Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

CAD-> CNC, vilka program?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

norlin (trådstartaren)

#1 » 11:01:06, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Forumet.
Sprang för en tid sedan på en gammal barndomskamrat som, inte helt otippat, har en liten mekanisk verkstad.
På rundturen förevisades en Mazak VTC 20 B och när jag frågade om han kunde ta jobb baserat på 3D modell blev svaret nekande. Saknades lite program & datakunskap.

Då jag såg en möjlighet att få delat tillverkade undersökes nu vilka program som behövs. CAD vana har jag lite genom jobbet, men vägen från 3D model till färdig pryl saknas.

Detta är förutsättningarna.
Maskinen är en Mazak VTC 20 B
Styrsystemet på maskinen heter Mazak Mazatrol M plus
Kan vara så att ett komunikationsprogram som heter Boxnet har används.

Vad behövs för att gå från 3D model till maskinstart?
Life universe and..... everything
norlin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:12, 09-02-2013
Ort: Norra Älvsborg
Sverige



audia3

#2 » 13:30:35, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon form av cam program behöver du för att bereda 3d solider.

Vi använder Mastercam X9 till våra 3 o 5axliga fleropar och multifunktionsmaskiner.
Användarvisningsbild
audia3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:37, 29-06-2009
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Thorped

#3 » 02:01:37, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inventor Pro + HSM work Pro + Thepiratebay = sant

Är nog den bästa uppsättningen som går att finna just nu.
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

Toost

#4 » 23:05:26, 08-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan har rätt många svar.
Jag har jobbat i rätt många år som säljtekniker inom CADCAMCAE.

1) Du behöver en 3Dmodell. Har man 2D data som tex Autocad 2D ( DXF/ DWG) så kan man på den köra sk 2 ½ axligt, alltså simultan förflyttning av verktyget i X, Y och "statiskt" i Z.
2D modeller är oftast "bara linjer och cirklar" medan 3D modeller kan vara av rätt många olika matematiska definitioner. populäraste typerna just nu är "solider" och "mesh" modeller.
3D CAD system jobbar i princip alltid med sk Solider. En solid är en väldigt exakt kopia av föremålet som ska tillverkas. de system som är vanliga idag har en intern noggrannhet på sådär 9-14 decimaler.
I en Solid är en krökt yta beskriven av ekvationer. ytan är därför en mjuk form.
Den andra sortens 3D system jobbar oftast med något som kan kallas Mesh data , här är geometrin ett nät, facetterat, krökta former beskrivs inte av ekvationer utan massvis med facetter av olika storlek.
en krökt yta är alltså alltid mer eller mindre kantig. Dessa system kan dock interpolera nätet så att det upplevs som mindre kantigt. Det som egentligen görs är att man delar varje facett i mindre delar med mindre vinkel till nästa. På skärmen ser det både mjukt och slätt ut men är alltså bluff. Den här typen av system är oftast till för illustrationer / skapa bilder / Skapa filmer.
Google Sketchup är ett exempel. 3DStudio Max , Maya, mfl.

Den kritiska frågan per det ovanstående är vad Cam systemet kan läsa och använda sig av. -Om modellerna är Mesh data, kan CAM systemet läsa in dessa, OCH bereda på den datan ?
Högst sannolikt kan det läsa in solider, men kan det läsa just det Cadsystemets solider ? - Det finns flera olika solid-format ( olika matematik). Inventors format är annorlunda än tex Solid Edge / Solid Works.
Pro/E , NX och Catia är även de annorlunda osv.

2) du behöver ett CAM program för att göra den sk Beredningen. I CAM systemet pekar man ut vad ( vilket område på 3Dmodellen) som skall fräsas i operationen och sätter en massa inställningar för hur fräsningen skall göras, tex medfräsning / motfräsning, kylvätska på/av, skärhastigheter, djup per skär, överlappning , ramp-typ, snabbmatning osv osv.

Har du en 5-axlig fräs måste även CAM systemet klara av detta. Att det står i broschyren är inte med säkerhet samma sak som verkligheten just på 5 axligt.

