Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Sketchup pro till att göra ritningar?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Yanne

#16 » 22:06:22, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Jag tänkte prova på att göra lite ritningar i sketchup. Den enda version som funkar i 32 bitars windows verkar vara 2016 pro.
Nackdelen är att den funkar bara i 30 dagar...

nåväl, jag väljer som mall ("template" ): konstruktion + mm.
Problemet är nu att om jag ritar en cirkel som har en diameter på 50 mm på skärmen så är den i ritningen typ 50 000 mm.
väljer jag en radie på säg 25 mm, så syns inte cirkeln på skärmen...
Hur ändrar man presentationsskalan, eller vad man ska kalla den ?

Prova att välja en annan mall så du är närmare det som du ritar från början. Annars rita något du precis ser, ställ markören på figuren, zooma in (brukar funka med musens skrollknapp), nu ser du att rita cirkeln. OBS du måste ha markören på något du ritat för att zooma.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.



Yanne

#17 » 22:22:20, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Ett annat problem... hur i h-vete ska man göra för att skapå ett (3D) objekt ?
om jag pekar på div ytor och ska försöka få med alla ytor på baksidan, så måste jag använda rotera verktyget och då upphör alla tidigare utpekade ytor att vara utpekade... så tillbax på ruta ett igen... :aaargh:

i autocad så har jag för mig att man gjorde en box runt allt man ville inkludera och sedan valde "gör ett objekt av detta".

Trippelklicka på det du ritat, det markerar allt som hänger ihop förutom tidigare grupper/objekt. Du kan även med pilen boxa in saker på ritningen (som du tänkte). Högerklicka och välj objekt eller grupp. Vill du senare redigera så dubbelklickar du på gruppen/objektet med pilen, gör dina ändringar sedan klickar du utanför ritningen så stänger du gruppen/objektet.

1 person gillar det här inlägget.
Yanne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:29, 25-11-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Belos 272 o 252.

qqq

#18 » 22:24:28, 29-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yanne skrev:
qqq skrev:Jag tänkte prova på att göra lite ritningar i sketchup. Den enda version som funkar i 32 bitars windows verkar vara 2016 pro.
Nackdelen är att den funkar bara i 30 dagar...

nåväl, jag väljer som mall ("template" ): konstruktion + mm.
Problemet är nu att om jag ritar en cirkel som har en diameter på 50 mm på skärmen så är den i ritningen typ 50 000 mm.
väljer jag en radie på säg 25 mm, så syns inte cirkeln på skärmen...
Hur ändrar man presentationsskalan, eller vad man ska kalla den ?

Prova att välja en annan mall så du är närmare det som du ritar från början. Annars rita något du precis ser, ställ markören på figuren, zooma in (brukar funka med musens skrollknapp), nu ser du att rita cirkeln. OBS du måste ha markören på något du ritat för att zooma.

Ja, precis, jag provade en annan mall och du blev det vettigare. Jag såg en en youtube rulle med en version från 2014, att där kunde killen välja om han ville ha m, dm, cm, mm skala och antalet decimaler.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se