Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

JD 2k Lack?

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera färger och lackering här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:30:09, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet Om och isåfall Vart man kan få tag på Original John Deere 2K lack?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Matthew

#2 » 23:17:16, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon återförsäljare som säljer Sikkens billack, så uppge någon av följande 2 koder: FLUK6651 eller FLUK6432


Märke, akzokod, kulörnamn, år från - år till, grupp
John D, FLUK6651, Green (darker), 2003, 2011, Green
John D, FLUK6432, Green, 2000, 2010, Green

mvh
Mattias
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Matthew

#3 » 23:21:24, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade i annan tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... d&&start=0

John Deere färgkod:
Grön - ral 6001
Gul - ral 1018

//M
Min maskins Liv å leverne, Atlas 1302

Matthew @ [Grävmaskiner] Atlas 1302 Renovering
----------------------------------------------------
Nu med företag :-)
Användarvisningsbild
Matthew
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:07, 13-07-2005
Ort: Värmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lars-Peter D

#4 » 23:25:19, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välsorterad färg handlare som sysslar med bilar?

JOHN DEERESamlare rekommenderar färgen som finns hos JD återförsäljaren för att få den bästa matchningen. PPG färgnummer för Deere inkluderar Implement Green 40249, Implement Yellow 81512, Construction Yellow 81518, Contractor Yellow 81304, Industrial Yellow 82295, Yellow (1967) 81687 och Yellow (grönaktigt gult) 80186.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 01:05:56, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny fråga i en gammal tråd. Någon här som tror sig veta vilken Leverantör av färg, som John Deere använder sig av?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 21:18:46, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matthew skrev:Har du någon återförsäljare som säljer Sikkens billack, så uppge någon av följande 2 koder: FLUK6651 eller FLUK6432


Märke, akzokod, kulörnamn, år från - år till, grupp
John D, FLUK6651, Green (darker), 2003, 2011, Green
John D, FLUK6432, Green, 2000, 2010, Green

mvh
Mattias


Kom lite annat emellan, och så tog vissa saker längre tid att göra iordning än jag trodde....men snart så! Då är det dags för min huv :) Dessa olika årtal...SÅ många nyanser av JD-grön finns de väl inte Original?
Har kollat runt med div lackfirmor nu, och det är inte många som verkar vilja ge ut nån kod....men oftast är de 2 koder som nämns, En kod verkar vara vanlig upp till år -85, och en annan kod för 2000- ? Vilken nyans var det isåfall 86-99?
Enligt mig Själv, så finns det bara 2 nyanser, och det ser man rätt tydligt på en 70-talare mot en 90-talare och framåt.
Någon här som har Använt sig utav Icke original-färg, och kan ge Tips, kanske till och med ladda upp/länka till någon bild på resultatet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 23:12:49, 06-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Ny fråga nu......Hur verkar det att blanda i Härdare i original JD-färg? Blir det en "2K-färg" då, eller blir det skit bara? Och tanken har inget med snålhet att göra om nån tror det, utan om att få rätt Nyans. Vill inte köpa färg, och sen matchar den inte alls
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#8 » 16:51:42, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste använda ett system, att bara blanda härdare i en syntetisk "färg" löser inga problem, utan tvärt om det kommer att gå åt skogen.
Men faktum är att en simpel syntetisk "maskinlack" i JD grön färg håller riktigt bra när det är ett pigment som är ganska motståndskraftigt i den. Har lackat JD grönt med Oie:s färg och det har blivit riktigt motståndskraftigt mot tidens tand. Däremot kan man inte säga detsamma om den JD gula. Så den gröna maskinlacken kombinerat med de gula detaljerna i 2K skulle funka bra. Vår 2140 som lackades för 8 år sedan med "maskinlack" har sin gröna lack kvar i dag och ser fortfarande bra ut, men det gula fick lackas om efter 3-4 år.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

atlashjul

#9 » 21:12:34, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs på OIE, du kan blanda i deras härdare / båtlack det fungerar faktiskt. Du får flera gånger bättre hållbarhet mot matthet i lacken.Nyansen på JD grön tyckte jag va exakt mot en jd 2040 1986a som jag har. Billigare än 2k lack är det ju med.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 21:18:12, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du måste använda ett system, att bara blanda härdare i en syntetisk "färg" löser inga problem, utan tvärt om det kommer att gå åt skogen.
Men faktum är att en simpel syntetisk "maskinlack" i JD grön färg håller riktigt bra när det är ett pigment som är ganska motståndskraftigt i den. Har lackat JD grönt med Oie:s färg och det har blivit riktigt motståndskraftigt mot tidens tand. Däremot kan man inte säga detsamma om den JD gula. Så den gröna maskinlacken kombinerat med de gula detaljerna i 2K skulle funka bra. Vår 2140 som lackades för 8 år sedan med "maskinlack" har sin gröna lack kvar i dag och ser fortfarande bra ut, men det gula fick lackas om efter 3-4 år.


