Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Rengöra sprutpistol

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera färger och lackering här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 21:38:14, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att min färgspruta är igensatt. Pluttrar och spottar efter att jag gjorde paus för att blanda till mer färg, den färg som var i var en grund med ganska kort potlife. Antar att det kan samlas färg eller skit bakom mässinggrejen längst fram på pistolen, som munstycket skruvas i ? Jag lyckas inte få loss det, inget nyckelgrepp, behövs väl nåt pörskans specialverktyg. Kanske går att få tag på men inte till lördag morgon.

Lägga hela pistolen (minus luftfiltret) i thinner i ultraljudstvätten?

Bild
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



PerÖ83

#2 » 21:56:39, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det kanske att få lös den med en polygrip eller haknyckel?

Jag jobbade granne med en billackering tidigare, och dom plockade isär sprutan i molekyler i mellan åt och körde med borstar genom kanalerna (typ piprensare) och scortsprite duk på nålarna, efter att delarna legat i thinner.
Ta ur luftnålen också när du rengör :vissla: Färg kan rinna bakvägen.
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 22:06:59, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polygrip går inte, finns inget att få grepp om. Haknyckel skulle kunna gå, men då måste jag fila bort mer än hälften av piggarna på en ganska billig ställbar haknyckel. Känns lite vingligt, är inte riktigt där ännu.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#4 » 22:23:44, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprutpistoler är känsliga o svåra att få bra om de börjar krångla, lättare att köpa en ny eller nya munstycken, nål, med mera.

Att byta mellan olika färgtyper i samma spruta är no no, hopplöst att göra så riktigt rent. Verkar som att olika typer av färg ger olika ytspänning på något sätt.

Tjuvluft någonstans gör att det börjar spotta färg.

Luftning till burken är viktigt.

Allt måste liksom funka ihop riktigt, färgtyp, viskositet, temperatur, tryck, listan kan göras lång.

Har själv inte lyckats reparera någon spruta utan köpte ny istället. Möjligt att riktiga kvalitetssprutor går att renovera om de krånglar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bengt Erik Eriksson

#5 » 22:37:16, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magirus tipsade om bromsvätska när man ska få fram övermåladd typskyltar osv. Troligen lär det fungera även på en färgspruta.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#6 » 22:43:20, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte igång och renovera lite Greiff tryckfärgsprutor, färgvärmare o.dl. för en herrans massa år sedan. Då hade sprutorna legat med färg, helt utan rengöring efter sista användning, i ca 20 år! :uupps:
La prylarna i blöt i thinner. Vissa saker fick ligga i blöt i ett halvår, men sedan så släppte färgen och jag kunde få isär sprutorna. Trägen vinner. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magnusk750 (trådstartaren)

#7 » 22:51:50, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Sprutpistoler är känsliga o svåra att få bra om de börjar krångla, lättare att köpa en ny eller nya munstycken, nål, med mera.

Att byta mellan olika färgtyper i samma spruta är no no, hopplöst att göra så riktigt rent. Verkar som att olika typer av färg ger olika ytspänning på något sätt.

Tjuvluft någonstans gör att det börjar spotta färg.

Luftning till burken är viktigt.

Allt måste liksom funka ihop riktigt, färgtyp, viskositet, temperatur, tryck, listan kan göras lång.

Har själv inte lyckats reparera någon spruta utan köpte ny istället. Möjligt att riktiga kvalitetssprutor går att renovera om de krånglar.



Jo, lärkurvan har varit frustrerande brant. Ska jag renovera någon mer bil eller motorcykel så blir det antagligen inte jag som målar. Bara färgen kostar massor när man nybörjarklantar sig. Återkommer med rapport imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#8 » 23:22:38, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viken typ av färg har du använt? sån man blandar med vatten eller...? vattenfärger kan va ett h-e att få bort när det torkat till skillnad från "normala" lösningsmedelbaserade färger. De sistnämnda brukar ge sig om sprutan får ligga i thinner ett tag plus lite blåsande, och petande med nåt inte allt för vasst.

När du säger den pluttrar och spottar skulle jag snarare gissa på att munstycket och/eller nålen är skitig eller deformerad eller att färgen innehåller klumpar eller delvis har annan viskositet än resten.
Testa med bara förtunning i sprutan, ev öka lufttrycket rejält och se hur den beter sig då och hur sprutbilden ser ut.

