Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Sprutmålning vattenbaserad färg...

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#1 » 10:09:35, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Har gett mig på att lackera lite saker med vattenbaserad "snickerifärg".
Inte helt säker på vad det är för färg, benämns som "lackfärg" och innehåller "5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-one [EG-nr 247-500-7] och 2-metyl-2H-isotiazol-3-one [EG-nr 220-239-6] (3:1)" om det nu säger något.

Till problemet, även när jag förtunnat den så jag upplever att den är ganska lättflytande(jag är amatör så kanske felbedömer?) så har jag ändå svårt att få det genom min färgspruta.
Även om jag maxar färgflödet(hur långt bak nålen får gå) samt luftflödet(justerratten på sprutan) så går det riktigt långsamt att få ut färgen, vi pratar kanske 3cm sidleds rörelse per sekund när jag målar något.
Enda sättet jag kan förbättra detta är om jag höjer trycket på ingående luft, men detta skapar istället en jäkla massa färgdimma som fort fyller lokalen, speciellt när jag sprutar "ner i" lådor och det känns som den mesta av färgen bara blåses undan och upp i luften istället.

Färgbehållaren(toppmonterad) har en liten kork på locket, jag finner inget i manualen hur denna ska hanteras. Ska den vara på eller av när man sprutar?
Jag inbillar mig att det blir lite vakuum i färgbehållaren om korken är på men har inte upplevt någon större skillnad när jag provade ta av den en liten stund.
Finns det något vettigt sätt för en amatör att avgöra konsistensen på färgen? Vad jag förstått så blir det kasst både om den är för lätt- och trögflytande?
Har en sak jag ska pröva med en hemmagjord "ford #4 cup" så jag iaf kan avgöra ungefär hur mycket jag blandat ut färgen, men det ger mig inget rakt svar på om det är rätt konsistens för sprutan.

Färgsprutan har förövrigt 1.4mm munstycke, bidrar detta till problemet eller bör det fungera ändå? Sett några på youtube som hade typ 2-2.5mm när dom sprutade akrylfärger(om det nu är relevant?).
Har tidigare sprutat 2-komp polyuretanfärg utan problem med färgflödet med 1.3mm munstycke, skapade visserligen också en jäkla massa färgdimma men det var en billigare spruta och utomhus..
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



Skru'are

#2 » 10:42:52, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Airless - ingen luft och högt tryck.
Låna en liten elektrisk och prova...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Hymas 89

#3 » 21:15:33, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är färgkulören vit?
Vit färg ger sämst täckförmåga.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

MrCrankyface (trådstartaren)

#4 » 21:21:52, 11-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, färgen är vit.
Problemet är dock inte så mycket täckförmågan som att det verkar svårt att få ut den ur pistolen överhuvudtaget.
Förutom med högre tryck då(typ 3 bar), men då blir det orimliga mängder färgdimma i rummet.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se