Stort Tack Leif för ditt svar! :thumme:
Då slipper jag fundera på det mer, men du vet inte vilken tillverkare av färg som stämmer Bäst överens med JD original? Har nämligen målat det mesta med 1K Original, men Huven vill jag gärna ha 2K på, då det lär stå sig bättre mot väder och vind, ev. diesel och glykolspill, och värmen från ljuddämpare/motor. Fick ganska så nyligen reda på att det finns en JD "Classic" färg också, och hade givetvis köpt Sådan färg om jag hade vetat det tidigare, men nu är det för sent för att ändra sig!
Det är precis så som du skrev ang. JD´s Gula färg.....den står sig tyvärr inte särskilt länge innan man får måla om fälgarna.
Så 2K-gul skall även det införskaffas, på Sprayburk, när jag även där, har lyckats ta reda på vilken tillverkare som har "originalkulör".
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#11 » 21:31:59, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Läs på OIE, du kan blanda i deras härdare / båtlack det fungerar faktiskt. Du får flera gånger bättre hållbarhet mot matthet i lacken.Nyansen på JD grön tyckte jag va exakt mot en jd 2040 1986a som jag har. Billigare än 2k lack är det ju med.


Tack för ditt svar! Ja billigare lär det ju absolut bli, men då det enbart är en Huv som skall få färg i nuläget, så är det inget jag tänker snåla in på. Men jag blev nyfiken på att testa OIE´s färg till div smådetaljer!
Lite synd tycker jag att JD inte har någon Egen 2k-lack som man kan köpa, då hade ju problemet varit löst! Och inte heller ger de ut några färgkoder till någon. RAL-koderna jag har fått till mig, tycker jag inte stämmer något vidare bra med original (när man ser dem på skärmen).
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#12 » 22:32:23, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På t.ex Volvo röd är "härdaren" totalt verkningslös. På en redan bra nyans har den effekt, men på riktigt svåra nyanser gör det varken till eller från. Vi lackerade huven och andra lösa delar på en BM 350 med "härdare" och resten av traktorn utan, och inte f*n blev det någon skillnad att tala om. Hela traktorn ser RIKTIGT tråkig ut efter 5-6 år. Men röd är en svår nyans, men med riktig 2K håller det i vart fall betydligt längre än så.
Har färgnumret på Sikkens 2K på jobbet till den gula. Plockar fram det till veckan.

Tillägg: Titta på nyanser på en dataskärm är värdelöst, även de "blädderblock" som finns hos färghandlarna är ingen riktig höjdare. Det som funkar är ett färgnummer som är framtaget för den aktuella maskinen, recepten på dessa modifieras ständigt något för att vara så exakta som möjligt. Även RAL nyanserna är exakt i kulör och justeras när det behövs. Men originallacker är sällan helt överensstämmande med någon RAL kulör, men ofta kommer man tillräckligt nära.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#13 » 23:04:56, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:På t.ex Volvo röd är "härdaren" totalt verkningslös. På en redan bra nyans har den effekt, men på riktigt svåra nyanser gör det varken till eller från. Vi lackerade huven och andra lösa delar på en BM 350 med "härdare" och resten av traktorn utan, och inte f*n blev det någon skillnad att tala om. Hela traktorn ser RIKTIGT tråkig ut efter 5-6 år. Men röd är en svår nyans, men med riktig 2K håller det i vart fall betydligt längre än så.
Har färgnumret på Sikkens 2K på jobbet till den gula. Plockar fram det till veckan.

Tillägg: Titta på nyanser på en dataskärm är värdelöst, även de "blädderblock" som finns hos färghandlarna är ingen riktig höjdare. Det som funkar är ett färgnummer som är framtaget för den aktuella maskinen, recepten på dessa modifieras ständigt något för att vara så exakta som möjligt. Även RAL nyanserna är exakt i kulör och justeras när det behövs. Men originallacker är sällan helt överensstämmande med någon RAL kulör, men ofta kommer man tillräckligt nära.


Du verkar kunna en hel del om lackar du! :)
Det hade vart Kanon Leif att få den! :thummar:
Då jag inte äger utrustningen som behövs, och sprayfärg inte är aktuellt för Bakfälgarna, kan jag Pensla en 2K-lack? Har gjort det tidigare med originalfärgen, med någorlunda resultat.

Ja, skärmen ljuger en hel del förstår jag också.
Nej det verkar inte vara lätt att hitta Exakt, och det är ju faktiskt en Maskin och ingen Bil det gäller, men jag vill ha det så pass lika att inte omedelbart syns, att det inte är original.
Bara att Testa och jämföra antar ja :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#14 » 23:14:28, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

2K går riktigt bra att penselmåla. Välj bara inte en alltför snabb förtunning. T.ex. dörrgångar på lastbilar händer det att man penselmålar om budgeten inte är så hög, och det brukar bli riktigt bra om målaren har det rätta handlaget. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#15 » 23:46:14, 07-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Då jag inte äger utrustningen som behövs, och sprayfärg inte är aktuellt för Bakfälgarna, kan jag Pensla en 2K-lack? Har gjort det tidigare med originalfärgen, med någorlunda resultat.


Du vet att du kan få 2k på sprayburk eller? (nu kanske det inte heller är aktuellt till dina fälgar men jag nämner det i alla fall)

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se