Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

Lämplig färg till verktygsmaskiner

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera färger och lackering här

Blommas

#16 » 19:27:04, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du börjat med hammarlack så är det la bara att fortsätta med det eftersom det brukar innehålla silikon.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige



dc_lindberg

#17 » 20:46:29, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...funderar...

Har fått tillverkat dörrkarmar och dörr ramar i 4-kants stål. DUM som jag var så svarade jag på frågan om jag kan lacka själv "ja visst"... det var i somras... de står olackade än...
Den här pann-släden blir liksom en test gällande OM dessa Biltema färger är användbara...
I en annan tråd så tipsas om:
Åsa-Nisse @ [Traktorer] lackering
Säljare där var inte intresserad av att "beskriva mer om deras färger", så jag släppte dem där i då med rek att återkomma i trådar här på Maskinisten.

Det jag vill ha i resultat är en seg-hård stöd och slitage tålig yta som skyddar stålet och ger ett bra utseende.
På släden är det ju inte -sååå- viktigt... det är bara fåfängan som glimtar fram en aning; men på dörrarna (till garaget) är kraven rätt tuffa.

Tänk om man kunde få tag i riktig färg... Blymönja!...
Nu lär nog det bli knepigt...så man får acceptera det som går att få tag i...
Därav är alla råd och erfarenheter guld värt! :buga: :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#18 » 21:22:32, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du kan köpa och blanda egen blymnja.
Blyoxid vatten och linolja kanske det kan innehålla? Bara att googla:)

Ett annat tips är en epoxyprimer på rent stål. Hagmans stålepoxy har jag använt med bra resultat..
Dennhär att måla över med det mesta. Sedan gillar jag själv den oljealkyd som swedol säljer, tyvärr är namnet på den borta ut mitt huvud. Den är dock bara halvblank om ens det. Vilket kanske är lite dumt på en dörr där man vill torka av.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#19 » 12:39:28, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jon.
http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/caro ... ca-primer/
CA Primer
2-komp., epoxibaserad, gul grundfärg avsedd att användas på plåtytor som sedan skall beläggas med t.ex. sprutspackel eller täckfärg.


Kan det vara den här?
https://www.swedol.se/lackfarg-futura-90.html
https://www.teknos.com/globalassets/inr ... 0420_8.pdf


Fanns ingen bättre färg än blymönja för att rostskydda :-)
http://www.midland.se har ngr utemöbler, målade på 50-talet om jag minns rätt; stått ute året om sedan dess. Inte en rostfläck. Tvättar man av dem "ser de ut som nya".

Det mönster jag ser:
- under de minst 20 år nu som jag då och då frågar om färg, vad andra blivit nöjda med; och sedan testar själv har alltid haft samma resultat. Jag blir missnöjd med mitt resultat :-(
- måste tydligen ändra frågeställningen till; vilket underarbetet väljer du innan du börjar måla? Det står ju helt klart att jag gör något fel; får alla andra bra resultat och jag får dåligt, då är det jag som gör fel! ...men på vilket sätt gör jag fel?... Är mina förväntningar mycket högre än vad man -kan- kräva av de färger jag testat?...

Det jag råkar ut för är ungefär som när an spraylackar ngt - kommer man åt det med nageln så följer färgen med :-(
När man lagt x-tid och Y-kostnad å färgen släpper för att man kommer åt den med nagel... då tröttnar man på att kasta bort tid och pengar :-(
:myzsko:
Har nu lagt lager 2 på enda sidan av min pann-släde. Täcker inte... kommer att ta -minst- ett lager till. Ytan känns -bra- . Om ngr dygn får vi se om färgen sitter bra den här gången. Det är första gången jag använt rödsprit och torkat av ytorna med innan.
:svettas:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#20 » 18:32:19, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underarbete? Blästra! Är det nytt material? Blästra ändå! Den lätt skrovliga ytan man får efter att ha dammat över ytan med mycket fint stendamm fäster färgen suveränt på. Oftast när jag har varit hyfsat seriös så har jag blästrat (behöver inte vara plåtrent men allt löst ska bort och ytan mattas), blåst av ytan med tryckluft för att sedan måla med en billig enkomponent maskinfärg.

Edit: Snyggat till svenskan efter att ha skrivit inlägget med TT. :huh:
Senast redigerad av Stridis2 14:08:14, 29-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#21 » 20:53:23, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...men du var ju rolig ju!...Sån utrustning har jag inte... punktbläster ja...

Jag har provat att putsa med sandpapper/smärgelduk. Inte fått det att fästa bättre för det...

Bollade med far min under dagen - 92 unga, o vi kom fram till att -kanske- är felet så banalt som att jag gjort vad jag blev rekommenderad för 25-30 år sedan; torkat rent med lacknafta... dvs "kristall olja"...
Kan det vara så banalt enkelt?

Det ser mkt bättre ut, än så länge. med pann-släden. Skillnad - rödsprit istället för lacknafta.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#22 » 21:59:28, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre att torka rent med thinner?, så gör killarna på pulverlacken
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#23 » 23:14:20, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag är så rolig. Höll på att bli halvt lynchad på jobbet idag pga en massa riktigt dåliga ordvitsar på morgonkvisten... :vissla:
Lackeraren som sprutade min RR var helt lyrisk över de ytor jag hade blästrat. Han pratade också om hur många repor man kunde få in per kvadratcentimeter. Ju fler desto bättre. Han använde polerduk från Scotchbrite, sådan man brukar polera kopparrör innan man mjuklöder. Dessa gav enligt honom enormt mycket mer repor än vanligt sandpapper.
Jag tror fortfarande, i min amatörmässiga okunskap, att du måste få ytan matt. Blästra, polerduk, sandpapper, knacka med hammare och körnare, du väljer själv metod. Men en blank yta tycker jag är mycket svårare att måla än en matt. Till och med en roterande stålborste ger en form av "polerad" yta som är klart blankare än blästringen.
Har du ingen bläster (och inte vill skaffa eller hyra in tjänsten) så använd slippapper och polerduk.

