Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Rengöra sprutpistol

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera färger och lackering här

marve

#16 » 11:55:58, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har någon i bekantskapskretsen som har en boettöppnare kanske en sån skulle fungera.
Det finn många olika varianter.

Bild
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007



magnusk750 (trådstartaren)

#17 » 14:58:24, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Vad är det för sil man använder för att sila färg, är det denna enkla i papper,
tycker hålen ser stora ut eller är det en sil/filter i de stora hålen?
Bild


Ja, det är den sorten. Jag har köpt ett gäng och använt alla gånger utom en när jag fyllt i färg, glömde av ren tankspriddhet, och då gick det förstås åt skogen.

Målat idag. Egentligen började jag med etsprimer i onsdags efter att jag fått hem grejerna från blästring. Gick bra, etsprimer är så tunn att det är ungefär som att måla med mjölk och man ska inte bygga några skikt med den, bara se till att det har kommit över alla ytor.. Stod ute då, gick med ett nödrop. Etsprimer ska egentligen täckas med grundfärg inom 24 h. Jag grundade några bitar i torsdag, men det var då det började jäklas. 2K Standox grundfärg.

Idag började jag med så grundligt rengöring av sprutan som jag kunde göra för hand. Byggde sedan tält i verkstan av vita preseningar, blev ca 2 x 3 m utrymme. Räckte ganska bra för att röra sig, men det blev krångligt att få plats för att hänga upp för tork. Nu har jag faktiskt fått färg på alla bitar och kan pusta ut. I morgon åker jag iväg på två veckors jobb. Sen blir det topplack på de delar som inte ska spacklas och spackling och ny grund på plåtdelar som behöver det

Ang det som tråden började med, rengöra spruta. Som det verkar så ska mässingsdelen normalt inte tas bort, så jag släpper det. Däremot har jag ställt framänden av sprutan i thinner nu och ska sen rengöra kanalen för färg mellan koppen och munstycket med typ flaskborste eller piprensare, hade inget sådant hemma.

Hur är det förresten, får thinner säljas öppet i Sverige? Dimmigt minne av att ha läst att det hårda restriktioner på det?

Bild
Dragstag i huset är bra att hänga grejer på.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#18 » 15:09:03, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi har några erfarna målare här, hur gör man för att lägga färg bra på oregelbundna delar som dessa. Innan jag började som tänkte jag i min okunnighet att det skulle vara enkelt att lacka sådana här delar jämfört med stora plana ytor på en bil, men det är ju inte enkelt nånstans. Oregelbundet åt alla håll, ena sekunden är det något som sticker ut och får för mycket färg, nästa sekund inte ens är möjligt att komma tillräckligt nära och då blir det apelsinskal. Tips och tricks, någon? Finns det grundregler? Egentligen ska man visst alltid börja nedifrån?

Hänga i trådar är ju egentligen inte heller idealiskt. Rör sig. Ställa på bord istället, men då måste man bygga ställningar och bättra märken efter ställningar?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#19 » 15:22:40, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Den frågan/frågeställningen är orsaken till att jag ännu inte testat sprutmålningsredskap.

Följdfråga:
- vad skiljer olika former av sprutmålningsutrusningar åt?
Har -aldrig- får de där el-sprutorna att fungera (gör säkert något fel)
Tryckluftsdrivna har jag, men aldrig testat.
Nu finns det mellanting mellan tryckluft och el; de med eget litet tyckluftaggregat.

Snubblande nära att investera i Boschen pfs 3000. I klippet ser man hur mycket bättre den fördelar färgen, men man får inte se om resultatet skiljer mot de andra. Nu har marknaden övergått till modell 5000 och dubblerat kostnaden...
Vad som "bromsar" mig är:
- frågor om det du frågar om i tråden; hur att få rent/plocka isär sprutpistolen och
- klarar den av linoljefärg och träolja (terpentin och kokt linolja); plast + terpentin = obra (oftast - men gäller det även här?)

Gällande din fråga om att få loss mässingsringen.
Du åker nog på att tillverka din egen nyckel...
I som kan - kan ni ge förslag på hur och vilka material att tillverka nyckeln ?


Det bör ju framgå av datablad om sprutorna tål färg med lösningsmedel. Även om de skulle göra det så är jag skeptisk till att måla linoljefärg med spruta, det är ju en färg som måste gnuggas in i underlaget. Kanske i o f s kan ge tidsvinst att lägga på färgen med spruta och sedan gå efter och gnugga in den i underlaget, men frågan är om det värt det.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#20 » 15:31:03, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Om vi har några erfarna målare här, hur gör man för att lägga färg bra på oregelbundna delar som dessa. Innan jag började som tänkte jag i min okunnighet att det skulle vara enkelt att lacka sådana här delar jämfört med stora plana ytor på en bil, men det är ju inte enkelt nånstans. Oregelbundet åt alla håll, ena sekunden är det något som sticker ut och får för mycket färg, nästa sekund inte ens är möjligt att komma tillräckligt nära och då blir det apelsinskal. Tips och tricks, någon? Finns det grundregler? Egentligen ska man visst alltid börja nedifrån?

