipa ner till stålet mha av vinkelslip och diverse lameller för att få bort all gammal färg och rost, den blev så när på spegelblank den kunde bli (förutom under den platta delen i toppen på locket som jag inte kunde komma under). Sedan sprejade jag med värmetålig zinkprimer 500 grader https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/sprayfarg-sprayprodukter/metallic-aluminium-zinkspray/zinkprimer

Efter den hade torkat något dygn så sprejade jag på med Biltemas värmefärg (svart) https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/varmebestandig-farg-2000023755 som skall tåla 600 grader. Här var jag kanske dumsnål, kanske finns bättre färg men tänkte att det kanske skulle fungera. Efter torkningstiden (något dygn) så värmde jag upp kaminen till 200-300 grader så att allt skulle härda.

Det höll mycket längre än första försöket, tre månader jämfört med någon vecka när jag bara sprejade utan primer men sedan har det blivit så här. Det gick ganska fort också, över två veckors tid kanske? Började med att dom där vita partierna smög fram, det är som ett damm som går att torka bort.

Var gjorde jag fel och har någon en best-practice för hur man skall göra? Missade jag något steg innan primer, är det fel produkter? Tacksam för förslag.
krillokrokodil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 13-08-2019
Ort: Hällingsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 16:21:03, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvättade du av ytorna efter slipning? En nyslipad plåtyta innehåller ofta så mycket partiklar i porerna att det egentligen inte finns mycket fastsittande stål i dagen för stålet att fästa på. Plåten kan se perfekt ren ut, men om man torkar av den med en thinnertrasa blir trasan svart.

En tumregel när det gäller grundfärg (primer) för stål är att ju längre torktid grundfärgen påstås ha, desto bättre kommer den att sitta. Färg som inte innehåller något härdande bindemedel utan bara torkar genom att lösningsmedel avdunstar, brukar inte stanna kvar länge.

Zinkhaltiga färger fungerar överhuvudtaget inte på varma ytor, zink oxiderar mycket fort i värme och smälter redan vid drygt 400 grader. Dessutom är ångorna som bildas då varm zink kommer i kontakt med luft mycket giftiga (orsakar s k zinkfrossa).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krillokrokodil (trådstartaren)

#3 » 16:56:11, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tvättade inte ytan, det var nog ett misstag. Zink-primer ovan påstås ju tåla 500 grader, är det rent hittepå? Vad använder man då istället för att förhindra oxidation?
krillokrokodil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 13-08-2019
Ort: Hällingsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#4 » 17:55:19, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat på spissvärta ?
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rospigg

#5 » 18:16:23, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivars tips är nog det absolut bästa råd du kan få! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#6 » 18:19:04, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

krillokrokodil skrev:Jag tvättade inte ytan, det var nog ett misstag. Zink-primer ovan påstås ju tåla 500 grader, är det rent hittepå? Vad använder man då istället för att förhindra oxidation?


Något aluminiumhaltigt håller åtminstone lite bättre för värme. Bilavgassystem har t ex tillverkats av aluminiumbelagd stålplåt i många år vid det här laget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krillokrokodil (trådstartaren)

#7 » 08:23:13, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Har du kollat på spissvärta ?


Men spissvärta är väl en inomhusprodukt? Detta är ju en smoker så den står ute i väder och vind.
krillokrokodil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:35, 13-08-2019
Ort: Hällingsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#8 » 08:55:07, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vilka temperaturer det handlar om, men linoljebränning kanske vore ett alternativ?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stefan1972

#9 » 10:34:23, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är ju relativt. Värmetåliga färger är snäppet bättre än vanliga färger men det betyder ju inte att de tål värme och andra faktorer i evighet för det. Sprayfärger rent generellt är ju dessutom för tunt för att fungera i det långa loppet. Fukt och annat utifrån kryper snabbt ner i skikten och börjar gro.
Alla slags zinkspray är dessutom helt värdelösa som grundfärg. Det kan man ha och spraya på svetsar på fabrikszinkade grejer möjligtvis på fältet och det kan stoppa ett bra tag innan det blir fult men som nån undergörande grundfärg vet jag inte. Dessutom tänker man oftast fel eftersom grundfärgen är till för att nästa lager ska fästa ordentligt, det är inte till för att det inte ska rosta för det gör det inte ändå om nästkommande skikt är normalt tjocka. (även om ingen färg är helt diffusionstät)
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#10 » 14:45:37, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att emaljera kanske, som man gjorde en gång i tiden i träslöjden? Det brukar ju hålla bra men jag vet inte om det låter sig göras på större grejor på egen hand på nåt bra sätt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Stridis2

#11 » 20:30:27, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som emaljerade en hemmagjord grill. Den har nog stått ute i 30 år och eldats mycket. Syns inte att den är använd. Men, som sagt, om det går att göra med hemmaprylar vet jag inte.

Jag hade börjat med att blästra som underarbete. Vad man än gör sedan så har ytbehandlingen den bästa möjliga ytan att fästa på. Skulle jag behöva gissa på vilken ytbehandling som fungerar (men det är bara en gissning) så hade jag nog chansat på linoljebränning. :idee:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

braha

#12 » 09:06:11, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade för många år sedan en liten Kubotatraktor med hytt. Den hade varit med om en totalbrand, så att bara vissa invärtes grejor gick att använda.
Efter branden stod den ute och blev ju rostig överallt, men det konstiga var att den tunna ytrost som blev på hytten blev som någon sorts skyddslager.
Den stod oskyddad i åratal därefter, men hyttplåten blev inte sämre (bortrostad) med tiden.
Någon sorts kemisk brandgalvanisering?
Cortenvariant?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se