Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Större CNC router/plasma/arbetsbord

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Andert (trådstartaren)

#1 » 22:48:08, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om någon sett en modell på cnc som man kan ha som arbetsbord när man inte kör, samt kombinerat med Plasma (typ lyfter nån skiva/alternativt delat området i hälften) Jag skulle vilja kunna stoppa in en fullstor plywood skiva och köra, vill även kunna ha det som utmatningsbord till cirkelsåg, samt projekt byggbort. Så ska vara 60-80cm hög, när man kör bak portalen så är sidorna hyfsat okänsliga och sticker inte ut nåt. Nån som sett något sådant, har försökt googla lite men inte hittat vad jag letar efter.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Andert (trådstartaren)

#2 » 23:42:38, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade på en fräs på en auktion, skickade ett bud och fick den. Är en begagnad kines, men ska nog funka ändå känns rejäl. Den är lägre än vad jag skulle vilja, skulle helst vara ca 90cm hög för att passa som arbetsbord. Jag kanske höjer upp den på sikt, nu är det att få den i bruk som gäller. Jag har testkört lite text, måste dock byta kabel till spindeln innan jag kan köra så mycket, den som sitter är för tjock för kontakterna.

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Toost

#3 » 10:18:14, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du vill kombinera en fräsmaskin för trä med en plasmaskärare för metall ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#4 » 22:43:24, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ha möjlighet att köra båda, dock inte samtidigt, ska inte vara några problem att ha en plåtbalja och lyfta på och köra plasma i vid behov, se typ cncrouterparts lösning https://www.youtube.com/watch?v=nM8OCxceK2E .. dock lär jag behöva se över jordning och skärmning av kablar, detta är ett framtida projekt nu är det att se till att komma igång ordentligt med maskinen.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Toost

#5 » 23:02:05, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

coolt ! - det kändes lite som de borde finnas i skilda lokaler, vattenstänk och gnistor i snickeriet är inte det första man hoppas på.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#6 » 17:20:04, 25-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lurar lite på hur jag ska höja upp maskinen, blir ca 30 cm, endera gjuta nåt eller svetsa ihop ben. Det får nog vänta lite ändå. Jag har börjat justera in maskinen, först kollade jag med laser att bordet står skapligt rakt sen kört några rektanglar på en mdf skiva för att se hur det står till med vinklar.
Bild
Det syns tydligt att det lutar mycket åt ena hållet, här är med en 20mm fräs.
Bild
jag testade på flera stället för att se om det är lokala problem, såg ganska bra ut, skillde ca 0,5mm i hur djup mönstret hamnade kommer fungera bra med att ha denna MDF som offerskiva.
Bild
Jag testade med en mätklocka och Z lutar ca 1mm/50mm i längs riktningen på bordet, finns justermån i balkinfästningarna kan vara så att de hade skruvat fast för dåligt från China, jag ska skruva loss och vrida tillbaka, om det inte räcker blir det att krångla med att shimma.

Jag kommer behöva komplettera med två gränslägesbrytare för att kunna synka Y axeln, nu finns bara mekaniskt stopp kan vara svårt att få den vinkelrät med X.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#7 » 13:49:12, 09-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev att borra fräsa upp lite hål för att rikta upp Z. Verkar vara riktigt chinesium i de gjutna vinklarna, tokmjukt gjutgods. Jag har inte satt fast axeln ordenligt än, vill vara säker på att det går att justera in 90grader mellan y och x innan. För att kunna hålla 90grader mellan X och Y, skulle det behövas 2 referensgivare på och separat drift på båda motorerna, dock verkar detta vara ett tillval i NCStudio, samt båda y-drivarna går på samma signal från datorn just nu. Jag har MACH3 som jag haft till gamle fräsen och ska konvertera denna. Av vad jag lyckats läsa mig till och testa så behövs nytt breakoutboard så jag har beställt det och några givare till för att kunna få till detta. Elskåpet ser ut som skit!, jag tror att återkopplade stegmotorer inte var implementerat hos fabriken så dessa bara hänger som härvor extra monterat.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#8 » 01:42:30, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick nästan smärtfritt att byta till MACH3, köpte en ny breakoutboard (gamla var nån PCI-express variant som inte gick att addressera i mach3)
från JBCNC samt 3 lägesgivare. Var bara att kolla och mäta sen flytta kablar och konfigurera i MACH3. Det lilla problemet jag hade vara med spindeln. I NCstudio så körde de med steg reglerat varvtal typ 8 hastigheter 6000-24000, finns nåt 4 bits digitalinput som de jordat en och sen kör 3 kablar, rätt speciellt. I mach3 nu har jag 0-10v, dock gick det inte att ändra lägsta hastighet på frekvnsaren (XINFUTAI), parametern Low analog input gav error när jag ville sätta lägsta frekvens 100HZ. Blev att köra 0-10V motsvarar 0-400HZ och sen begränsa lägsta PWM i mach3 till 25%, reglerar då på 2.5-10v men verkar följa varvtal helt tillräckligt!. Jag testade att koppla in en givare i serie och verkar fungera, Måste tyvärr göra så eftersom jag inte har några extra ingångar för signaler lediga. Kvar att sätta dit 2 givarna på Y.
På bilden är gamla BOB och nya, nya är det flashiga med dioder, gamla endast 15 pinnar, resterande del innuti datorn.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#9 » 14:17:20, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fart på givare för "homing" av y axeln, gick förvånadsvärt lätt det också. Dock slut på input på breakoutboard. Jag skulle nog behöva seriekoppla några givare för att få kvar en till e-stop till softwere, samt tool homing., är endast hardware på knappen nu, vilket gör att nollställer man så startar maskinen igen, samt programmet stoppar inte där man trycker. Nu har jag börjat fixa med damuppsamling, 3dprintade ett första försök, funkade förvånandsvärt dåligt på spån :), kanske skulle funka lite på damm från mdf. I vilket fall kanske det blir nåt flytande senare, har tänkte att kunna ha dragkniv och penna så då behövs en flytfunktion i vilket fall.
Bild
istortsett max vad skrivaren klarar.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#10 » 23:36:46, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixade vidare en stund på kvällen med maskinen. Jag har mätt in steglängden så att 1000mm ska motsvara 1000 milimeter i programvaran, samt att det ska vara vinkelrätt mellan axlarna. Jag fick justera ena y givaren något men sen var det bra. Jag har även fräst upp hålen och skruvat fast x-balken igen.
Bild
Bild
Bild
Jag har monterat en ändlägesgivare till på X axeln i serie med den första, blir dock konstigt fenomen när den fösta i serien slår till, verkar som om det inte räcker att signalen blir 0 utan att de måste jorda ner vilket den andra inte gör då den inte för ström eller nåt. Får 8v kvar när den slår av, är relaterat till breakout board tror jag, kanske sätta in ett motstånde parallelt med andra givaren typ 10kOhm eller nåt? vet ej hur man brukar göra.
Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Rubert

