Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lacksläpp Volvo V70

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 08:57:43, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungarnas A-traktor är byggd på en Volvo V70, 2002 års modell. Bilen är lackerad i solid klarröd färg. Tyvärr så är där ett par stora lacksläpp, det största ca 40 - 50 cm, på taket. Underfärgen är ganska matt. Jag gissar att det är klarlack som har släppt.
Nu till frågan: Vad kan man göra åt detta? Går det att polera upp underfärgen och sedan spraya på klarlack (det är ungefär där min kompetens ligger)? I så fall, vad för utrustning och vilka medel kan vara lämpliga?
Om det inte går att polera, vad gör man då? Lämnar bort till proffslackerare som lackar om hela taket? Folierar hela bilen? Något annat?
Både proffslakerare och foliering låter som det blir dyrare än vad som är värt att lägga på bilen...

Beklagar att jag inte har någon bild på eländet. Det var för mörkt att fotografera i morse men ska försöka fixa detta i morgon.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



BM425

#2 » 12:08:24, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpper lite på min V70 -03 också, bästa brukar vara att försöka stoppa släppet med klarlack så fort man ser det, annars så rullar det stor sjok sedan. Använd klarlacken som klister o täta mellan grundlacken o där klarlacken fortfarande sitter kvar.

Jag fick av misstag en gång sk. baslack när jag skulle lacka en bil en gång. Jag fattade först inte vad jag gjorde för fel. Försökte då att polera upp en blank yta, försökte med vax också men det blev aldrig blankt bara en matt yta.

Pratade sedan med en lackerare jag känner o han förklarade läget. Baslack blir aldrig blank, det måste klarlackas för att bli rätt. Jag hörde av mig till den som sålde lacken o de gav mig klarlack så jag kunde avsluta jobbet.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

BM425

#3 » 21:01:40, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut på min bil. Högra stolpen till vindrutan, har fått mycket sol.
Skär loss det lösa pensla på klarlack i skarven, det tätar o stoppar släppet.

Hade ungefär samma sak på ett tak av bandplåt, färgen sprack vid falserna o började släppa i stora sjok. Målade i sprickorna o tätade på så sätt skadorna.
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 09:10:39, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit ute och kollat lacksläppen. Tydligen är jag ganska imun mot skönhetsfel på bilar... :vissla: Det var mycket och stora släpp på taket plus en del framför allt i framkant av huven. :sad:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#5 » 22:50:02, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ser många bilar ut från 1998. De var nåt fel på färgen och klarlacken som många tillverkare körde med då. VAG bla hade detta problem. Många fick omlackat på garanti eller goodwill.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se