Nåt som kan hjälpa, förutsatt att nålen är helt av metall och inte ha en nylonspets är att sätta den i en borrmaskin och "borra" me den i en träbit. Ändträ brukar funka bäst. Alla färgrester försvinner och skulle det vara nån liten skada på nålen kan man köra en stund i scotsbrite eller liknande, eller träbit plus autosol.

Munstycket rengörs effektivt med borrmaskin och en bit kabel. Skala en liten bit flertrådig kabel. Stoppa i den skalade änden på kabeln framifrån på munstycket och kör igång borrmaskinen.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

magnusk750 (trådstartaren)

#9 » 23:35:07, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde 2K lösningssmedelsgrundfärg. Slarvade med den sista fyllningen, dels hade jag inte filter, dels tror jag att jag blandade dåligt, Känns som att det sista som hälldes i var tjock bottensats. imorgon ska jag testa igen med en billig 1 k grundfärg. Vill inte experimentera med 2k som kostar massa hundralappar per liter.

Hittade bruksanvisning till sprutan. Inte ett ord om att man skulle kunna ta loss den del som jag tänker skulle kunna behövas ta loss. Överhuvudtaget verkar dom tycka att man inte ska rengöra och ta isär så mycket. Nål och munstycke "bara om det behövs" t ex. Lite märkligt i mina ögon.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#10 » 23:58:37, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom få gånger jag lackat med en Någrahundrakronorsspruta och det spottat har jag insett att jag haft för tjock färg. Jag är helt nybörjare/okunnig men tycker det är svårt att våga blanda färgen tunn nog.. har aldrig mätt viskositet eller sprutat med tvåkomponent. Men fick en gång rådet att färgen ska vara som 3% mjölk.............. :) Och det hjälpte ju inte så mkt :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

SwedEh

#11 » 00:00:16, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du har svaret på din fråga där. Att inte sila färgen är som att be om problem. Har man inga färgsilar kan man be nån dambekant om ett par nylonstrumpor. För att va lite me politiskt korrekt kanske man ska be nån henbekant :D ...

När en färgspruta krånglar är felen oftast "oren" färg eller skitigt/skadat munstycke och nål, Avluftning till färgkopp eller igensatta luftkanaler på munstycket kan också spöka.. Inget är speciellt svårt att fixa, lite noggrannhet, renligt och att man inte är så våldsam med grejerna så brukar det lösa sig.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

QV_

#12 » 07:49:17, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färg måste silas även om den är nyköpt, det har jag lärt mig den hårda vägen.
Har man ingen sil så skall man inte börja måla, det är den enkla sanningen.

Har för mig att min innerdel i sprutan är vänstergängad, men ta det med en nya salt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#13 » 09:58:03, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den frågan/frågeställningen är orsaken till att jag ännu inte testat sprutmålningsredskap.

Följdfråga:
- vad skiljer olika former av sprutmålningsutrusningar åt?
Har -aldrig- får de där el-sprutorna att fungera (gör säkert något fel)
Tryckluftsdrivna har jag, men aldrig testat.
Nu finns det mellanting mellan tryckluft och el; de med eget litet tyckluftaggregat.
Fann denna amatörvideo av intresse:


Snubblande nära att investera i Boschen pfs 3000. I klippet ser man hur mycket bättre den fördelar färgen, men man får inte se om resultatet skiljer mot de andra. Nu har marknaden övergått till modell 5000 och dubblerat kostnaden...
Vad som "bromsar" mig är:
- frågor om det du frågar om i tråden; hur att få rent/plocka isär sprutpistolen
och
- klarar den av linoljefärg och träolja (terpentin och kokt linolja); plast + terpentin = obra (oftast - men gäller det även här?)



Gällande din fråga om att få loss mässingsringen.
Du åker nog på att tillverka din egen nyckel...
I som kan - kan ni ge förslag på hur och vilka material att tillverka nyckeln ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mikkel

#14 » 10:27:49, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för sil man använder för att sila färg, är det denna enkla i papper,
tycker hålen ser stora ut eller är det en sil/filter i de stora hålen?
Bild

finns också filter, men antar att det ska sitta i en spruta eller tank:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

QV_

#15 » 11:33:32, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med de enkla i papper
Har för mig att de kostar runt 10:- på någon firma som säljer billacker.
Det är finmaskigt nät i de stora hålen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se