Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

DXF Till ESSI-Kod

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 03:17:22, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som kan prova att översätta något lämpligt material till ESSI-kod, blev med gasskärmaskin som inte klarar konverteringen själv.

Denna kanske? : S40


Gratis CAD-program har jag hört talas om, vilket är lämpligt? Har noll (0) erfarenhet idag.

Konverteringen likaså, finns det något fritt program som funkar? eller finns det inbyggt i något annat fritt CAD-program?



Jag har lite gamla egenknåpade program på papper, så jag vet vad maskinen vill ha, och de gick att översätta "bakvägen" till måttsatt ritning i alla fall, så något är väl rätt misstänker jag. Det är dock ett j#kla skrivande om det är mycket radier och bröte.


Frågor på det?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



tkgb

#2 » 18:39:21, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du med någon programvara med skärmaskinen eller ska man knappa in ESSI koden direkt i kontrollen?

Gratis cad program att rita i finns det gott om tex Draftsight,men cam program kan nog bli svårt,men det finns en del enklare billiga cam program tex Sheetcam.
Då laddar man in sin dxf fil i cam programmet och bereder var på plåten biten ska skäras och ingångar mm.
Sen så kör man ut programmet genom rätt postprocessor ESSI i detta fallet och skickar ut koden till skärmaskinen.

ESSI verkar ju rätt vanligt på lite äldre skärmaskiner, så borde finnas postprocessorer till ESSI
Sen ska det ju fungera oxå :smile:
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

magloman

#3 » 18:47:34, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja exakt, det är CAM program med tillhörande post processor som behövs.

Har ingen koll själv, men kanske spåra maskinen bakåt bland tidigare ägare så kanske nåt gammalt program kommer på tal. Kolla med svetsundustrier o lärare?

Kvittar ju om det är gammalt, ska ju bara göra om DXF till ditt format. Går ju köra virtuellt i nyare dator om så krävs.

Skapa DXF går ju i alla cad program så där är det inga problem att hitta nåt.

Kanske tillverkaren på maskin kan ha nån gubbe kvar som vet nåt?
Fabrikat?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PerJohansson

#4 » 18:47:51, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för styrsystem? Burny är ju vanligt som retrofit på gamla maskiner och där vill jag minnas att det går att få systemet att fatta ISO-kod istället. Är ju lite lättare att hänga med i om man inte är mattegeni... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

PerJohansson

#5 » 18:49:21, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativt så kan man ju med hjälp av DXF och ett cadprogram plocka ut siffrorna man behöver för att skriva ESSI-koden.

Håkan på Swedskär i Laxå är mannen man ska prata med, osäker på om han gått i pension men man kan ju alltid ringa och höra.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 19:34:30, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har span på en kortterminal som passar till maskinens minneskort i alla fall (SRAM)

Maskinen är en Messer-Griesheim Corta-P, men något eget styrsystem. Kanske mitten 80-tal.

Det går att skriva koden direkt i maskinens terminal, men det blir en j%kla massa rader och räknande om det är oregelbundna figurer med många olika radier. Dessutom är tangentbordet lite halvstressigt.

Jag körde den aktuella maskinen i två år, och då fick vi filerna på ovan nämnda minneskort, att jag lärde mig skriva egna program underlättade för egna småbitar, och några av bitarna vi själva behövde för maskinunderhåll på avdelningen.

Ska kolla med kontorsfolket, det finns i alla fall kvar en ESSI-maskin på firman, och jag tror att även de nyare maskinerna kör med samma minneskort. Även om de har stöd för bl,a CD & nätverk. Den nyare ESSI-maskinen hade nätverksstöd inbyggt, men det användes inte.

Jag tror att gubbarna på Intercut känner igen mig ganska väl ännu. :mrgreen: så ett samtal dit kan vara givande, annars finns ju Swedskär som sagt.

Jag behöver ju inte nesta direkt, utan det viktiga är ju koden för figuren egentligen, inkörningar, snabbtransporter och liknande går ju bra att räkna ut & redigera i terminalen.

Och sen är ju kostnaden på liknande program normalt inte att leka med, och för mig är det mest en rolig grej än så länge, någon produktion går aldrig att få till med det aktuella gas & plåtpriset för småkunder som jag..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

S-A

#7 » 14:29:20, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvordan går det her, har du skjært noe siden sist? :driver:
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 23:18:34, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är en femårsplan av typiskt ryskt snitt, har fått tag på betongpålar att bygga rälsen på (asfaltsgolv). Sen har jag inte kommit längre, och i verkstaden går det inte ens in en barncykel just nu.. :mrgreen:

Jag uppdaterar så snart? det finns något att orda om.

Här är maskinen i alla fall: Turbodiesel @ Plasma. Vad har ni för några plasma skärare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2

#9 » 23:35:25, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått någon rätsida på detta ännu?
Anledningen till min nyfikenhet (mer än att det bara är spännande) är att jag har fått nys om en ESAB UXC P och undrar hur man genererar program till denna från DXF-filer.
Är det korrekt att själva maskinen bara kan läsa ESSI-kod?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 23:44:21, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min maskin klarar bara ESSI så långt jag känner till i alla fall, det är knappt någon datorkapacitet i den även om burken är stor. De nyare maskinerna klarade DXF, men de var byggda med en vanlig windowsdator under skalet.

Annars är skärmaskinsprojektet lagt i malpåse (under presenning) tills det blir (ännu) sämre väder. Sommartid är det annat prioriterat, typ arbete och div annat flumfix..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se