Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

visa metr-mått i autocad.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

camen (trådstartaren)

#1 » 11:04:08, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla. Jag snubblade in på detta forum då jag googlade.
Kanske kan jag få hjälp här så jag gör ett försök.

Jag har ett objekt som blivit uppritat i cam. Nu vill jag ha in det i autocad, det fungerar, men jag kan inte se de metriska måtten på objektet.

Jag vill se dessa mått och samt göra vissa ändringar på tjocklek av gods flytta ett borrhål och lite annat krams..

Tacksam för svar.
camen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:59:03, 14-09-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



jörgen.ottosson

#2 » 11:27:42, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autocad ja....borde fråga vilken version, men det är så länge sedan jag ritade med det så det har nog ingen betydelse. :snow:

En generell gissning är att om du importerat profilen och inte ser någon "måttsättning" beror det på att det inte finns någon. ( om du inte har några dolda lager som spökar... :klia: )

Vill du ändra på en på en sådan profil så får du antigen måttsätta och sedan ändra de mått du vill ändra....eller (beroende på vilken linjetyp det är skapat med) ändra längden på linjer, diametrar på cirklar osv...... eller rita av profilen du importerat med en ny linje och sedan ändra den.

Det är vad jag kan komma på utan att veta något närmare av vad du tänker göra...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

camen (trådstartaren)

#3 » 12:23:22, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jörgen. Tack.
Irriterande. jag har även objektet på pdf där finns alla mått i olika vinklar, är det något som går att importera i autocad?
camen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:59:03, 14-09-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#4 » 14:47:49, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pdf kan du kanske importera (det är ofta bara en "bild", även om pdf-formatet kan innehålla vektorgrafik) sen så kan du behöva skala om ritninge även om det går...... men har du alla måtten så går det ganska fort att rita upp/ritra av. ( tankejobbet är ju gjort... :grin: )

Detta kanske är användbart om du vill försöka? http://www.youtube.com/watch?v=nkoJj7r1B7w
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

camen (trådstartaren)

#5 » 21:16:30, 14-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jörgen. jag kör autocad 2012. finns ingen sådan funktion som i 2010. hittar den inte.
camen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:59:03, 14-09-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#6 » 06:27:03, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag skulle ha ritat upp delen utifrån måtten dom finns ( det ska vara en ganska komplicerad del om det ska ta mer än en timme. :grin: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se