Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

nybörjarfel i autocad

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Jim_the_one

#16 » 11:16:49, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tycker jag inventor är grymt!
Blir lite halvknas när man är van vid vanliga autocad men det släpper rätt snart.

Möjligheterna är nästintill oändliga, själv har jag dock mest skrapat lite på ytan.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201



fretchi

#17 » 11:30:53, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satsat på 3D-modellering på en gång. Betydligt trevligare arbetssätt i t.ex. Inventor som jag arbetar med, än i Autocad.

Men ska man betala för grejerna är det annars. Inventor kostar fläsk medan du kan få t.ex. Draftsight gratis, som är helt ok för 2D-modellering.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magloman

#18 » 11:59:51, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:
hplc skrev:
Borde man börja med trådmodeller/2D? eller gör ja mig en otjänst genom att inte börja direkt i 3D?


Du har i princip ingen nytta av kunskaperna i Autocad om du sen vill gå över till 3D.
Helt olika sätt att rita på.
Jag som sitter med 3D hela dagarna ser alla möjligheter med det, och jag skulle satsat på 3D direkt.
Kör lite Autocad på hydraulscheman och så, men tycker det är väldigt bökigt och annorlunda


+1
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Torpöbo

#19 » 23:41:48, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag 3d-modulerar i autocad, tycker det fungerar bra för mina ändamål. Jag vet ärligt talat inte vad nackdelen är?
Dock är jag konservativ och sitter med det jag vill rita i 2D, med de gamla 2d fönstren öppna (classic) Tycker ribbon är bökigt. När jag ritat delarna i 2 D så gör jag om delaren till 3 d i de fall jag vill visualisera, har dock ganska så bra förmåga att måla upp en bild i huvudet för hur det ska se ut.
jag har inte kommit till den tröskeln att jag måste använda 3d-cnc osv. Men den kanske kommer. Det är i alla fall smidigt att kunna skicka iväg 2D .dxf-filer för plasma skärning på lokala smidesverkstaden.

Har försökt mig på solidworks då jag hade en tanke om att det skulle vara lite smidagare. Tyvärr förstod jag aldrig hur det var strukturellt uppbyggt.
Det blir liksom svårt att på ett enkelt sätt lägga till o ta bort saker i solid.
I autocad har man bara sina lager och block att arbete med. Blir mer och mer duktig på autcad, då jag använder det i yrket.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

fretchi

#20 » 00:45:08, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt kan jag inte säga att det är. Ritar du en plåt kan du ju sedan rita en ny sketch ovanpå den och extrudera ut hål. Sedan kan du bara deleta hål-feature:n om du så vill.

Den mest grundläggande skillnaden, som man märker först, är att du, tvärt emot de flesta 2D, är att du ritar först, och sedan måttsätter. Sedan arbetar du med parter, som du sedan placerar i sammanställningar.

Jag tyckte det var väldigt baklänges när jag gick från 2D till 3D-modellering. Nu skulle jag aldrig vilja byta tillbaka. Bör dock tillägga att jag i ärlighetens namn aldrig 3D-modellerat i autocad.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

hplc (trådstartaren)

#21 » 05:22:38, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Draftsight verkar trevligt, liksom LibreCad (en del av den fria opensource kontorssviten Libreoffice)

Jag skulle inte kalla Autocad omöjligt, men, kanske lade jag som hemmapulare ribban för högt. Min erfarenhet av autocad hittils är att det tar en dag innan man kan skapa och måttsätta 2d figurer.

