Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenFärg och lackering

JD 2k Lack?

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera färger och lackering här

AN

#31 » 13:08:49, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tänkt använda fosfor, hör först med färgleverantören. Epoxigrunden kan få problem med härdningen.
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Andreas.karlsson (trådstartaren)

#32 » 13:19:07, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Om du tänkt använda fosfor, hör först med färgleverantören. Epoxigrunden kan få problem med härdningen.
//AN


Som sagt, fosfor m.m är lite väl avancerat för Min del. Men Tack ändå, det kan ju vara bra
för Andra att veta :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#33 » 20:24:22, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det äntligen dax för Primer´n!
Första arbetet någonsin med 2K, och kommer använda Pensel. Nya frågor: Måste man vara Snabb med epoxiprimer så den inte torkar innan man är klar? Och hur länge måste man vänta tills man kan lägga på ett nytt lager, Om det inte blir bra på första försöket?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

SimonÖdvall

#34 » 20:56:54, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad blev de för primer sen? Ja har ingen jätte erfarenhet av olika men "Hagmans stålplast" har ja testat och är mycket nöjd med den :eat:
SimonÖdvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:29, 24-06-2012
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 8000
Ford 7700
IH 1086
John Deere 4230
Fordson Super Dexta

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#35 » 21:21:06, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

SimonÖdvall skrev:Vad blev de för primer sen? Ja har ingen jätte erfarenhet av olika men "Hagmans stålplast" har ja testat och är mycket nöjd med den :eat:

Okej, ja Hagmans är väl inga dåliga grejer....men det blev Biltemas avsedd för Båtar, men jag har hört mycket gott om den, så tänkte att jag Testar!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

SimonÖdvall

#36 » 22:08:34, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske är så, jahaja jo båtfärg borde ju vara bra... :thummar:
lycka till!
SimonÖdvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:29, 24-06-2012
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 8000
Ford 7700
IH 1086
John Deere 4230
Fordson Super Dexta

Göran Ekman

#37 » 08:47:50, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som har gjort iordning fälgar, har ni däcket monterat vid lackering, eller fälgarna lösa?
Vill ju inte förstöra allt jobb på en gång genom att skava fälgen.[/quote]

Jag har tänkt som så , att kör man slanglöst är det viktigt för att få tätt att det är rent/ rostfritt på tätnings ytorna mellan däck och fälg samt vid ventilen. Har målat före monteringen . Hur förstört lackjobbet beror på hur duktig den är som monterar. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#38 » 21:22:56, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

SimonÖdvall skrev:kanske är så, jahaja jo båtfärg borde ju vara bra... :thummar:
lycka till!


Det var en tid sen.....blev liggande på is, men nu är 2 strykningar gjorda och det är Nästan helt vita överallt. Lyser igenom något på ett fåtal ställen.......frågan Är: Bör jag stryka på en 3:e gång, eller räcker det nu?
Och krävs det Ytterligare någon typ utav Primer/grundfärg innan jag lägger på den gula lacken?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#39 » 18:30:15, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
SimonÖdvall skrev:kanske är så, jahaja jo båtfärg borde ju vara bra... :thummar:
lycka till!


Det var en tid sen.....blev liggande på is, men nu är 2 strykningar gjorda och det är Nästan helt vita överallt. Lyser igenom något på ett fåtal ställen.......frågan Är: Bör jag stryka på en 3:e gång, eller räcker det nu?
Och krävs det Ytterligare någon typ utav Primer/grundfärg innan jag lägger på den gula lacken?


Framhjulen är klara sedan länge, och nu håller jag på att spackla bakskärmar. Och tanken var från början att spraya på vanlig grundfärg, och både pensla och spraya på 1K-grön för att få bra tjocklek på den gröna färgen. Men är det kanske bättre att spraya/pensla på Epoxiprimer 2 lager, och sedan spraya antingen 1 eller 2K-grön? Skall spraya 2K-grön på huven nämligen, och har 12 burkar ståendes, och så mycket bör det ju inte gå åt till huven. Kommer jag ångra mig om ja inte åtminstone lägger på 2K som Grund? Skulle behöva Blästras för att få bort rost i små porer, men har ingen lämplig kompressor för ett så pass stort jobb, så lite rost kommer tyvärr att finnas kvar. Kommer det ändå stå sig länge med Epoxi? än vanlig "CRC Grundfärg" , som jag för övrigt tycker står sig otroligt bra. Vilket är isåfall bästa alternativet av att Pensla på Biltemas Epoxiprimer, eller Spraya med SprayMax Epoxigrund? Likvärdigt kanske?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#40 » 21:34:59, 10-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp en gammal tråd igen....Är det någon här som har köpt JD Grön 2k sprayburk från Bilfärg.se?? Lika bra som de påstår?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#41 » 19:31:00, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Tar upp en gammal tråd igen....Är det någon här som har köpt JD Grön 2k sprayburk från Bilfärg.se?? Lika bra som de påstår?


Gjorde en beställning lite på prov....så får man se hur pass färgen matchar :thumme:
Beställde även epoxy 2k grund och en vanlig 2k grundfärg att lägga på huven, för jag Antar att det är vettigare/bör bli bättre resultat, om man vill få det någorlunda vettigt på huven åtminstone?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till Färg och lackering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se