Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Rostskyddsmålning zetor

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera färger och lackering här

maweric

#16 » 12:55:39, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:
maweric skrev:
David, Luleå skrev:Rätt eller fel? Tiden vill visa.

Jag körde ”rostomvandlare” från Biltema. Oie grundfärg och sen Oie maskinfärg.


Menar du denna?
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017147

Hur länga ska man vänta innan man kan måla på den?


Yes. Den var det.

Att blästra eller slipa bort all rost kände jag var omöjligt för mig. Att måla på rost känns ju inte rätt. Men denna ingav ändå förtroende. Men jag stålborstade med stålborste på vinkelslip. Värsta stället vid batterilådan mot frontviktsbryggan hade jag en skuvmejsel och hammare och hackade bort allt grovrost innan jag stålborstade och roststoppade. Ännu har jag inte stött på bubblor eller färgsläpp pga. detta.

Jag tror att jag grundadmålade dagen efter där jag var snabbast. Men då det var lite skynda långsamt så kunde det ibland ta längre tid. Men jag upplevde det inte ta så lång tid för det att verka.


Lät du traktorn stå ute över natten innan du målade eller var den under tak? Tänker att en del säger att daggen som bildas kan göra att fukt blir instängt vid målningen.
maweric
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:53, 21-05-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#17 » 13:14:01, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och inte bara det, om färgen är av en sådan typ som härdar med hjälp av luftens syre (t ex de flesta oljefärger, alkydfärger mm), så sker den härdningen inte alls om luftfuktigheten är för hög. Sådan färg torkar i två steg - först avdunstar lösningsmedlet, efter det är färgen klibbig men inte längre flytande, och sedan måste oljan härda (oxideras) för att den ska bli hård och klibbfri.
Det bästa är om man kan se till att hålla luftfuktigheten låg under hela tiden färgen torkar. Det duger inte bara med att det inte blir kondens, utan man bör gärna komma ner under 50-60 % rh.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#18 » 14:21:30, 04-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag gjorde på försommaren var ute. Men det var varmt och torrt. sen gjorde jag taket/hytten senare, men då stod jag inte ute.

Hade klarlack på spray som jag testade på plåten med tanklocket bak ovan trepunktslyften. Det blev skitbra. Skulle köpa en till burk på lackbutiken med de avrådde detta av de orsaker du säger. Om man klarlackar enkomponentsfärg så förseglar man ytan och den kanske inte härdar klart, alternativt så hör de ickehärdade oljorna att det bubblar.

Men några år senare ser fortfarande testbiten bra ut och det jag inte klarlackat ser också bra ut.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Ante_9103 (trådstartaren)

#19 » 10:49:29, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lacken är på och än verkar det hålla.


Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Ante_9103
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:48, 28-06-2020
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Åsa-Nisse

#20 » 19:38:19, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju bra ut att titta på, men sämre att sitta på. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se