Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Köpt 3D skrivare!

166 inlägg • Sida 4 av 12
Diskutera CAD/CAM/CNC här

mimeck

#46 » 17:56:26, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart i orange och vitt!!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck

#47 » 22:19:35, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ritade och printade en lagersmörjare.

Dom gula delarna är PLA. Dom svarta tätningarna är av ett flexibelt material. Kanske inte som vanliga o-ringar men för det här dög dom iallafall. Dom är några tiondelars millimeter smalare än spåren i dom gula sakerna och kanske 1mm högre än spåren (har glömt) för att täta mot lagren.

Kunde inte smörja igår eftersom fettsprutan låg i en bil. (kallt fett)
Tog in den och värmde upp den över natten så att fettet skulle bli lättflytande.

Det funkade perfekt. Helt tätt var det. Inget söl alls. Smorde mina åtta lager till sågverket. (rullarna på mothållet)



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Försökte skriva med ABS idag men det ville inte fastna i bädden.
Väntar på givaren för automatisk bädd nivå och nya "print underlag" Underlag beställde jag på classe men dom verkar ha fastnat nånnstans. Hoppas dom kommer i början av veckan.

Försökte skriva med ABS idag men det ville inte fastna i bädden. Har fått det att funka förut så jag vet inte vad som blev fel.

Har läst att man kan kalibrera munstycket och bädden med hjälp av "PID"
Tror att jag fick till det med munstycket men bädden funkade inte med m303. (kanske var nått annat. orkar inte kolla nu) Hur jag än skriver så är det bara munstycket som startar.

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#48 » 23:19:05, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte vill fippla med tejp och sånt.
https://shop.prusa3d.com/en/mk3-printer ... h-pei.html
Är på den jag har nu bara att rengöra med isopropanon för PLA. När det är klart tar man bort platan sedan böjer man bara lite på plattan så lossnar det.

Finns även löst ytskikt att köpa.
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printer- ... ultem.html

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mimeck

#49 » 18:01:03, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste om den där bädden. Jag har ju en klonad Prusa skrivare. Programvara och elektronik är utvecklad av Prusa men mekaniken, stomme mm. i min är gjord av reprapguru.

Förstår att bädden funkar bra! Behöver du inte lim och sånt heller?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#50 » 18:59:35, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä, bara testat med PLA än så länge. För PETG så står det att det kan fästa för hårt om man rengör med isopropanol då kan man använda lim eller rengöra med fönsterputs för att det skall släppa lättare.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

nixs

#51 » 19:57:26, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fönsterputs fungerar fint.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft (trådstartaren)

#52 » 21:07:36, 04-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft problem att få PLA att fästa riktigt på min MK3, så jag gick över till PETG, funkar klockrent, går dock långsammare än PLA att printa, släpper bra när printbädden kallnat,har dock börjat med PLA igen efter jag ruggade upp ena sidan på plåtskivan med sandpapper och kört med Aceton innan varje print, så har ingen PLA print släppt än, och skall jag printa flex eller annat som sitter som berg så vänder jag plåten om bara. Fläkten på bilden ovan är printad i PETG och 100% solid,skall klara 8k RPM.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

mimeck

#53 » 19:44:55, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PLA har funkat bra för mej. Har använt en glasskiva med sockerlösning på. Mycket socker och lite vatten. Knappt så det löser sej. Sedan kör jag den lilla skvätten sockerlösning i mikron oftast tills det kokar.

Har fått min flashforge "platta" idag men jag har inte testat än. Funkar alla sorter av vattenbaserade limstift?
Ytan är lite som den jag fick till när jag blästrade en glasskiva men den slog sej ju som jag nog skrev om förut.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#54 » 21:08:47, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:PLA har funkat bra för mej. Har använt en glasskiva med sockerlösning på. Mycket socker och lite vatten. Knappt så det löser sej. Sedan kör jag den lilla skvätten sockerlösning i mikron oftast tills det kokar.

Har fått min flashforge "platta" idag men jag har inte testat än. Funkar alla sorter av vattenbaserade limstift?
Ytan är lite som den jag fick till när jag blästrade en glasskiva men den slog sej ju som jag nog skrev om förut.


Så vitt jag vet ska alla vattenbaserade limstift funka. Har för mig de är PVA-baserade, alltså samma material som sitter i vattenlösliga filament för supportmaterial.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mimeck

#55 » 19:00:24, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lokala ICA affären hade bara ICAs limstift men nu har jag även ett Pritt som jag beställde samtidigt som flashforge bädden.
Icas funkade bra men det kanske finns bättre sorter.

Är det nånn som har sånt där trådbytessystem där man kan ha ett antal olika filament monterade och sedan byter skrivaren själv?
Tänkte iallafall skaffa så jag kan ha två utskrifts huvven. Kan vara bra att kunna skriva ut stödfilament. Saknar det nu.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klas Kraft (trådstartaren)

#56 » 16:21:21, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.thingiverse.com/thing:3417898

Maskinisten loggan ligger nu på thingiverse för nedladdning och printning, Anton, du får säga till om det är något.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft (trådstartaren)

#57 » 19:27:38, 11-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Färdig! färgen stämmer inte i min telefon kamera, den är orange.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

mimeck

#58 » 21:46:49, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

snyggt!!!!!

Om man har dubbla trådmatare/extruders så borde man kunna köra den tvåfärgad direkt i skrivaren.
Jag har inte det än men kanske nånngång i framtiden.

Just nu har jag stora problem med den automatiska bädd justeringen. Underlaget/glasskivan ska vara helt plan. Eller snarare så kan bädden luta om bäddjusteringen funkar. Då kompenserar motorerna x,y och z axlarna automatiskt så att munstycket följer bädden. Det handlar om tjockleken av ett vanligt papper när man justerar avståndet mellan bädden och munstycket.

Jag har fipplat med programvaran och elsystemet hela veckan men nu så justerade jag en inställnings skruv på BLtouch-givaren. Nu funkar det bättre men jag har bara torrkört lite än så länge.

Det går ju att justera bädden för hand men det är lite bökigt och sedan så verkar min bädd ändra läge efter ett tag. Tänkte att om jag vill kunna flytta omkring skrivaren så kan det vara bra med en smidig själv justering.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#59 » 23:41:35, 13-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste du inte köra en mjukvaro kalibrering av bädden så att den mäter in hur den lutar och sparar det.
Prusan mäter in bädden vid varje utskrift. Slår det för mycket från kalibreringen så går det inte att skriva ut.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

mimeck

#60 » 18:38:31, 14-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BLTouch givaren mäter in bädden före utskrift. Osäker på om det är före varje utskrift eller om man alltid kör igång den manuellt.

Bädden kan luta ganska mycket åt olika håll. BLTouch mäter nämligen in bädden på flera ställen. Tror man kan ställa in antal mätpunkter.
Sedan lagras värdena så att mjukvaran kan räkna ut hur hur munstycket ska röra sej.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se