Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Konvertera *.mod till *.dxf

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:01:58, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en massa ritningar jag gjort i Metal studio. Programmet genererar två till fyra filer med ändelserna .mod (jag tolkar denna som den egentliga ritningsfilen), .mox, .var och .bin.
Eftersom jag tyvärr inte längre har tillgång till Metal studio skulle jag vilja konvertera dessa till vanliga dxf-filer. Vet ni om något program som kan detta? Gärna i batch men styck för styck är bättre än inget.


Gå till lösningen
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



MagnusGoransson

#2 » 00:08:19, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar ju finnas online-konverterare för det mesta, men i detta fall hittar jag ingenting :-/

Är Metal Studio ett ovanligt program?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

torbjorn_forsman

#3 » 07:19:08, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man dra några slutsatser om vad det egentligen är för slags filer genom att titta i dem med en texteditor? Det kan ju tänkas att det i grunden är ett relativt känt format, men att Metal Studio har använt ovanliga extensions på filnamnen.
Vilket företag ligger bakom Metal Studio? Finns det några andra CAD- eller CNC-relaterade program från samma leverantör?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#4 » 08:56:14, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara nåt plugin till AutoCad?

https://www.radimpex.rs/about.php?lang=en&id=4

Bild


Gratis nedladdning av det som demo, då kanske man kan konvertera det man behöver:
http://www.radimpex.rs/download.php?id=4&lang=en
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 22:47:49, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metal Studio är den programvara som levererades med till gamla Salvagnini lasermaskiner, stansmaskiner och robotkantpressar. Jag hade fått för mig CAD-delen byggde på Eagel CAD, men jag hittar bara det som ett elektronikdesignprogram, så där kan jag ha fel.
Bifogar ett RAR-mapp som innehåller en fyrkantig bricka med rundade hörn och ett runt hål i mitten. Detaljen finns med som både dxf och mod/var-filer.
Konstaterade precis att jag hade över 6500 filer liggande i den mapp som innehåller mod-filer. Vågar man gissa på mellan 2000 och 3000 olika ritningar? Visst, det mesta är troligen inte intressant att ta fram igen, men även om det bara rör sig om 10 % som man vill återanvända blir det ganska mycket att rita om. :sad: Så, kan någon hjälpa mig hitta en lösning så vore jag mycket tacksam. :buga:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#6 » 11:38:39, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande , jag har aldrig stött på Metal Studio tidigare. ( trots 27 år i Cad/Cam branschen.)
Skummade deras webbsida lite kort, verkar vara ett serbiskt bolag , programvaran verkar mest spridd i öststaterna.
inriktningen är "Civil design", stålbyggnad i hus.
De har en demoversion att ladda ner, prova denna se om den kan spara i ett mer användbart format.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 17:34:22, 31-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, så här på årets sista dag så får man väl försöka avsluta någon tråd man startat... :vissla:

Jag lyckades inte hitta något konverteringsprogram, däremot lyckades jag låna tid vid en dator med Metal Studio. Ladda in första filen. Sju musklick senare är den konverterad till DXF. Har man tur slipper man skriva om filnamnet (men det behövdes ungefär hälften av gångerna... :huh: ). Ladda in nästa fil osv.
Tog ett tag, men jag tror jag har konverterat alla filer som jag kan tänkas ha nytta av någon gång...

Så, därmed verkar den här tråden ha fått ett avslut! :mrgreen:


Detta inlägg har valts som lösning

Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se