Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Köpt 3D skrivare!

166 inlägg • Sida 3 av 12
Diskutera CAD/CAM/CNC här

fretchi

#31 » 21:36:40, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Creality Ender 3 Pro från 3dprima.com. Då kommer man ner i mer hobbyvänlig prisklass, ca 2500 spänn, men får ändå bra utskrifter. De flesta skrivare skriver bara ut i en färg åt gången. Det finns de med flera extruderhuvuden eller med flera färger i samma, men priset är betydligt högre och det går åt rätt mycket plast för att prima extrudern med ny färg. har du flera extruderhuvuden slipper du det men även där är priset högre och byggytan blir mindre för samma yttermått på skrivaren.

När det kommer till 3d-skrivare finns det väldigt många tillverkare med olika för/nackdelar oavsett prisklass. Ett bra tips är att kolla runt på youtube. Det finns massor där om man vill lära sig om 3d-skrivare.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Klas Kraft (trådstartaren)

#32 » 21:43:57, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Riktigt snygga skyltar! :buga:
Vad kostar materialet till en sådan skylt på ett ungefär? Skriver du ut dem i en färg och målar sedan, eller har du gjort färgsättningen med plastmaterialet?


Tack :)
Jag skriver ut dem i en färg och grundar med spray grund, sprayar den färg som är mest av, handmålar resten med pensel.

Edit: Plasten kostar ca 250:- /kilot. en stor skylt kan sluka 2-300 gram
Senast redigerad av Klas Kraft 21:51:11, 27-01-2019, redigerad totalt 1 gång.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft (trådstartaren)

#33 » 21:49:47, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Har inte fördjupat mig i skrivare men såg att Clas Olsson hade en för 5000. Man får säker vad man betalar för. Men vad får man för 5000 :klia: Om jag fattar det hela rätt så kan man bara skriva en färg i taget med den skrivaren Eller??????????


Allt beror på syftet, att förbereda sin 3d modell för flerfärgs printning kan vara tjurigt, på min gamla skrivare var man tvungen att göra modellen i separata bitar utan mellanrum, på den nya kan man använda ett program från leverantören för att "färglägga" modellen i efterhand.
Jag tycker om man håller sig till skyltar som jag så är det mycket enklare och bättre resultat om man spray lackar, plasten är ju ganska matt direkt ur printern,

Edit: jag har en Prusa MK3 skrivare, mycket tyst och rätt problem fri, (mecka ingår i hobby printarna, mer eller mindre beroende på prisklass)
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

mimeck

#34 » 19:20:35, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en reprapguru. Det är en Prusa klon.
Jag har använt repetier och slicer.

Skrivaren har gått bra men nu har jag problem med att värmebädden slår ifrån på ungefär 80 grader C. eller tidigare.
Det räcker ju för PLA tråd men jag får inte ABS tråden att funka.
ABS:en fäster inte på bädden med så låg temp.

Jag får upp varningsmeddelanden och så får jag starta om (resetta).
Det verkar vara ett vanligt fel och lösningar finns det gott om på nätet men jag är lite tveksam till dom lösningarna.

Hade även problem med att skrivarhuvudet slog ifrån med felmeddelanden och annat som följd.
Det verkar funka sedan jag sänkte varvet på kylfläkten.


Hur gör ni för att få plasten att fästa på bädden?
Jag har använt socker upplöst i hett vatten när jag skrivit med PLA.

Jag har en slät glasskiva på bädden.
Jag har beställt flashforge underlag för att testa https://www.clasohlson.com/se/Build-she ... 66/38-8508

Hur får ni abs att fästa? Tänkte även skriva ut lite med ett flexibelt filament. Vad finns det för tricks med det?
Senare tänkte jag försöka mej på Nylon. Var köper ni filament och tillbehör. Nylon verkar inte finnas på alla ställen..


Jag fick nog av att ställa in nivån på bädden för hand så jag beställde en "BLtouch" på amazon i tyskland. Hoppas den inte är alltför svår att få igång.



