Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

JD 2k Lack?

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera färger och lackering här

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#16 » 00:15:37, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:2K går riktigt bra att penselmåla. Välj bara inte en alltför snabb förtunning. T.ex. dörrgångar på lastbilar händer det att man penselmålar om budgeten inte är så hög, och det brukar bli riktigt bra om målaren har det rätta handlaget. :thumme:

Okej Tackar! Då är det säkert inga problem, rätt pensel bara. Brukar oftast köpa de billigaste penslarna(av de som Inte borsten släpper på), då de funkar bättre än dyrare varianter, i alla fall för mig :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#17 » 00:20:08, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Andreas.karlsson skrev:Då jag inte äger utrustningen som behövs, och sprayfärg inte är aktuellt för Bakfälgarna, kan jag Pensla en 2K-lack? Har gjort det tidigare med originalfärgen, med någorlunda resultat.


Du vet att du kan få 2k på sprayburk eller? (nu kanske det inte heller är aktuellt till dina fälgar men jag nämner det i alla fall)

/Christer

Tack för ditt svar Christer! Ja det har jag koll på, och det skall jag använda mig av till Huven och Framfälgarna är tanken! :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#18 » 23:13:58, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket att se, men blir ju alltid roligare med bilder ändå :grin:
Bild på en av de "nya" framfälgarna till traktorn.
Ett blästerskåp hade inte varit dumt i detta läget, men får bli att matta ner och slipa bort rosten för hand.
Min fråga är: Nu när ja har tänkt få på ny 2K-färg, skall jag då även använda någon form utav 2K-Grundfärg, eller kan jag köra med "zinkgrund" som jag använt mig av tidigare?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

TobiasW

#19 » 10:40:06, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du måla 2k-lack bör även grundfärgen vara 2k för bästa resultat. Personligen skulle jag lägga på en 2k epoxiprimer som grund.

Gjorde själv i ordning ett par vagnshjul för ett tag sedan.


Bild
Före

Bild
Blästrat och maskerat

Bild
Grundat med 2k epoxiprimer

Bild
Lackat med JD's egen 1k lackfärg.

Har tyvärr ingen bild utan maskeringstape.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#20 » 21:14:27, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobiasW skrev:Ska du måla 2k-lack bör även grundfärgen vara 2k för bästa resultat. Personligen skulle jag lägga på en 2k epoxiprimer som grund.

Gjorde själv i ordning ett par vagnshjul för ett tag sedan.
Lackat med JD's egen 1k lackfärg.

Har tyvärr ingen bild utan maskeringstape.


Tackar, alltid trevligt med bilder! :)
Var det Epoxi du använde dig av? Och behöver jag inget "rostskydd" Före epoxiprimer´n?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#21 » 22:32:31, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var in och tittade på anteckningarna på jobbet.
På 30-40 serien så stämmer RAL 1016 bäst. Men RAL 1018 som överensstämmer bäst på de nyare traktorerna är snyggare även på de lite äldre. Så vi kommer nog att använda bara RAL1018 i fortsättningen. Den där blekgula färgen som är original är egentligen "skitful", men harmoniserar hyfsat mot den JD gröna färgen. Men visst är det ett ganska vågat färgval från JD:s sida. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 23:34:32, 09-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Var in och tittade på anteckningarna på jobbet.
På 30-40 serien så stämmer RAL 1016 bäst. Men RAL 1018 som överensstämmer bäst på de nyare traktorerna är snyggare även på de lite äldre. Så vi kommer nog att använda bara RAL1018 i fortsättningen. Den där blekgula färgen som är original är egentligen "skitful", men harmoniserar hyfsat mot den JD gröna färgen. Men visst är det ett ganska vågat färgval från JD:s sida. :klia:


Tack för det Leif! :thumme: Men då är det ändå 2 olika att välja på alltså....Känns som att det Bästa vore att få se båda kulörerna Härdade :)
Håller med dig fullständigt där! Och blekare blir den Fort också. Känns som dagens gul står sig sämre än på de äldre maskinerna.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

TobiasW

#23 » 10:03:15, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Var det Epoxi du använde dig av? Och behöver jag inget "rostskydd" Före epoxiprimer´n?


