Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Byter yrkesbana

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Pansarpalle (trådstartaren)

#1 » 21:20:04, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ganska ny på forumet men känns som helt rätt ställe för mig att hänga på då jag är uppvuxen på landet i en verkstad/garage (mer eller mindre)

Har jobbar som licenssvetsare tills nyss, men har fått möjlighet att skolas in som cnc-op hos min arbetsgivare och ska köra svarv och fräs, svarvat och fräst en del manuellt tidigare.

Svarven är en större pjäs som jag inte kommer ihåg namn/modell på men fräsen jag ska "leka" med är en Fadal VMC-3016 4-axlad. Någon som har erfarenhet av denna?

Ni som jobbar med cnc, kommentera gärna och berätta om era erfarenheter :)

Mvh Palle
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



magloman

#2 » 00:01:04, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att CAM programmet GibbsCAM är bra iaf :D

Som rent CAD program är SolidWorks väldigt bra men vet ej hur CAM-delen i den är.

Jobbar inte själv med fräsar, men jag supportar några som gör det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385