Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Cad program för hobbyprojekt 2016

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Lagex (trådstartaren)

#1 » 10:43:23, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan har varit uppe tidigare. Men programutbudet ändras mycket med åren. Vad har ni för synpunkter på ett bra och funktionellt CAD program för hobby projekt? Nu börjar det ju dyka upp nya typer av CAD program som på sikt kan förändra marknaden och som inte kostar en förmögenhet. Tänker bla på progam som Onshape. Vad kör ni för program och vad tycker ni om dem?
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 11:43:08, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte insatt i vad det finns. Börja själv med solidworks för över 10 år sen för hobbyprojekt. Var ganska lätt att lära sig via inbyggda hjälpen. Dock är det inte anpassat för att rita hus eller träkonstruktioner så mkt.
Det går att växa i. Men priset är inte hobby, kan du dock springa på nån fulversion så är det ett bra alternativ. Men det ska vi inte diskutera här.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lagex (trådstartaren)

#3 » 17:54:44, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solidw har varit bra sen slutet på 90-talet. Har själv använt det emellanåt. Men kanske finns det ännu bättre program idag som man kan växa in i? Fulversioner kan ju vara bra för att lära sig. Men så småningom vill man kanske kunna köpa en licens för att eventuellt kunna ta jobb åt andra. Då känns priset på Solidw inte hobby längre. Eller går det köpa enklare versioner för privatanvändare kanske?
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#4 » 18:17:10, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inga gratisprogram, som kan jobba med dwg och dxf-filer?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Goran2000

#5 » 19:21:59, 17-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl på vad det ska användas till, tror knappast det finns något som är bra till allt, oavsett pris.
Jag har just börjat använda OpenSCAD, enkelt att använda om man har programmerat och helt gratis.
Andra rekommenderar Autodesk Fusion 360, gratis för privatpersoner/studenter och annat löst folk, har laddat ner det men inte provat ännu.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

brakar

#6 » 10:45:31, 18-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg anvender AutoCAD daglig I jobbsammenheng.

For noen år siden var jeg på utkikk etter et tilsvarende gratis program til hjemmebruk. Etter å ha prøvd ut flere endte jeg opp med IntelliCad/ProgeCad, som likner mye på AutoCAD - og som benytter dxf/dwg som "native" fil-format. Den siste versjonen av dette programmet kan finnes her: http://www.progesoft.com/en/products/progecad-smart/

Et annet alternative kan muligens være Google SketchUp, men jeg er usikker på om gratisversjonen kan importere/eksportere dwg/dxf.
brakar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:47, 18-12-2015
Norge
Maskin: OmioCNC X4-800L

Goran2000

#7 » 17:49:36, 18-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, min Sketchup gratisversion verkar kunna importera och exportera dwg/dxf.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Andert

#8 » 12:47:44, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör solid har via jobbet, mycket lätt program att lära sig enligt mig, och mycket kompetent. Men priset!!
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

stejodesign

#9 » 09:23:12, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har både kört SolidWorks och Fusion 360 under en tid nu och även om mycket är likt, så finns det också en hel del skillnader:
1. Solidworks har en bredare funktionalitet. Till exempel, så finns det fler möjligheter när man ska extrudera än i Fusion 360. Allt går ju att jobba sig runt, men genvägarna i SolidWorks spar faktiskt en del tid.
2. Fusion 360 sparar ens arbeten centralt i någon form av molnlösning. Det gör det enkelt att dela projekt, men har också den fördelen att man kan visualisera (men inte editera) sin design i 3d (vända och vrida på den, highlighta vissa komponenter, etc.) i en trevlig app på sin padda. Supersmidigt.
3. Solidworks har viss funktionalitet som Fusion (än så länge) helt saknar. Tex kan man inte vika saker a la sheet metal i Fusion 360. Den funktionaliteten lär vara på gång, så det kanske kommer i höst? Man saknar också en del simuleringar (som jag aldrig använt i SD).
4. Fusion 360 har en enkel och smidig hantering av assemblys. Man kan rita allt i samma modell och sedan göra komponenter av valda kroppar innan man sätter samman det hela, eller ska dra ut ritningar av komponenterna. På sätt och vis kan man göra detsamma i SD om man väljer att bygga sina komponenter i assemblyn, men det är smidigare i Fusion.
5. Fusion har ett trevlig friformningsläge, om man vill lattja runt med sånt.
6. Priset naturligtvis... SolidWorks kostar en rejäl slant. Fusion 360 är gratis, sålänge man inte använder det kommersiellt OCH samtidigt omsätter mer än 100.000 USD. För egenföretagare i startfasen är det ett värdefullt tillskott som inte sliter på startkapitalet.

Fusion lär också ha en sjysst koppling till CAM, den lägger upp verktygsvägar, etc. för fräsning, men hur det funkar i praktiken har jag inte testat ännu. Någon med erfarenhet av det får gärna fylla i. :-)
stejodesign
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:29, 12-10-2016
Ort: Ronneby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allehanda snickerimaskiner


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se