Epoxiprimer är nog det bästa rostskydd man kan spruta på. Har själv en hembyggd tankvagn till sprutan, som lämnades bort på blästring och epoxigrundning innan jag lackade färdigt själv med 1k New Hollandblå (NH's egen färg). Den har nu stått ute i snart 15 år, och en hel del av den blåa färgen har flagnat, men epoxiprimern är fortfarande intakt. Ingen rost alls! :buga:

Nu för tiden köper jag bara 2k färg. Både grund och topplack, för det är betydligt bättre än "traktorhandlarfärg". Att jag använde 1k JD-gul till fälgarna beror på att jag hade en burk stående som jag ville bli av med. :thumme:

Epoxigrunden jag använde till fälgarna är denna:
http://www.billackering.eu/epages/vilka ... ucts/02627

Riktigt trevlig att jobba med. Bra pris, hur den håller i längden återstår att se.
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#24 » 21:46:56, 10-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobiasW skrev:
Andreas.karlsson skrev:Var det Epoxi du använde dig av? Och behöver jag inget "rostskydd" Före epoxiprimer´n?


Epoxiprimer är nog det bästa rostskydd man kan spruta på. Har själv en hembyggd tankvagn till sprutan, som lämnades bort på blästring och epoxigrundning innan jag lackade färdigt själv med 1k New Hollandblå (NH's egen färg). Den har nu stått ute i snart 15 år, och en hel del av den blåa färgen har flagnat, men epoxiprimern är fortfarande intakt. Ingen rost alls! :buga:

Nu för tiden köper jag bara 2k färg. Både grund och topplack, för det är betydligt bättre än "traktorhandlarfärg". Att jag använde 1k JD-gul till fälgarna beror på att jag hade en burk stående som jag ville bli av med. :thumme:

Epoxigrunden jag använde till fälgarna är denna:
http://www.billackering.eu/epages/vilka ... ucts/02627

Riktigt trevlig att jobba med. Bra pris, hur den håller i längden återstår att se.


Ojj.....ja funkar de Så bra, då vore det ju riktigt bra!
Tack för länken.....men jag tror faktiskt jag skall testa Biltemas "båt"-primer, då jag har kollat runt en del, och många verkar vara nöjda med den
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#25 » 17:26:31, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
TobiasW skrev:
Andreas.karlsson skrev:Var det Epoxi du använde dig av? Och behöver jag inget "rostskydd" Före epoxiprimer´n?


Epoxiprimer är nog det bästa rostskydd man kan spruta på. Har själv en hembyggd tankvagn till sprutan, som lämnades bort på blästring och epoxigrundning innan jag lackade färdigt själv med 1k New Hollandblå (NH's egen färg). Den har nu stått ute i snart 15 år, och en hel del av den blåa färgen har flagnat, men epoxiprimern är fortfarande intakt. Ingen rost alls! :buga:

Nu för tiden köper jag bara 2k färg. Både grund och topplack, för det är betydligt bättre än "traktorhandlarfärg". Att jag använde 1k JD-gul till fälgarna beror på att jag hade en burk stående rste tar sin tid

Riktigt trevlig att jobba med. Bra pris, hur den håller i längden återstår att se.


Ojj.....ja funkar de Så bra, då vore det ju riktigt bra!
Tack för länken.....men jag tror faktiskt jag skall testa Biltemas "båt"-primer, då jag har kollat runt en del, och många verkar vara nöjda med den


Epoxigrund är inhandlad, och sliparbetet är igång. Men det tar sin tid att få bort gamla färgen med roterande stålborste. Så min fråga är om det finns något som löser upp gammal 2k färg?
Blästerskåp hade varit bra att ha i detta läget!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Småländare

#26 » 21:38:30, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ejektor på tvätten och några hinkar siktad sand.
Inhibitor i sista vattnet eller fosforsyra behandling för nyrosten.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

InläggDetta inlägg har raderats av Småländare den 21:41:44, 23-03-2014.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#28 » 21:47:32, 23-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:En ejektor på tvätten och några hinkar siktad sand.
Inhibitor i sista vattnet eller fosforsyra behandling för nyrosten.


Tackar för ditt svar! Men det där är nog lite för avancerat för min del....har inget av dem hemma. Tänkte väl mer om det fanns någon bra thinner eller liknande som löser färgen, men då vet ja :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#29 » 23:09:59, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en fråga....Närbild på fälg efter slipning med roterande stålborste, där man ser rosten som är kvar i "porerna". Är Den rosten något att bry sig om? , eller tar epoxigrunden "död" på den?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#30 » 13:03:45, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Ytterligare en fråga....Närbild på fälg efter slipning med roterande stålborste, där man ser rosten som är kvar i "porerna". Är Den rosten något att bry sig om? , eller tar epoxigrunden "död" på den?


Ni som har gjort iordning fälgar, har ni däcket monterat vid lackering, eller fälgarna lösa?
Vill ju inte förstöra allt jobb på en gång genom att skava fälgen.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se