Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Fusion 360

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera CAD/CAM/CNC här

nimbus

#16 » 15:05:04, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, här kommer en till: hur gör man en mate mot ett plan? jag vill placera en "component" 150mm från ett plan men det verkar inte gå att markera planet
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



Towil (trådstartaren)

#17 » 15:18:17, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu vet jag inte vad du menar med en mate.
Under construct menyn finns Offset Plane där du kan skapa ett eget plan valfri distans.
https://help.autodesk.com/view/fusion36 ... FSET-PLANE

Vill du flytta en hel komponet är det kanske move du är ute efter.
https://help.autodesk.com/view/fusion36 ... Y-GEOMETRY

Även align kan vara bra att få komponeter i ett bra utgångsläge inför ett exakt move.
https://help.autodesk.com/view/fusion36 ... -ALIGN-CMD
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

nimbus

#18 » 15:24:15, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joint heter det ju i fushion 360. Med move låser man inte fast den mot planet? jag vill att detaljen följer planet när jag flyttar detta
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Towil (trådstartaren)

#19 » 15:34:30, 12-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, joints. Om man kan får ett att följa ett plan bara vet jag inte om det går. Man kan får det att följa en annan komponet.
https://help.autodesk.com/view/fusion36 ... 75A174C67A
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dtfd

#20 » 20:55:23, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har uppgraderat från sketchup till Fusion 360 och knappt kunnat lämna datorn sen dess. Så. j*vla. Roligt!
Men jag har såklart en sak jag inte lyckas reda ut. Har ritat upp mitt släp jag byggde för nått år sen som ska uppgraderas med en växlarkonstruktion. Har gjort ett antal rörliga joints som funkar bra men när jag gör den sista, kopplar kolven mot konstruktionen, blir det skit. Del av konstruktionen flyttar sig och jag uppnår inte den effekt jag önskar, att man kan simulera kolven och själva växlingen.
Jag tror inte det är nått vi löser över forumet men om jag förstått rätt kan man dela sina projekt i community om man behöver hjälp.
Nån som är jävlig på Fusion och har tid att ge mig en hand?


Skickat från min SM-G781B via Tapatalk
//
John Olsson
dtfd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:41, 07-04-2020
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Towil (trådstartaren)

#21 » 22:15:23, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joints kan var lite klurigt.
Man måste ta "ground" på en av komponenterna som skall agera en fast referens för övriga att röra sig runt.
Bild
Man högerklickar på komponenten i listen och väljer ground. Komponeten och historielisten får då ett häftstift. Vill man byta så raderar man det i historielisten först.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil (trådstartaren)

#22 » 22:44:04, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#23 » 19:01:44, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Fick ju utbildning i 3d-cad när jag utbildade mej till ingenjör i början av 00-talet. Då var det ProE. Sista gången jag jobbade med 3d var 2008. Då var det Microstation, ritade "pipe-supports" i Norge, så det var ju mest att välja de i projektet godkända balkarna och kapa till rätt längd för att få till någon struktur. Sedan vill finanskrisen att jag skulle jobba mer praktiskt. För 5-6 årsedan var jag sugen igen, och gick en utbildning där vi ritade solid works, och Aveva och autocad. Men även denna gång hamnade jag på ett mer praktiskt arbete. Så får väl inse att det nog inte är meningen att jag ska sitta framför en dator och Cadda. Men jag är ändå sugen på att rita lite som hobby. Fusion 360 verkar ju vara ett bra program.
Det jag tycker ha märkt är att 3d-programmen blir enklare att använda än det var när jag ritade första gången. Det var ju en enorm mängd menyer då.

Jag tycker att solid och ProE/creo verkar ganska lika, men fusion skiljer sej en hel del då? Har testat Catia, och det kom jag aldrig övrens med, dock inte ritat så mycket. Det tyckte jag skiljde sej från ProE och solid.
Har autodesk gått en helt annan väg, så att även inventor skiljer sej från ProE och solid, eller är inventor mer lika dem?
Vad kommer det sej att det är gratis? Även en licens är ju överkomlig.
Det måste ju även vara skönt att kunna ha en laglig version hemma, en crackad, förutom den moraliska aspekten, har ju en förmåga att krascha då och då. ( Har jag hört)
Läste någon stans att det är molnbaserat. Innebär det att man inte laddar hem så mycket filer, utan loggar in på "molnet" och liksom kör programmet därifrån?

På skolan ritade vi i ProE, sedan förde vi över det till programmets CAM, och genom en postprocessor till en fräs. Har fusion dessa moduler också?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil (trådstartaren)

#24 » 20:04:34, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Programmet körs lokalt, men man måste logga in. Filerna sparas i molnet. Programmet uppdateras automatiskt.
Gratisversionen har inte alla funktioner aktiverade. Men för att göra filer för 3D skrivare är det inget du märker av.

Det som är special är historielinjen. Där går man tillbaka och ändras så slår det igenom på stegen efter. Samt att man undviker att sätta fasta mått så långt det går. I stället använder man begräsningar i ritningen hur linjerna skall förhålla sig till varandra. På så sätt kan man få hela modellen att rita om sig automatiskt om man gör en ändring tidigare i historien,

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tortap

#25 » 22:01:33, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fusion har de modulerna. Men hobbyversionen har infört massa irriterande begränsningar. Inga rapids mellan operationer inga automatiska verktygsbyten osv. Skitstörigt. Men annars bra program för att göra camberedningar och simulera dessa. Alltid hittar man grova feltänk när man provar simuleringen första gången. Iaf jag som inte hållt på så mycket.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

AN

#26 » 09:55:23, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja med att köpa ny laptop. Någon som är lite insatt och kan rekommendera, samt rekommendera var man handlar. Känner inte att jag behöver köpa dyrare och bättre än nödvändigt.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#27 » 09:59:40, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska ha datorn till och i hur många år tänkte du använda den?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN

#28 » 10:03:39, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad ska ha datorn till och i hur många år tänkte du använda den?

Används för officepaketet, bankärenden, surfa på nätet, titta på youtube, se websända kurser och föreläsningar. Och förhoppningsvis lite Cad nu då.
Är väl bra om man kan använda den 3-4 år iaf.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#29 » 10:19:14, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du inte köra med för mkt stora sammanställningar i CADen utan mer jobba med en detalj i taget skulle det funka med en vanlig std dator för kontorsbruk. Försök hitta nåt med i5 och 8gb RAM. Helst runt 500gb hårddisk. En 240 duger väl ett tag men risk man fyller den ganska fort med projekt och bilder mm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil (trådstartaren)

#30 » 10:31:18, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver man inte det senaste är en begagnad företagsdator ett alternativ.
typ https://shop.inrego.se/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se