3) du behöver en postprocessor som omvandlar det du skapat i CAM systemet till G-kod som fräsen kommer att köra. Postprocessorn är ofta/oftast(?) unik för styrsystem och respektive maskin.

4) Större verkstäder behöver ( troligen) ett system för att lagra / administrera de färdiga programmen och att förse respektive maskin med rätt program.

6 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Håkan Frid

#5 » 08:17:12, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra sammanfattning. :-)

För verksamheter som har konstruktion och tillverkning som levebröd finns det system som klara det mesta.
För hobbyfolk är normalt dessa system utanför budget.
Är det någon som scannat open sourcemarknaden för cad / cam?
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Andert

#6 » 21:27:34, 05-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa fusion 360 från autodesk(inventor/autocad) är gratis. Har installerat och testat lite verkar vara lovande både rita och bereda tror dock du har begränsning på antalet axlar.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

pelleplutt

#7 » 23:43:29, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör solid works med sheetcam för 2d och visulcam för 3d jobben, båda funkar bra
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Thorped

#8 » 23:32:31, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Testa fusion 360 från autodesk(inventor/autocad) är gratis. Har installerat och testat lite verkar vara lovande både rita och bereda tror dock du har begränsning på antalet axlar.

Om man laddar ner studentversionen ja, dvs registrerar sig som falsk eller äkta student och får tillgång till en licens som gäller i 3 år. Men då kan man ladda ner Inventor och HSM Pro lika väl så får man mycket bättre CAD-verktyg och ett bredare sortiment av möjligheter i CAM. Unika postprocessorer kan man fråga om på forums.autodesk.com.

Är tanken dock att använda programmet i kommersiellt syfte rekommenderar jag Fusion eller en äldre version av Inventor + HSM Pro alternativt motsvarigheten i Solidworks. Priserna kan sjunka rejält på ett år, ner till omkring 10% av ursprungspriset men då kostar ändå en äldre licens runt 5000kr, nya kostar de mellan 50-70 000kr
Thorped
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:10, 16-07-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fadal, Sajo Duromill, Rosenfors, mm...

norlin (trådstartaren)

#9 » 17:54:47, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt samvete fick jag idag då jag helt glömt bort denna tråden och alla bra svar på min fråga jag fick.
Varför just idag? Jo jag språkade med vännen idag och fick då reda på att hans son börjat forska inom 3D ritandet så väcktes frågan på nytt och när det googlades dök denna tråden upp. Så helt utan min hjälp kom faktiskt svaren till rätt mottagare.
Tack forumet.
(En lätt skamsen Norlin)
Life universe and..... everything

2 personer gillar det här inlägget.
norlin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:12, 09-02-2013
Ort: Norra Älvsborg
Sverige

tortap

#10 » 18:37:24, 18-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fusion 360 är numer gratis för hobbybruk(alltså inte bara student), det är lite otydligt precis hur man registrerar sig som hobbyanvändare men det går. Jag använder det för CAD/CAM och postprocessorerna är samma som för Inventor så det ska nog gå att hitta till den maskinen.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

christianmoller

#11 » 19:27:16, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bud på Fusion.
Nu stramar dom åt för hobbyister så det blir att dra igång EdgeCam igen.
Synd för jag gillade molnfunktionen, att kunna ha en dator hemma och en i garaget.
5000 spänn om året är lite för mycket för att kunna göra grejor till bilen.
https://www.autodesk.com/products/fusio ... sonal-use/

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

tortap

#12 » 19:34:21, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg det där. Får se hur mycket det påverkar om det går att fortsätta använda. Annars blir det jobbig resa att lära sig nåt annat :/
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Towil

#13 » 19:41:03, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara 10 aktiva dokument kan vara lite knöligt i övrigt som innan. Om man inte har en 4 eller 5 axlig CNC i garaget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

christianmoller

#14 » 19:59:03, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi får se vad som händer....
Har plockat ut dom modeller som jag vill ha kvar och konverterat till step filer.
Tyvärr verkar det som om att jag inte kommer kunna rita och sedan få skuret hos någon annan efter som step försvinner.

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Towil

#15 » 20:04:01, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DXF verkar gå att få ut.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se