Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Byter yrkesbana

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Pansarpalle (trådstartaren)

#1 » 21:20:04, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ganska ny på forumet men känns som helt rätt ställe för mig att hänga på då jag är uppvuxen på landet i en verkstad/garage (mer eller mindre)

Har jobbar som licenssvetsare tills nyss, men har fått möjlighet att skolas in som cnc-op hos min arbetsgivare och ska köra svarv och fräs, svarvat och fräst en del manuellt tidigare.

Svarven är en större pjäs som jag inte kommer ihåg namn/modell på men fräsen jag ska "leka" med är en Fadal VMC-3016 4-axlad. Någon som har erfarenhet av denna?

Ni som jobbar med cnc, kommentera gärna och berätta om era erfarenheter :)

Mvh Palle
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



magloman

#2 » 00:01:04, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att CAM programmet GibbsCAM är bra iaf :D

Som rent CAD program är SolidWorks väldigt bra men vet ej hur CAM-delen i den är.

Jobbar inte själv med fräsar, men jag supportar några som gör det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roland 1970

#3 » 19:05:03, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbar som cnc-beredare sedan 7 år, kör endast lite maskin numera (en Röders höghastighet!), jag cammar till fyra maskiner, Rödern och tre med heidenhain styrning!
Vi använder Visicad/cam som är ett mycket vasst program, men som numera saknar argentur i sverige då det endast finns ett fåtal användare.
Har ett förflutet som verktygsmakare sedan 25 år tillbaka och har kört cnc under alla år, 15 år under denna tid cammade jag i mastercam!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Pansarpalle (trådstartaren)

#4 » 17:42:00, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, idag blev det ett litet intro på svarven som är en Kovosvit av modell MT 50 CNC. Rätt kul faktiskt, men känns som att det kommer ta lååååång tid innan man kan maskinerna fullt ut :)

Fördelen med svarven är dock att man ser grafiskt hur jobbet ska bli direkt på maskinen.
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

östemann

#5 » 22:04:34, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jooo... det kan ta lång tid innan man kan ta till sig allt med maskinerna. :grin:
Lycka till med bytet av yrkesbanan.
Huvudsaken är att man får en bra vägledare som kan visa och vägleda oavsett maskiner och deras operativsystem. :thumme:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Pansarpalle (trådstartaren)

#6 » 23:42:48, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litet gissel med Fadal'en är att vi inte har någon på jobbet som kan den maskinen fullt ut i dagsläget. Men han som är hyfsat insatt i den maskinen kör en betydligt större Hartford i huvudsak (arbetsbord som kan lastas med en personbil). Lite samma sak med svarven.

Så planen är intro och handledning i kombination med egna studier och körning efter egna idéer, sedan komplettera med extern utbildning.

Jag tror man lär sig snabbt och effektivt på att i lugn och ro få experimentera och utforska maskinerna efter man lärt sig grunderna. Ganska gyllene tillfälle just nu då det är lugnt på jobbet :hurra:
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

roland 1970

#7 » 10:17:32, 01-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer du bara in lite i hur det fungerar så löser det sig, så fort du tänker så som maskinen arbetar blir det logiskt och lätt att ta till sig finesserna och specialfunktionerna!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Pansarpalle (trådstartaren)

#8 » 18:04:04, 05-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inlärningen på svarven går som tåget, är rätt imponerad över att maskinen räknar tusendelar :hurra:

Men idag höll jag på att bli gråhårig, råkade jogga stålhållaren till ändläget och maskinen tvärnitade med en handfull felkoder och larm.. Innan man kom på hur i hela man kopplade förbi lägesbrytarna.. det var den enda knappen på panelen som var trasig.. :sad:

Ska ställa mig några kvällar nästa vecka och köra hemmajobb, finns nog inget man lär sig så bra på :grin:
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Pansarpalle (trådstartaren)

#9 » 23:08:00, 17-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, snart 2 månader sedan jag skrev här i tråden. Börjar bli varm i kläderna nu vad gäller Fadal'en. Finns programvara och kablage att köpa så man tankar över programmen från dator, men tills jag övertygat chefen om att det behövs så får jag snällt stå och skriva in rad för rad. Iof är det nyttigt då man lär sig programmeringen från grunden på riktigt :)

Har till och med riggat upp lägesställaren eller vad det kallas i maskinen (A-axeln) och lekt lite med att fräsa och borra i axlar.

Får återkomma med lite bilder på mina alster ;)
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Pansarpalle (trådstartaren)

#10 » 19:02:09, 10-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fräste jag ut lite flänsar för 2" avgasrör som jag ska ha till dieselelverket i garaget så man slipper kapa och svetsa svetsa fast igen när man behöver ha loss skitet från skorstenen ;)

Bild
Riktiga motorer ryker svart och visslar :)
Bensin tvättar man motordelar med..
Pansarpalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:38, 29-08-2013
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se