Jag fick förresten en strålande ide´ i helgen. Jag blästrade glasbädden. Skitsmart, trodde jag..
Glasskivan slog sej 2-3 millimeter av nånn anledning. Omöjligt att ställa in munstycket mot en sånn skiva. Tur att jag hade en reserv. Är det vanligt eller härdat glas i skivorna? Tänkte att man kunde skära till nånn om det duger med vanligt.
Senast redigerad av mimeck 19:49:22, 28-01-2019, redigerad totalt 2 gånger.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#35 » 19:21:40, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del sätter på maskeringstejp har jag sett
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mimeck

#36 » 19:44:54, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del använder blå maskeringstejp. Vet inte om det duger med vanlig billig tejp.

Funkar det med tejp när bädden är 100 grader varm?

Skulle man behöva värme i bädden om man fick plasten att ligga kvar med hjälp av lämpligt lim eller nåt? Vakuumbädd?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#37 » 23:19:31, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle rekommendera PETG istället för ABS. Mycket behagligare att skriva ut med och ger bra resultat. Inte lika segt men fortfarande starkt.
Fäster som en oxe på Buildtak, som inte är så fasligt dyrt att köpa på sig.

PLA funkar bra på glas, ev. med lite klister på. Vanligt limstift alltså. Vanligt glas med. Slaktade en fotoram.

Nylon var lite lurigare, har för mig jag skrev ut med blå maskeringstejp från biltema som underlag. eller var det limstift där också, hmm. Bara testa sig fram :)

Ska man köpa en skrivare så är det roligast om den klarar 100° bäddtemperatur och åtminstone 250-260° extrudertemp. Då kan man skriva ut med de flesta materialen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mimeck

#38 » 18:45:22, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper nog PETG senare.
Vad är det för skillnad mellan buildtak och flashforge (som jag beställt).

Måste få upp tempen på bädden innan jag kör mer avancerade material.
Tänkte bla. försöka få till "o-ringar" med det lite mer flexibla filamentet. Har konstruerat (i fusion 360) och printat en lagersmörjare för att smörja ett antal kullager på sågverket. Lite fånigt när jag lika gärna kunnat pressa in fettet med fingrarna. Det är bra att öva på riktiga saker.

Har även printat en fungerande skiftnyckel i ett stycke. Ställskruven har smält ihop lite med resten av nyckeln men annars så är delarna lösa och fungerande. Skruven går kanske att vålda lös men jag tänkte testa att printa en till skiftnyckel nånn gång.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#39 » 20:19:22, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är den största skillnaden namnet.

Beroende på maskinen är det inte säkert den orkar upp så högt. Prova gör en låda över maskin, så du håller kvar lite mer av värmen. Då kanske det går bättre.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mimeck

#40 » 21:37:48, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick upp den här när jag testade ikväll.

Bild

Det är samma meddelande som jag alltid får upp.



Efter det så har jag kunnat köra 100 grader på bädden utan störningar. Har sänkt varvet på extruder fläkten så mycket som möjligt men jag tycker egentligen inte att den blåser just nått mot bädden. Knappt märkbart men det kanske är tillräckligt.

Det är nått som stör. Det ska inte vara några problem att komma upp i temperatur med den här skrivaren. Den får ju upp tempen.

Ett tag så klarade den inte mer än 80 grader.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#41 » 22:36:07, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske går att få tag i någon nyare version av firmware?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

nimbus

#42 » 23:41:45, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För PLA så ställer jag in glasbädden på 60 grader. Det är viktigt att tvätta glaset med aceton, inget annat duger. Det fäster väldigt bra. Tempen måste sjunka under 30grader för att kunna få loss plasten från glaset. Tvättar jag med tex förtunning så fäster det dåligt.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mimeck

#43 » 21:20:39, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PLA har jag kört på 30-40 grader (enligt displayen men ir-termometern visar att det är varmare)

Har använt aceton och rödsprit men dom flesta verkar ju anse att aceton är bäst. Annars har rödspriten också funkat tycker jag. Och sedan har jag använt sockerlösning för fäste men jag ska testa limstift.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#44 » 21:27:14, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Hepp Vilken gammal tråd :) Men verksamheten med 3D printern har fortgått, snöat in på maskinskyltar, varvs och oljebolags skyltar :) samt en del nyttogrejer slinker med oxå, kylfläkt till Puch mped och toarulle hållare är exempel på det..
Finns det några vackra loggor i maskinist världen som är värd en print?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild




Maskinisten loggan! "M"
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft (trådstartaren)

#45 » 21:18:19, 02-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! i orange och vitt?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se