Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Bygga CNC svarv !?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

swede43 (trådstartaren)

#1 » 19:10:21, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärade vänner !
Jag sitter och klurar på om det med enkla medel är genomförbart att köpa en "cnc-sats" på nätet, plocka bort rattarna på min lille Emco VP-10 svarv och "bulta" dit stegmotorer utan att ha en massa kuggväxla och prylar, koppla ihop detta efter konstens alla regler...
Är det möjligt att bara bulta på stegmotorerna på axlarna då de flesta verkar bygga någon form av utväxling och vilken storlek på motorer?
Skall man ha en motor per led X,Y samt skall huvudmotorn lämnas eller behöver den ngn styrning också ?
Som ni märker är jag fullkomligt borta på nc styrda prylar men har blivit väldigt intresserad på gamledagar,,
Tänkte även knussla ihop någon form av vtgbyteshistoria vad det lider.
Räcker dessa små satser med sk 270-300 Oz motorer, ni som kan och i framtiden,,, hur stor motor skulle behövas för att lyfta bordet på min gamle Arbogafräs när det blir dags för den att automatiseras ?
Mång tosiga frågor men man måste ju börja någonstans, har läst mycket på detta eminenta forum men jag saknar några förklaringar.
Tack på förhand,, ni som begriper för jag gör det inte :skratta3:
Ännu,,,,,'
Vänligen Swede43.
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)



Exs

#2 » 19:34:02, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart det GÅR, har sett folk på youtube som gjort det bl.a. Sen vet jag inte om jag själv valt att lägga tid och pengar på det, för i slutändan blir det ju ändå en kompromiss. Största fördelen blir väl egentligen att det blir lättare att svarva/fräsa runda former..
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

swede43 (trådstartaren)

#3 » 16:41:57, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar,,
Det jag primärt är ute efter är att kunna köra serier med samma utförande, dvs jag tänker svarva kulor i mässing, koppar etc.
//Swede43
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)

Towil

#4 » 17:09:32, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är motorns moment som avgör om den orkar vrida med eller utan utväxling.
Samt om ett motorsteg är nog upplösning med direktmontering.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

swede43 (trådstartaren)

#5 » 00:41:43, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon vänlig själ förklara varför de flesta bygger om m kulskruvar od, ? vad är det för fel på de som sitter där från start ?
//Swede43
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)

autorep

#6 » 01:36:42, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får bort dö gången med en kulskruv mot trapetsgäng som troligtvis är skruven i stål och mutter i mässing
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Bengt Erik Eriksson

#7 » 09:06:07, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulskruvar går mycket lättare då de i princip är ett kullager med gängformad bana. Kräver mindre moment från motorn samt är exakta.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 12:54:38, 23-11-2015, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1

#8 » 09:17:44, 22-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få det resultat som jag tror du vill ha så måste det vara kulskruvar som är absolut glappfria, allra minsta glapp och produkterna blir kantiga, snea och orunda.
Kanske går det att programmera bort en del glapp rent mjukvarumässigt så i en svarv är det möjligt, men i en fräs som fräser i både med och motriktningen ibland så blir det svårare...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

swede43 (trådstartaren)

#9 » 11:36:05, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha !
mycket att ta in, trodde att min lille svarv var perfekt för detta då den är nästan oanvänd och väldigt "glapp" fri men givetvis skall jag ej ifrågasätta den samlade expertisen,, trodde i min enfald att det var lite typ bolt on men så verkar fallet inte vara,,
Djupt tacksam för att ni står ut med mina idiotfrågor,,
Tack Bröder o Systrar...
//Swede43
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)

