Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Köpt 3D skrivare!

166 inlägg • Sida 5 av 12
Diskutera CAD/CAM/CNC här

mimeck

#61 » 19:08:25, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har skrivaren funkat bra i några veckor. BLtouch givaren funkade kanon när jag väl fick igång den.
Bädden funkar också och jag har inga större problem med att få saker att sitta fast. Ibland vrider saker lös sej men det är som sagt inga stora problem.

Har ritat och skrivit ut lite fler saker.

Det blev ingen ordning på bilderna men jag har bla. gjort en bättre vev till metallsvarven av ABS-plast.
Har även gjort en gummitätning till en oljetank på sågen av ett flexibelt filament. Blev inte snyggt och jag vet inte om det tål olja men det märks ju.

Kanske nämnde att jag gjort en plastfatslocköppnare (200L plasttunnor) till jobbet. Inga bilder på den, tror jag. Version ett gick sönder. Sprack mellan lagren. Nu har jag gjort en ny med mindre hål och en limmad axel som tar upp krafterna bättre. Hoppas den håller. Har bara använt den 2-3 gånger.


Bild

Jag slipade veven lite med sandpapper för att få bort vågorna från printandet. Sedan sprayade jag på aceton för att den skulle bli slät. Slog i en skvätt i en blombevattningsspruta.
Otrevligt men det funkade. Inte helt slätt men betydligt bättre än det syns på bilden.
Kanske testar med aceton i en burk eller balja nästa gång. Gjorde det i maskinhallen. Det kan ha varit nånn minusgrad.
Vet inte varför den vitnade. Den borde ha varit svart.




Bild
Bild
Bild
Bild

Nu funderar jag på att en dubbel extruder vore grejjen så att jag kan skriva ut stödmaterial. Kan jag sätt en till bredvid den som sitter på skrivaren? Får ju göra fästen så att dom sitter lika på fästet.
Skrivaren i övrigt är förberedd för det med elen och sånt.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



MrCrankyface

#62 » 16:04:48, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bättre lösning för dubbelextruder brukar vara att ha en hotend och två vägar in. Se t.ex E3D Cyclops.
https://e3d-online.com/cyclops

Detta gör att du både slipper nozzles som dryper ut plast i tid och otid och få dom i exakt samma nivå på mikrometern.

Ett annat alternativ är att lyftbara nozzles för att undvika att dom slår i utskriften(t.ex som på Ultimaker 3) men detta blir mekaniskt mer komplext att lösa.

Jag har provat göra oljepackningar med Ninjaflex och det verkar beständigt för olja så här några månader senare. :thumme:
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Holger

#63 » 16:13:00, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Bild

Färdig! färgen stämmer inte i min telefon kamera, den är orange.

Whaaaaaaaaat?
Ser denna inte förrän nu!
WOW :buga: :thummar: :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Anton

#64 » 17:36:47, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var fin.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

mimeck

#65 » 18:24:46, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitsnyggt. Ser ut som emalj!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#66 » 18:43:15, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrCrankyface skrev:En bättre lösning för dubbelextruder brukar vara att ha en hotend och två vägar in. Se t.ex E3D Cyclops.
https://e3d-online.com/cyclops

Detta gör att du både slipper nozzles som dryper ut plast i tid och otid och få dom i exakt samma nivå på mikrometern.

Ett annat alternativ är att lyftbara nozzles för att undvika att dom slår i utskriften(t.ex som på Ultimaker 3) men detta blir mekaniskt mer komplext att lösa.

Jag har provat göra oljepackningar med Ninjaflex och det verkar beständigt för olja så här några månader senare. :thumme:



Det där såg intressant ut.
Vad mer måste man ha för att det ska fungera med min skrivare? Du kanske ser på bilderna hur den är gjord.
Det stod nått om att man helst ska köra samma typ av filament i den.

Fungerar det bra att byta mellan tex. ABS, PLA, nylon och ett vattenlösligt filament.

Nu råkar jag redan ha två likadana extruders. Den som är monterad pluss en till. Jag kommer nog att testa med att göra ett fäste till dom. Ett problem kan bli att spakarna för drivhjulen är vända åt samma håll men jag funderar på att kapa av handtaget (delen man trycker ner för att frigöra drivhjulen) på den ena.
Har inte kommit så långt i funderingarna än.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface

#67 » 23:51:30, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en A8'a vilket troligtvis har RAMPS eller dylik mjukvara/firmware.
Jag har inte själv kört dubbla extruders då jag tyckte det blev för krångligt att hålla på med men följande är lite funderingar.