#11 » 05:54:42, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du använder printerportar för att Mach3
När det gäller brist på ingångar till Mach3 så antar jag att du har sett att man kan använda två printerportar för styrningen.
På kort två kan utgångarna 2-9 ställas om till ingångar i Mach3's inställningar.
Den funktionen fungerar bara på vissa PCI/ / LPT kort.

Edit
Eftersom jag är lite yrkesskadad så glömde jag nämna att man måste fixa egna/bygga om brekoutfunktioner så att port 2 - 9 blir ingångar.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Andert (trådstartaren)

#12 » 10:53:35, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att det går med två portar, dock aldrig provat. Jag har en styrlåda till ett gammalt bygge fräs med en motioncontroller och bob i liggande, men vill helst inte plundra denna eftersom det kanske blir en separat portabel plasma variant, eller styra en metall fräs eller svarv! får se. Får jag till seriekoppling så har jag nog portar så det räcker tror jag.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#13 » 23:28:13, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått fart på fräsen nu, jag har planfräst MDFskivan och fräst ut lådor till en verkstadshutch. Jag skrev ut en ny dammfot, denna fick en gummiborst ner till skivan. Den funkade kanon, men var för lång neråt så den bröts av och det blev ett hål i den av fräsen. Det blev att sätta på den fösta varianten igen och göra tejpborst, kör på det ännu. På bilden hade dammsugarpåsen blivit full, då blev det ett rejält berg med spån/damm direkt!. Jag måste ordna till cyklon och tunna blir rätt mycket spån.
Bild
Bild
Bild

En slang till centralsmörjningen hade lossnat, jag tryckte bara tillbaka, hade inte sett att det var klämringar på dessa, Var får man tag i 6mm kämmring??
Bild
Pumpen hade skit i sig, något jag inte såg förrän jag fyllt olja, verkar i vilket fall lösas upp, pumpade ut det genom en port på fördelningsblocket.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#14 » 15:02:20, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fixat lite med dammsugarsystem nu. Jag har fått en cyklon av en kompis och skrivit ut adaptrar och ventiler på 3d skrivaren. Jag har även börjat skissa på förhöjning och fäster för såg etc fram på fräsen.
Bild
Det behövs en ventil för att kunna växla mellan kapsågen och fräsen. Dammsugaren ska stå i en ljudisolerande box brevid kapsågarna ( är endast den för trä som är ansluten :))

Bild
Funkar bra med biltemas sugslang för vatten 51mm invändigt (gröna), dock lite styv i kylan verkar ge ganska lite förluster.

Bild
Bild
Fräste ut locket, blir ruskigt fin precision, lätt spelpassning i tunnan, samt att 2mm djupt spår för en tätning. jag gjorde innerringen i segment för att spara plywood styr stift är hålen till.
Bild

Bild
Det lutar åt plattjärn eller skrurna plåtar för förhöjningen. blir lättast att fästa in tror jag. Sen hållare för bordssåg, fräs, hyvel eller annat fram på fräsen på två balkar
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#15 » 23:11:17, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite sugen på att ha en horisontell spindel för att kunna göra snygga fingerskarvar samt tap i ändan på längre bitar. Jag gjorde ett litet test.
Bild
Limmade ihop ett par plywoodbitar
Bild
Bild
Jag fräste ut med en 6mm långhålsborr, kanterna blev kassa eftersom jag inte rensade spån bra, för djupt för dammsugare, skulle behöva lite tryckluft för att köra så smalt och tunt.
Bild
Plywooden är för vek, har inte provkört, är en del jobb att konfigurera upp en profil till med Z växlad med Y. Är inte omöjligt att jag gör en lucka i bordet när jag fått till höjningen och kör med ordinarie spindel förövrigt istället begränsningen bli 1m eller så men räcker nog till det mesta och ger betydligt mer kraft med ordinarie spindel.
Bild
3d skrivare är fortfarande så extremet häftigt, några adaptarar och nu kan jag koppla alla slipmaskiner och handöverfräsen till min utsug. Den svarta i mitten är multi går till båda ändar av den tunna slangen till den grova.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se