Rubert

#10 » 13:49:55, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är på gång och cnckonvertera dina maskiner och inte har någon erfarenhet tidigare så har jag ett tips. Ladda ner programmet Mach3. Demoversionen är fri och fungerar nästan fullt ut med ca 500 rader G-kod. I programmet finns wizards som ger dej möjlighet att skapa G-kod till enklare applikationer. Om du kör en demo så kan du se hur axlarna rör sig i en liten display.
Ska du använda programmet för att styra dina maskiner så bör du köra programmet i en desktop PC som har printerport (LPT) och med med Windows XP (Bästa leverantören är loppmarknader och priset i mina trakter bruka vara 200-400 kr). För enkla tillämpningar så bör en printerport räcka. En sats med tre motorer i NEMA23 storlek med ett hållmoment på 425Oz-in verkar kosta ca 2kkr inklusive frakt på Ebay. En sådan sats innehåller motorer, drivsteg, nätaggregat, breakoutboard (Optoisolator till printerporten) och printerkabel. Om man direktmonterar motorerna på ledarskruvarna kan det vara läge att se över prismornas ansättning för att minska erforderligt moment.
Jag anväder Mach3 till 6 maskiner. 3 fräsmaskiner med varierande storlek, 1 plasmaskärmaskin,
1 verktygsslipmaskin samt till topp- och tvärsliden på GK185 svarv.
Jag tycker att Mach3 fungerar mycket bra för mina hobbytillämpningar. Mach3 är ett kan hantera upp till sex axlar men bara två i taget till kurvstyrning (2½axligt
I ett annat program som heter Sheetcam kan G-kod till Mach3 skapas från diverse CAD-format
När Mach3 används i applikationer där glappet mellan ledarskruv/mutter är kritiskt kan man "programmera bort" glappet. När jag pinnfräser stora hål med min universalfräsmaskin så får jag en orundhet på 0,1 - 0,2mm med backlash aktiverat. När det gäller repeternoggranheten på axlarna linjärt så ligger den på <0,05mm jämfört med maskinens eget mätsystem.

Svarvinstallationen
Bild

Svarvad kula
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

swede43 (trådstartaren)

#11 » 12:53:05, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Rubert !
Det är så vackert att ögonen tåras :-)
Kanonjobb,, precis det jag funderar över, har Mach3 här hemma och sitter med Autocad Inventor pro o ritar så snart gäller det å lära sej att kombinera detta ;-)
Går det att köra över AC pro(2015) till Mach3 ?
Tack för alla svar, fantastiskt.
Jag hade samma konversion som du i tankarna, Rubert.
//Swede43
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)

Rubert

#12 » 13:41:59, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad AC pro är för program. Jag använder en gammal ACAD version och spar som en 2D ritning i dxf format. För beredningen och genereringen av G-kod använder jag i Sheetcam (Fritt upp till ca 180 rader G-kod). I alla fall tidigare så har man fått med ett beredningsprogram med tvivelaktig funktion som heter Lazycam vid nerladningen av Mach3. När jag styr svarven så använder jag profilen Mach3turn. Det är i wizards vid den konfigureringen som jag skapat koden till kulan som jag svarvade. Motorerna på svarven är storlek NEMA23 425 Oz-in med en nedväxling på 6/1. Jag klarar nog matningshastingeter på 200mm/minut men kör bara med 100mm/minut för att säkert inte missa några pulser.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

swede43 (trådstartaren)

#13 » 15:43:57, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Rubert !
Tack för all din info, den var guld värd och jag har verkligen fått en kick av att se dina maskiner, tack.
Vad jag menade med ac var att jag ritar i AutoCad inventor, samt nu har jag fått möjligheten att köra ut gcode i samma program, kolossalt finurligt och bra.
Jag ör inte ute efter att köra jätteavancerade saker utan klarar mej fint med den precision som går att uppnå med samma setup som du.
Det som skall svarvas är gevärskulor i mässing samt en och annan hemgjord brotch, dessa saker går med hjälp av program att köra otroligt bra och med hög precision.
Tack igen och god fortsättning alla !!
//Swede43
Bättre lyss till den säng som sprack än att aldrig spänna på någon,, eller hur det nu var...
Användarvisningsbild
swede43
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:02, 24-12-2012
Ort: Blekinge, Kyrkhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vimmerby, Emco o Abene :-)

Rubert

#14 » 16:32:58, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att du är på G (ska föreställa vara lite vitsigt) Lycka till och tänk på säkerheten. I och med att jag är en oerfaren operatör och ofta patchar i G koden så brukar jag testa att jag har tänkt rätt genom att köra i luften utanför arbetsområdet med låg matningshastighet.

Rubert
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se