Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Hammarlack på 1-komp rostgrund?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera färger och lackering här

ante.b (trådstartaren)

#1 » 20:59:14, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det att resa sig om man lackar hammarlack på en 1-komp rostskyddsgrund??
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017



torbjorn_forsman

#2 » 22:03:37, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja eller nej. Det beror alldeles på vad det är för fabrikat på de bägge färgerna, vad tillverkarna har använt för slags lösningsmedel osv.
Rent allmänt kan man säga att risken nog är mindre om grundfärgen innehåller en härdande olja (t ex alkydolja), och om den har fått tid på sig att genomhärda fullständigt innan man lägger på ett färglager till.

Tänk på att de flesta enkomponentfärger torkar/härdar i två steg. Först ska lösningsmedlet avdunsta, och när det är klart ska oljan oxidera/härda under inverkan av luftens syre. Och den processen kan ta mycket olika lång tid beroende på bl a temperatur och luftfuktighet. Om luften är mycket fuktig så kan det hända att oljan aldrig härdar, det finns exempel på att saker som befann sig i en fuktig (men uppvärmd) källare målades med alkydoljefärg och fortfarande var klibbiga efter flera år, först när källaren hade fått bättre dränering och en avfuktare ställts dit, blev färgen hård och klibbfri.

Om grundfärgen är en snabbtorkande sådan (som blir torr och ganska klibbfri redan efter någon timme i rumstemperatur), så innehåller den förmodligen ingen härdande olja och då är risken stor att den reser sig hur länge man än väntar.

Om båda färgerna är av samma fabrikat, så föreslår jag att du mailar färgtillverkaren och frågar. Är de av olika fabrikat går det nog inte att få något säkert svar utan då får du bedöma och eventuellt prova själv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#3 » 22:09:02, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja eller nej. Det beror alldeles på vad det är för fabrikat på de bägge färgerna, vad tillverkarna har använt för slags lösningsmedel osv.
Rent allmänt kan man säga att risken nog är mindre om grundfärgen innehåller en härdande olja (t ex alkydolja), och om den har fått tid på sig att genomhärda fullständigt innan man lägger på ett färglager till.

Tänk på att de flesta enkomponentfärger torkar/härdar i två steg. Först ska lösningsmedlet avdunsta, och när det är klart ska oljan oxidera/härda under inverkan av luftens syre. Och den processen kan ta mycket olika lång tid beroende på bl a temperatur och luftfuktighet. Om luften är mycket fuktig så kan det hända att oljan aldrig härdar, det finns exempel på att saker som befann sig i en fuktig (men uppvärmd) källare målades med alkydoljefärg och fortfarande var klibbiga efter flera år, först när källaren hade fått bättre dränering och en avfuktare ställts dit, blev färgen hård och klibbfri.

Om grundfärgen är en snabbtorkande sådan (som blir torr och ganska klibbfri redan efter någon timme i rumstemperatur), så innehåller den förmodligen ingen härdande olja och då är risken stor att den reser sig hur länge man än väntar.

Om båda färgerna är av samma fabrikat, så föreslår jag att du mailar färgtillverkaren och frågar. Är de av olika fabrikat går det nog inte att få något säkert svar utan då får du bedöma och eventuellt prova själv.


Har provat nu med färgen och det händer inget, det är hammarlack som jag ska lacka med, ska spruta den men finns inget angivet hur utan endast att den ska spädas med lacknafta så tips från någon som har sprutat hammarlack vore guld.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

bert

#4 » 22:24:44, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du va inte rädd om sprutan
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ante.b (trådstartaren)

#5 » 22:26:23, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Du va inte rädd om sprutan


Hur tänkte du då?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#6 » 22:30:00, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer, eftersom hammarlack innehåller silikonolja, som är omöjlig att få bort fullständigt ur en färgspruta, så blir sprutan oanvändbar för annan slags färg om man en gång har sprutat hammarlack med den.
Det är väl lämpligt att använda en riktigt billig färgspruta, sån där som kan följa med på köpet tillsammans med luftpåfyllare och sånt när man köper en enkel hobbykompressor för 500 kr. Och det tar alltid ett tag att lära känna färgsprutan, det kan man bara göra själv. Det gäller inte bara hur mycket färgen ska förtunnas utan även vilket lufttryck som ska användas och hur man ska ställa in de justermöjligheter som finns på sprutan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b (trådstartaren)

#7 » 22:31:50, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Instämmer, eftersom hammarlack innehåller silikonolja, som är omöjlig att få bort fullständigt ur en färgspruta, så blir sprutan oanvändbar för annan slags färg om man en gång har sprutat hammarlack med den.
Det är väl lämpligt att använda en riktigt billig färgspruta, sån där som kan följa med på köpet tillsammans med luftpåfyllare och sånt när man köper en enkel hobbykompressor för 500 kr. Och det tar alltid ett tag att lära känna färgsprutan, det kan man bara göra själv. Det gäller inte bara hur mycket färgen ska förtunnas utan även vilket lufttryck som ska användas och hur man ska ställa in de justermöjligheter som finns på sprutan.


Ja sprutan kosta 199kr ny så.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se