Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Räkna ut fasning vid fräsning

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera CAD/CAM/CNC här

jotus99 (trådstartaren)

#1 » 18:03:11, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag försöker lära mig hur man kan räkna ut att programera fasning vid fräsning.

om jag t.ex vill göra 1mm fas på en inner diameter på 66mm, och jag har ett fasnings verktyg på 25mm diameter 45 grader, ca 40mm om man räknar längst upp på skäret. höjden din upp är väll ca 8mm om denna info behövs :p

är inte alltid vi kan kan använad cam program på jobbet och skulle vilja lära mig hur man tänker och hur man kan räkna ut för att göra en fas.

väldigt tacksam för hjälp

Mvh
jotus99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:11, 27-05-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



roland 1970

#2 » 18:19:26, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är cnc-beredare och brukar göra så här.
Är det en plan toppyta och faser nedåt mot sidokanter, så bereder jag ett varv runt på z-0.1mm och med verktygsdiameter som jag kommer överens om med operatören. Jag ser till att det finns tillräckligt z-lyft för att kunna sänka programmet för att skapa tillräcklig fas.
Sedan sänker operatören programmet till önskad fas uppnåtts.

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

roland 1970

#3 » 18:23:41, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta när jag bereder så finns alla önskade faser redan med i cadunderlaget, och med 3d beredning så kommer allt åtkomligt med, med en gång.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

jotus99 (trådstartaren)

#4 » 18:31:08, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

roland 1970 skrev:Jag är cnc-beredare och brukar göra så här.
Är det en plan toppyta och faser nedåt mot sidokanter, så bereder jag ett varv runt på z-0.1mm och med verktygsdiameter som jag kommer överens om med operatören. Jag ser till att det finns tillräckligt z-lyft för att kunna sänka programmet för att skapa tillräcklig fas.
Sedan sänker operatören programmet till önskad fas uppnåtts.



okej, men i detta fall då, då är 0 punkterna i mitten av cirkeln, vad blir det då för koordinater jag ska vara på ? alltså x och y, om vi säger att jag börjar till höger av cirkeln,
alltså X+ nånting och om jag använder ett fasningsverktyg med diameter 25 längst ner på verktyget och 40 längst upp, och höjden i mellan är ca 8mm tror jag.. om du förstår hur jag menar ? :P

skulle vilja lära mig hur man tänker för att få¨rätt x/y/z värden.

Vet ju att man kan sakta gå imot tills det tar i och när man är nöjd kolla, men vill lära mig räkna ut på ungefär :p

Tack för ditt svar
jotus99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:11, 27-05-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

roland 1970

#5 » 23:27:53, 06-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du redan har en kontur du programmerat så använd denna, sätt ”lagom” verktygsdiameter i förhållande till ditt verktyg och den fas du vill göra, det får ju utprovas.
Justera sedan djupet ute i maskinen så du får önskad storlek på fasen.
Med utprovning och noteringar om verktygsdiameter/kompensering och djup kan du ju sedan använda detta i senare fräsprogram.

1 person gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

johan_n

#6 » 21:47:11, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket styrsystem kör du?
johan_n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:36, 26-10-2010
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kör: svarvar, fräsmaskiner, hjullastare, trailer eller 24-meters vid behov
Äger: LM 218, 2st Scania 76, Mercedes 813 lastbil, Ljungby 1221, EW150C, +vad som normalt finns i en verkstad


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se