Men mycket mer än så behövs väl inte om plasmaskärning är syftet?, var väl Thronborg som hade en bra tråd som beskriver en tre-stegsprocess för att skära med cnc plasma?
hplc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:02:26, 01-12-2014
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Äger ingen, men hade gärna gjort det

Torpöbo

#22 » 08:26:06, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, man behöver inte 3d modulera för att skära i 2D :) Att ändra måttsättning på autocad tar max 5 minuter om man gör det direkt.
1) Skapa ett måttsättningslager oftast rött.
2) gör en måttsättning mha. "dimension" menyn.
3) För att sedan ändra på dina måttästtningstecken klicka i menyn "dimension", när denna ligger horisontellt (classic läget) så klickar du till du längst till höger och får då upp "dimension style manager" klicka på modify, och ställ sedan in storlek på pilar osv. då får du en permanent ändring
för att göra en lokal ändring högerklicka på din måttsättning och välj propertis, där kan man ändra direkt i propertismenyn. För att sedan föra vidare denna inställning kan du pensla över de andra måttsättningarna du gör.

Storleken på din text och dina pilar styrs av storleken på det du ritar.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

ner

#23 » 19:35:02, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimscale ändrar inte skalan på befintliga mått. Prova med olika skalor, men göra en ny måttsättning efter varje ändring av dimscale. Inte ovanligt att behöva köra 300-1000 beroende på vad man ritar. Sen kan man markera en måttsättning och gå in i propreties för det objektet (högerklicka, välj propeties) och ändra skalningen på det specifika objektet.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Stones

#24 » 20:44:31, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ner skrev:Dimscale ändrar inte skalan på befintliga mått. Prova med olika skalor, men göra en ny måttsättning efter varje ändring av dimscale. Inte ovanligt att behöva köra 300-1000 beroende på vad man ritar. Sen kan man markera en måttsättning och gå in i propreties för det objektet (högerklicka, välj propeties) och ändra skalningen på det specifika objektet.


Fördelen med AutoCad är, för mig som började med Acad8, är att man kan använda alla textkommandon fortfarande, istället för att försöka hitta bland alla menyer, som flyttas runt för varje ny version. :klia:
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

magloman

#25 » 23:19:58, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

8an var i dos va? Har för mig ja körde 10an som första i dos,men att den fanns även för windows ... :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fragels

#26 » 09:35:59, 10-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är kung på Autocad =)

Markera valfritt mått.
Skriv kommando PR (för Properties)
Nu ploppar en meny upp där du kan styra utseendet på måttsättningen. Här får ma prova sig fram.
Men Arrow Size, Text Size och Tex Pos är en bra start att ändra på.

Detta är "Dummy" sättet att fixa utseendet på måttsättning.
"Rätt" sätt är att använda en DimStyle där man i förväg ställer in utseendet på måttsättningen. Går att nå via Ribbon eller kommando 'Dimstyle'

Med följande kunnskaper kommer man ganska långt i autocad:
PR - Properties
OSNAP - Object snap - Slås av och på med knapp F3
Knapp F8 - Orhto On/off - Styr så att man bara ritar linjerna i koordinatsystemet riktningar
Layer - Skapa lager med färger, linjetyper mm
Dimstyle - Se ovan
O - Offset
Trim - Kapa ett objekt mot ett annat
S - Stretch

För att rita vinklar använder man < knappen.
För att göra en 100 mm lång i 45 grader:
Tryck L, tryck enter
Välj startpunkt
skriv <45 tryck enter
Skriv 100 för att linjen ska bli 100 mm.
Klart


De flesta kommandona är också lätta att gissa sig till
L - Line
C - Circle
M - Move
Co - copy

Skriver man A i kommando linjen och trycker tabb kan man bläddra mellan alla möjliga kommandon som börjar på A.

Jag tycker det går väldigt smidigt att rita i Autocad. Det grundläggande för att komma igång är ganska lätt.
Det är sen det blir lite bökigt...inte alls intuitivt. Jag tycker dessutom att det i vissa avseenden blivit sämre med de nya versionerna. Är inte alls kompis med Autocad 2015.
Ibland förstår jag inte varför dom ska ändra i saker som fungerar bra...

1 person gillar det här inlägget.
Fragels
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:54, 24-07-2012


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se