Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

CNC på abene vhf3?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

cnc_hop (trådstartaren)

#1 » 01:59:35, 26-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Är det en bra idé att konvertera en gammal abene fräs till cnc-drift?
Alla åsikter och tips välkomnas! lunjärskalor eller rotations encoders? Vilken sorts servo behövs för att klara fräsning? Styrsystem? Går det att göra på enkelt sätt med stegmotorer och mach3 t.ex?
cnc_hop
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:27:26, 26-03-2014



Rubert

#2 » 23:57:02, 26-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är maskinen i "normalt" skick så fungerar det nog.
Jag har gjort en sådan modifiering på en universalfräsmaskin. Styrningen sker med Mach3 och stegmotorer på 8,5Nm. På X och Y axlarna har jag kuggremsdrift med en nerväxling på ca 3,5:1. Eftersom jag måste lyfta hela maskinbordet (väger säkert mer än 100kg) för Z axeln har jag där gjort en dubbel kuggremstransmission med en reduktion på ca 5,5:1. Reduktionerna medför tyvärr låg hastighet vid snabbmatning. Bortsett från det fungerar det mycket bra. Mach3 kan kompensera för glapp i muttrarna. Om jag fräser ett runt hål så ligger så ligger orundhet och diameteravvikelse inom 0,2mm. Jämför jag värdena på Mach3´s DRO med maskinens DRO så är felen mindre än 0,1mm vid linjär rörelse.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se