Japp...det mesta av resultatet hänger på underarbetet.
Att lägga den tid det krävs på att tvätta och plocka isär om det behövs.
Har man gjort underarb. riktigt och är seriöst intresserad av maskinen så kan man lägga lite extra krut på att få fram originalkulören...och ev dekaler.
Bifogar några bilder på min snöskottar
traktor BM 400 som fick ny färg för ett par år sedan... den började se mkt brun ut istället för
röd...
Det e Olssons färg...som nämdes i ett tidigare inslag så är det ett danskt fabrikat..stor färgtillverkare...så man hoppas att de vet vad de blandar ihop
Har hållit mkt bra, trotts att traktorns garageplats har blivit belamrad och den har fått flytta ut i ovädret.
Började med att tvätta med varmvatten samt avfettning i flera varv...sedan stålborste mm för att få bort det sissta av färg samt 30år med jord/olja....
Blästra sedan de lösa delarna med lagom
tryck...många delar blev helt rena då det ej var mkt färg kvar...andra mattades bara ner...sedan sprutades delarna utomhus på sommarn...chassiet penslades..
Både grundfärg och täckfärg i flera lager..
Nya rutliser, lampor, framdäck mm blev det oxå när allt annat blev frächt...
Detta är en bild på motor samt
huv innan operation uppfrächning påbörjades...
Detta är efter omlack...samt nya dekaler mm
Nästa proj är min
Traktorgrävare IH B-2275 från skogen...