Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Metallackfärg

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera färger och lackering här

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 23:52:22, 27-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, är de fler än jag som provat lite olika sortes 1komp metallackfärger?
Jag har testat Nordsjö och flugger, men dom var inge bra.
Beckers har funkat bäst för mig tycker jag!
är de nån annan som har erfarenhet av 1komponentsfärg som man kan få blandad i valfri färg?
de som är intresant är...
*Torktid
*Glans
*hårdhet (när den är torr)
mm



/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



Björn Nordin

#2 » 09:30:24, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alcro Mekanlack tycker jag är bra. Lite seg torktid kanske, kring ett dygn i rumstemperatur. Den blir blank och slitstark, jag har till och med lackat ett par bilar med Mekanlack och de höll sig blanka i många år. Den fungerar bra att spruta med en vanlig tryckluftspruta om man späder den tillräckligt med förtunning. Den är inte heller så aggresiv om man lackar över något gammalt, mindre risk för 'resning' i underlaget.

Mina senaste objekt har jag dock använt 2-komp på, det är mer lättjobbat än man tror innan man provar. Nackdelen med den är priset samt att det man blandat härdare i måste ju tas tillvara.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

jon anders olsson (trådstartaren)

#3 » 20:07:24, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Nordin skrev:Alcro Mekanlack tycker jag är bra. Lite seg torktid kanske, kring ett dygn i rumstemperatur. Den blir blank och slitstark, jag har till och med lackat ett par bilar med Mekanlack och de höll sig blanka i många år. Den fungerar bra att spruta med en vanlig tryckluftspruta om man späder den tillräckligt med förtunning. Den är inte heller så aggresiv om man lackar över något gammalt, mindre risk för 'resning' i underlaget.

Mina senaste objekt har jag dock använt 2-komp på, det är mer lättjobbat än man tror innan man provar. Nackdelen med den är priset samt att det man blandat härdare i måste ju tas tillvara.
ett dygn får man nog räkna med, men nordsjö tog de 3dygn innan den vart torr!
När du säger de så har jag ju målat med Alcro Mekanlack oxå, fast de var länge sen, den var jag oxå nöjd med, men beckers var minst lika bra!!!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

mikke

#4 » 23:12:33, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man fråga varför du inte ska andvända 2komp? 2komp slår ju 1komp på allt glans,torktid och hårdhet.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

andreas jansson

#5 » 00:13:16, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara upplysa dig om en sak nu när ändå mikke nämner det. 1 komp är inte särskilt tålig mot kemikaler, ja avfettade en bil med prickbort som va bättringsmålad med 1komp, blev alldeles flammigt på dom ställena efter.
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

jon anders olsson (trådstartaren)

#6 » 17:37:51, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikke skrev:Får man fråga varför du inte ska andvända 2komp? 2komp slår ju 1komp på allt glans,torktid och hårdhet.
Du glömde en sak till den slår 1komponent´med.... priset, om man vill ha billack så kostar de skortan och halva armen, om man ska ha några liter!!!!

/Anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

mikke

#7 » 21:02:36, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hehe jag priset är ju ennu en sak men billack på en maskin känns ju överkurs jag kör alltid med lastbilslack nästan samma egenskaper som bilack men billigare. Jag tycker man ska välja lack efter hur man ska äandvända maskinen om man ska sälja manskinen om ett tag å bara vill snygga till den så är ju 1 komp de självklara. Men om man ska andvända maskinen typ 10 år skulle jag valt 2komp lönnar sig i längden tycker jag.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

jon anders olsson (trådstartaren)

#8 » 00:59:06, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikke skrev:hehe jag priset är ju ennu en sak men billack på en maskin känns ju överkurs jag kör alltid med lastbilslack nästan samma egenskaper som bilack men billigare. Jag tycker man ska välja lack efter hur man ska äandvända maskinen om man ska sälja manskinen om ett tag å bara vill snygga till den så är ju 1 komp de självklara. Men om man ska andvända maskinen typ 10 år skulle jag valt 2komp lönnar sig i längden tycker jag.
Vart får man tag på den färgen nånstans? de låter intresant :thumme: kan man få vilken kulör man vill? vad kostar den per liter? Billack kostar ju ca 600-1000kr/lit + härdarede är dyyyyyyrt! medans 1komp kostar ca 150-200kr/lit
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