Nästa problem var du själv inne på, lacknafta. Jag har en känsla av att denna lämnar en fet yta, tvärt om mot vad vad man vill ha när man målar på metall. Byt tvättmedel till något som är minst lika "starkt" som det är i färgen du ska måla med efteråt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#24 » 23:25:15, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är färgen naftabaserad går det väl bra att att rengöra med nafta. Är den thinnerbaserad, rengör med thinner. Alternativen är T-röd eller aceton.
Men om du har en blästrad yta som ät lite skrovlig, låt bli att vara där med trasa. Du får bara ludd som fastnar. Blästra och lacka direkt utan att vänta på att fett eller smuts kommer dit är det bästa.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dc_lindberg

#25 » 13:29:04, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: dc_lindberg @ Bra enkomponentsfärg, finns det?

Det är just sådant här som gör att jag såååå tröttnat på att måla...

Bild

Bild

Bild

Efter 2 dygn (x2 torktid) med värmefläkt på 1kW 1m bort, så vände jag på släden. Målade klart andra sidan. Igår vände jag tillbaka släden, 4-6 dygn senare, varav de först 2 med värmefläkt och de sista 2-4 med kalluftsfläkt. Å vad får jag se?... delar av färgen, inkl rostskyddsfärgen har valt att fästa i konservburkarna jag ställde släden på, dvs det hade inte härdat fast i släden alls...

Är detta att betrakta som fullt normalt, eller är det handhavande fel vid målning ?
2-komponetsfärger -brukar- jag få bättre resultat med, men... 1-komponet blir -alltid- på detta sättet för mig när jag målar metaller... Tappar lusten när man möts av denna form av resultat... :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#26 » 14:06:32, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, vad ska jag säga? Tråkigt att du lagt arbete och pengar på något som inte blev bra. Jag är inte säker på om du nämnt det innan, men var det nytt eller gammalt rostigt material du använde?
Stridis2 skrev:Underarbete? Blästra! Är det nytt material? Blästra ändå! Den lätt skrovliga ytan man får efter att ha dammat över ytan med mycket fint stendamm fäster färgen suveränt på. Oftast när jag har varit hyfsat seriös så har jag blästrat (behöver inte vara plåtrent men allt löst ska bort och ytan mattas), blåst av ytan med tryckluft för att sedan måla med en billig enkomponent maskinfärg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#27 » 15:06:12, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag valde helt nytt material. Ingen rost. Torkade av med rödsprit. Skippade att slipa. Har inte tillgång till blästringsmöjlighet att så stora objekt.

Att färgen fäste -efter- den torkat på plåtburkarna som ramen ligger på, och släppte från det nya stålet... det är sånt där som gör mig så less på att måla.
Självklart betyder det inträffade att färgen må ha torkat på det nya stålet, men den härdade fast mot plåtburkarna... så less på sånt...

Saken är den att även om jag slipat och blästrat, så ser det i alla fall ut så där efteråt när jag målat... Nu vet jag inte om det -är- normalt, eller om "det bara drabbar mig"... o i så fall måste det vara fundamentala misstag jag gör när jag målar...

Det är inte hela världen på den här ramen, men den är en -test- inför karmar och ramar, garage dörrar/portar - å skulle det bli så här då, då blir jag inte nöjder...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#28 » 18:13:52, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser två problem. Dels är nytt stål så slätt att färgen har svårare att fästa (än en gång, blästring eller slipning innan målning), dels så är skarpa hörn ett problem när det gäller våtlack. Hade du kört av dessa med vinkelslipen innan hade det kanske gått bättre.
Nu säger jag inte att man måste blästra och grada alla hörn innan man målar, det går uppenbarligen bra i många fall. Men det är sätt jag har hittat för att lyckas bättre med mina begränsade resurser och kunskaper.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#29 » 19:54:17, 29-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :shake_hands: :buga:
Det är förklaringar och förslag som jag tar till mig - jag vet vad jag gjort, och du påpekar -exakt- de små detaljer som jag "slarvat" med.
- noterade att det är ett område mot/vid kanten på plattstålet som är slätare; det är där det chippat sig när jag löft släden av plåtburkarna. Stålringen på plåtburkaren, som är maskindisktvättade, är skrovligare (mikroskopiskt sett) än kanten på plattstålet!
- jag jämför med pulverlack (självklart) men glömmer hela tiden att den formen av lack har andra egenskaper, speciellt gällande vidhäftning.

Med mera arbete skulle jag alltså kunna utgå ifrån att jag får ett något bättre resultat, men att lacken ger det resultat "man betalat för"!
:ohnej:

Summering: kan vara hyfsat nöjd om färgen inte släpper mer än så där (små chippningar, och inte stora flagor).
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#30 » 00:20:48, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billig färg behöver inte vara dålig. Jag köper ibland av en lokal tillverkare. För ungefär 15 år sedan köpte jag en Range Rover med grill guard i fronten. Pulverlackerad, med allt vad detta innebär av att fukten kryper under färgen och rostar som bara den. Jag borstade bort rost där jag kom åt med vinkelslip och koppborste när den satt kvar på bilen, men det var massor med skrymslen där jag inte kom åt. Slabbade på ett lager mattsvart färg, ingen primer eller något sådant. Tog nästan två år (trots det mycket utsatta läget) innan man såg tillstymmelse av rostgenomslag.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se