Det blir ganska tungt med två hela extruders på X så jag hade nog rekommenderat att titta på någon bowden lösning där extrudern sitter separat vid sidan av istället för att hänga med Z/X.
Utöver att kopplas in på styrkortet så kan det behöva ändras i firmware så att mjukvaran "vet" att det finns två extruders.
I slicern behöver man definera vilken extruder som gör vad, oftast genom att antingen ladda in flera olika modeller eller säga att "extruder1" gör utskriften och "extruder2" gör stödmaterial till exempel.

Alla filament har väldigt olika temperaturområde vilket gör det svårt att byta sådär grovt. PLA och vattenlösligt(PVA) ligger ganska nära varandra har jag för mig, så det bör fungera. ABS och Nylon däremot kan kräva rätt hög värme och blir svårt att blanda med PLA/PVA. Där är det en fördel med två helt separata hotends för att kunna köra helt olika temperaturer, hade inte tänkt på det förrän nu.

Så är det syftet med dual så hade jag nog ändå kört med två extruders till två separata hotends och försökt få in någon "lift/tilt" funktion som kan lyfta upp det munstycket som inte används.
Ultimaker 3 åker ut till kanten och lyfter på så sätt munstycke2, tittar du på BCN3D Sigma så har du två helt separata X slädar. Svårt att införa på din skrivare dock.
Jag TROR att mjukvaran Marlin(funkar till ramps kort bland annat) stödjer att man använder ett servo för att lyfta ena hotenden, osäker på om det blir precist nog dock.


....Det lättaste är nog att bara montera båda extruder/hotenden side-by-side och se om det funkar eller inte och sedan gå vidare därifrån...
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Towil

#68 » 09:10:05, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mimeck

#69 » 19:18:13, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrCrankyface:

Förstår hur du menar. Jag har funderat på det där med vikten av två extruders och det andra du skrev. Du har ju rätt. Jag vill ju inte punga ut med en massa pengar på det här men på andra sidan så vill jag ju att det ska funka så bra som möjligt.
Blir det mindre spill från munstycket med din lösning? Det är ju fruktansvärt irriterande.

Towil:

Jag har sett prusas lösning också. Vet inte mycket om den men jag har ju en Prusa klon så det borde gå.
Undrar om man måste gå via Prusa för att köpa? Just nu känns det som att det räcker med två filament samtidigt för mej.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#70 » 19:44:43, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, är ju opensource så plastgrejorna finns ju att ladda ner. Men det är ju bara en del av det hela.
https://www.prusa3d.com/prusa-i3-printable-parts/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mimeck

#71 » 20:52:12, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte om det finns på e-bay eller liknande men då kan man ju lika gärna gå via prusa direkt.

Jag skickade en förfrågan till dom för att höra om det är möjligt med min skrivare för lite nyfiken är jag ju.
Såg prusas variant för några månader sedan men då tyckte jag det verkade för avancerat men jag kanske ändrar mej.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#72 » 14:03:03, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver bokstäver till sorteringen av CD-skivorna så det vart det första försöket.

Bild
Efter denna provutskrift var den medföljande tråden slut så jag öppnade en rulle svart
Bild
Genast fick man nya problem att lösa...
Blir till att ta sig igenom lärokurvan på denna produkt också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#73 » 14:09:57, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för skrivare?
Ovan eller undersida?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

fretchi

#74 » 14:58:29, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ut som underextrudering. Troligtvis för låg temp eller för hög skrivhastighet.
Kan iofs även vara överextrudering. Att munstycket kladdar ut plasten. Då får man sänka matarhastigheten lite. Och kolla att z-axeln inte kärvar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_

#75 » 17:02:14, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrivaren är en Ender3 V2
Bild
Köpt på grund av att polaren har en Ender3 pro som funkar som den skall.

Ritar i Autodesk fusion 360 av samma anledning, det är det programmet som polarn använder
Konverteringen sker i Creality Slicer, för det följde med skrivaren samt har färdiga inställningar för just denna skrivare.

Angående den svarta PLA plasten så läste jag att om den fäster dåligt så kan plattan vara för kall så jag höjde från 60 till 65 grader.
Sen höjde jag tempen på extrudern från 200 till 205 och 210 men då vart det värre.

Efter att ha sänkt tempen till 190 och plattan till 60 så verkar det ha stabiliserat sig. Men då var nästan undersidan färdig.
Det som är fotograferat är undersidan. Det är alltså det första lagret plast som är "problemet".

Eftersom detta är de första utskrifterna så är allt annat än dessa två temperaturer i läge "fabriksinställnigar".
Vilka värden inställningarna har och vad dom gör är ännu dolt i ett dunkel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se