AntonNormark

#9 » 07:37:18, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker lacka allt som ska se bra ut med 2 komp, det är värt det alla gånger i längden, det håller sig fräsht bra mycket längre, samt att det tål väder och vind samt vanliga kemikalier och sådant..
Skulle jag idag lacka om en maskin skulle jag utan tvekan klarlacka den med, lite samma där, ser jättebra ut, med främst, det blir en dröm att hålla ren!
Chefen lackade om en L50 för många år sedan, och klarlackade den, nu nåra tusen timmar senare så ser den fortfarande nylackad ut.. Bättre göra jobbet på riktigt EN gång, än halvt flera....
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

mikke

#10 » 18:31:45, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.umeabilfarg.se dom säljer den lacken kolla i webbshopen där färgen heter ppg delfleet. tveka inte å fråga dom om nåt dom är väldigt kunniga och service minade.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

Christer Malmhed

#11 » 13:16:35, 14-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Har inte så stor erfarenhet av att lacka maskiner men har provat att lacka delar på min gammla Buster med en 1-komponent lack.
Den heter Teknolack kombi 1282 och går att få blandad i vilken färg som hellst, enklast om man har en RAL kod men det brukar gå bra med NCS också. Den innehåller rostskydd och är en enskickts färg som torkar väldigt snabbt. Det går att spruta den väldigt tjockt utan att det rinner. Hur länge den håller sen får tiden utvisa men man använder den en hel del inom industrin och den verkar vara väldigt tålig.

Christer
"Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid"
Christer Malmhed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:37, 24-08-2007
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo EC15b xtv

jon anders olsson (trådstartaren)

#12 » 02:33:13, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christer Malmhed skrev:Hej på er!
Har inte så stor erfarenhet av att lacka maskiner men har provat att lacka delar på min gammla Buster med en 1-komponent lack.
Den heter Teknolack kombi 1282 och går att få blandad i vilken färg som hellst, enklast om man har en RAL kod men det brukar gå bra med NCS också. Den innehåller rostskydd och är en enskickts färg som torkar väldigt snabbt. Det går att spruta den väldigt tjockt utan att det rinner. Hur länge den håller sen får tiden utvisa men man använder den en hel del inom industrin och den verkar vara väldigt tålig.

Christer
hej :mrgreen: .. jag har sett att de finns färg som är kombinerad grundfärg ock täckfärg, men vad jag fattare som så är den lite mattare än en ren lackfärg???? lackfärg har ju ofta glanshet 90, vet inte vad den andra färgen har för glanshet?

/anders
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Christer Malmhed

#13 » 19:19:27, 15-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Helt riktigt, dom är något mattare, tror det är 70 glans.
Sen beror det ju på villken finish man vill ha och vad grejorna ska användas till och även vad man är beredd att betala.
Jag skulle nog också lacka med en 2 komponent färg om det var en maskin jag använder dagligen och tvättar ofta.

På tal om klarlack som nämndes tidigare i den här tråden.
För ett antal år sen lackade vi om alla lastbilarna på ett åkeri som jag jobbade på. Då blandade lackeringsfirman i klarlack i den vanliga lacken. Det funkade kanon välldigt bra glans och hållbart, dom bilarna tvättades i stort sett varje dag och var fina i lacken flera år efteråt.

Christer
"Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid"
Christer Malmhed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:37, 24-08-2007
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo EC15b xtv

jon anders olsson (trådstartaren)

#14 » 23:11:16, 18-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är de på gång med färg till grävmaskinen.... har beställt gulfärg, kommer på onsdag, de är Akzo Nobel 2-komponent...
jag hadde glömt bort att en bekant äger en firma nära mig som blästrar och målar maskiner och lastbilar :screwy: han köper partier med färg direkt från tillverkaren, så de är bra priser...
mina priser...
Epoxy primer 2komp 80kr/lit
den gula färgen vart dyrast för jag skulle ha specialnyans..
Gulfärg 2komp ... 120kr/lit

sen hadde han överblivet parti (flera pallar) som jag fick superbilligt...
1komp snabbtorkande (5min) grundfärg 300kr för 20 liter!!!!
skania mörkgrå 2komp 500kr för 20liter med härdare och 20 liter thinner!!!!

bara thinner kostar ca 70kr lit i vanlig affär 20 lit = 1400kr!!!!!!!!!!

så man kan säga att jag kom billigt undan :mrgreen: :mrgreen:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Christer Malmhed

#15 » 10:24:24, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Får man så bra priser på 2-komp. färg så finns det inget allternativ.

Vore kul och se resultatet.


/Christer
"Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid"
Christer Malmhed
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:49:37, 24-08-2007
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo EC15b xtv


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se