Hänga i trådar är ju egentligen inte heller idealiskt. Rör sig. Ställa på bord istället, men då måste man bygga ställningar och bättra märken efter ställningar?


Jag brukar börja uppifrån och/eller med ytor som inte kommer i blickfånget, blir det dropp eller att man går emot med slangen blir det inte på en "färdig" yta.

Sen föredrar jag en extra skvätt förtunning i färgen och lägger tunnare varv var gång, blir ett extra varv men risken att man får rinning pga för tjockt lager nånstans minskar och varje varv man går verkar det som jag alltid hittar en fläck man missat innan.

När det gäller spottande spruta, glöm inte bort nålpackningen, den kan man smörja med en liten droppe olja om den är gammal o stel, det gör inget.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

jonnordvall

#21 » 17:58:07, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett så kallat klibblager hjälper mig. Inget som verkar användas numera men jag gillar det.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magnusk750 (trådstartaren)

#22 » 18:07:54, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Ett så kallat klibblager hjälper mig. Inget som verkar användas numera men jag gillar det.


Menar du att du först lägger ett tunt tunt lager som mest ger lite "klibb" ?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#23 » 18:54:24, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Och att man låter det klibba till lite innan man lägger på riktigt
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#24 » 19:15:40, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men jag är absolut ingen lackerare! Är bara ett par traktorer jag lackat lite mer ambitiöst. Men iaf en av dom blev bra.

Sådan där bosch någonting5000 har jag oxå. Men bara använt den en gång. Ett snöblad med en vattenbaserad industrilack. Tycker den funkade bra för sådant jobb, men inget jag skulle vilja testa LACKA med. Men för sådana saker tror jag på den, gick att ha bra mkt tjockare färg, även om den behöver spädas lite (tycker jag) och lägga på rejält med färg. dock lägger jag aldrig på en vattenfärg på en lite halvrostig yta någon mer gång. Rosten blöder igenom.

Ska måla ett par redskap och en vagn någon gång och då kommer det iaf inte att bli med pensel.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

BM425

#25 » 19:45:12, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till små delar ska man ha en liten spruta, 0,8 munstycke brukar vara bra eller ännu mindre.
Kallas ibland bättringsspruta.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magnusk750 (trådstartaren)

#26 » 23:00:16, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag inte förstått är om man har en bättringsspruta med 1,0 mm munstycke eller en vanlig stor spruta med samma storlek på munstycke, är det då skillnad i sprutbild? Mer än det man jan reglera alltså. Har frågat runt om det är värt att köpa en spruta till och får olika svar.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#27 » 20:21:07, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lilla bättringsspruta har överliggande kopp i rymmer ungefär en halv deciliter färg.
Svärfars lilla spruta Är en Devilbiss märkt TGA 513 munstycke nr 92. Vet inte om det är hundradels mm eller något tum mått?

Sökte lite på Devilbiss https://www.carlisleft.eu/en/products/c ... /devilbiss
Hittade denna, är man lite händig så går det att fixa något liknande själv när man bara ska ha lite färg. Går också att ställa en liten burk inuti den stora färgburken.

Bild

Lite kuriosa, svärfars lager av delar till färgsprutor. De flesta är Greiff sprutor, har några hela också.
Tog kontakt med Greiff http://greiff.se/ o de finns här i Motala men de har inget med gamla färgsprutor eller annan gammal utrustning att göra. De köpte varumärket av konkursförvaltaren o fick enligt avtalet inte använda de gamla kunskaperna från det tidigare företaget.

Så för mig verkar det som att proffslackerare också har problem med sprutor o rengöring av dessa.

Bild
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magnusk750 (trådstartaren)

#28 » 20:36:50, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en mindre kopp till min vanliga spruta, rymmer kanske 2-3 deciliter, men använder den inte så mycket, tycker att det är lätt att det rinner över om man råkar röra sig oförsiktigt.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#29 » 13:57:19, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgsprutsystem PFS 3000-2
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... em-059028/
1 299 . -
1 039,20 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
Art. nr: 059028
Specifikation
Artikelnummer 059028
Garanti 24 månader
Effekt 650 W
Osäkerhet K (LwA) 3 dB
Volym 1 l
Standard för mätning av buller och vibration EN 50580:2012
Osäkerhet K (m/s2 ) 1,5 m/s2
Vikt 2,8 kg
Ljudtrycksnivå (LpA) 79 dB
Slanglängd 2 m
Vibration ah 2,5 m/s2

Pdf som skulle ha legat i mitt förra inlägg.

Den här är på 51Mb... det ka jag inte ladda upp :-(
https://manuall.co.uk/bosch-pfs-3000-2-paint-sprayer/
https://manuall.co.uk/api/download/

Är det vart 500kr mer för Färgspruta PFS 5000 E, Art. nr: 059040 ?
1 699 . -
1 359,20 exkl. moms. Pris exkl. frakt.
https://manuall.co.uk/bosch-pfs-5000-e-paint-sprayer/
...ooops...58Mb...
https://www.bosch-diy.com/za/en/p/pfs-5 ... 200-v35497
https://www.bosch-diy.com/storage/en-za ... -en-za.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se