Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Gödselbalja att ha på lstvxl ram

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Carlsson (trådstartaren)

#1 » 20:24:17, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det finnas tid att rita upp en lastväxlarburk? har några teorier om att flytta gödsel med lastbil ut till fältkant och sprida därifrån med vanlig tunna, har en del arrenden som ligger en bra bit från gården nämligen. har lurat lite på en tät balja på ca 45m3 med ngn slags ventil eller lucka i bakkant så den går att tömma och spola ur, hade även vart bra med "extra fall" runt utloppet. bör vara iaf 4-5 tum i utloppet.

har ingen aning hur man ritar sådana ritningar eller hur man beräknar hållfastighet på en sån konstruktion. bör ej vara högre än ca 3m så man räcker över med snabeln och max 6,5m lång sen får ju bredden bli det de blir, har inga problem med bredder här =)

tack på förhand / Tobbe
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10



magloman

#2 » 20:34:33, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjena

ja det går o fixa.

Men du måste göra det mesta i konstruktionsväg.

Gör papperskisser o skanna eller i paint o förklara hur den ska se ut så kan jag rita upp det.

Sen när vi har en färdig modell tror jag nog det finns kunniga konstruktörer här på forat som kan ta över o kolla hållfastigheten åt oss.

Eller att dom lägger sig under resans gång o ger tips.

Jag behöver veta hur mycket balk och vart dom ska sitta osv.

Du kan ju ta en en bild på en befintlig balja o skriva nya mått på oxå.

Måste veta c/c mått på infästningar till din kärra och bilder på den osv.

MASSA mått måste fram

M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#3 » 01:07:23, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har börjat kika lite på den där gödselbaljan

Tanken är ju att rören ska gå emot ramen inte ovanpå(onödig bygghöjd)

Är 100x50x3.6 rör för tillfället.

Bild

Bild

Det här med att det ska luta mot avloppet tål o funderas på redan nu.
Kan man inte lyfta lite på den i framkant med växlare eller traktor för att det ska rinna bakåt iaf ?

Då är det bara i sidled man får fixa nåt.
Kanske rentav hela baljan skulle luta lite mot mitten?

Nu blev det en väldigt snabb skiss här nedan på den idén:
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#4 » 07:49:05, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:... Ska man konstruera åt någon annan gäller det ju o ha en mkt detaljerad kravspec vilket oftast inte är självfallet förstått av uppdragsgivaren.

Man får ofta höra klyschan: släng ihop nåt bara, inte så noga.

Sen när det väl kommer till kritan så börjar kravspecen framstå bit för bit.
Då efter x antal h i onödan...

Pratar vi tomtplanering åt privatpersoner nu? :mrgreen:

Dom brukar gå och vifta lite rörigt med ena handen samtidigt som dom säger "Och så sänker vi lite här och höjer lite här borta". Sen gör man det och sen säger dom "Men så lågt skulle det ju inte bli".
Typ. :slag:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Carlsson (trådstartaren)

#5 » 08:42:06, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

de blir nog bättre med mittfall såsom du ritat där :thumme: gå ju som sagt att resa framänden lite ändå, sen måste man ju ha antingen en liten lucka eller ventil i botten så de går att tömma den. har sett slamflak nånstans vill jag minna med hel bakläm som vart gummiklätt med vantskruvar för täthet mot baljan, känns lite overkill för koskit :levitera: :mrgreen:

får tacka igen magloman!

//T
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

magloman

#6 » 10:35:35, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
magloman skrev:... Ska man konstruera åt någon annan gäller det ju o ha en mkt detaljerad kravspec vilket oftast inte är självfallet förstått av uppdragsgivaren.

Man får ofta höra klyschan: släng ihop nåt bara, inte så noga.

Sen när det väl kommer till kritan så börjar kravspecen framstå bit för bit.
Då efter x antal h i onödan...

Pratar vi tomtplanering åt privatpersoner nu? :mrgreen:

Dom brukar gå och vifta lite rörigt med ena handen samtidigt som dom säger "Och så sänker vi lite här och höjer lite här borta". Sen gör man det och sen säger dom "Men så lågt skulle det ju inte bli".
Typ. :slag:


:lmao: :lmao:


OK Mr T, då kör vi lite efter skissen där. så vi får ner dyngan i mitten iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#7 » 12:46:34, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#8 » 13:50:35, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte man gör nån överliggare som håller ihop det lite.
Denna blåa är gjord i 3mm plåt

Sen bottenplåtarna(är 4st just nu) är oxå i 3 mm
De är utvikta 1500x2975, tror 1500x3000 är en std storlek. Bör ju minimera spillet. Man kan ju rent av bocka till hela plåten på 3000. bara gå upp lite längre på sidorna. Det där blir ju plåtis problem sen. Det vet ju han... Varför krångla o klippa dom i onödan?

Sen var jag inne på 2mm plåt på sidorna då kanske ?


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#9 » 22:54:03, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker 3 mm?

Edit:
Jag avser nu plåtarna i botten!
//Edit.

Jag tänker mig att koskiten beter sig nästan som en vätska, dvs fördelar sin vikt över ytan. Med 45 m3 volym kanske man kan tänka sig 35-40 m3 effektiv volym. Med samma densitet som vatten och lite luft så blir det 30-35 ton. Det är en hel del det.
I absolut värsta fall 10 ton per fack. Klarar plåten det?
Tänk på att det blir en hel del dynamiska krafter också när man kör på ojämnt underlag.

Kanske ska påpeka att jag verkligen inte är nån expert på koskit! :mrgreen:
Jag vet bara hur eländet luktar. :lmao:
Senast redigerad av Robban_C 22:55:15, 13-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#10 » 23:20:08, 13-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm... nää inte säkert det räcker med 3mm

:klia: annars får man väl va lite klurig när man lastar o lägga den lättare skiten närmst plåten då
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#11 » 00:02:37, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Carlsson (trådstartaren)

#12 » 00:20:17, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Räcker 3 mm?

Edit:
Jag avser nu plåtarna i botten!
//Edit.

Jag tänker mig att koskiten beter sig nästan som en vätska, dvs fördelar sin vikt över ytan. Med 45 m3 volym kanske man kan tänka sig 35-40 m3 effektiv volym. Med samma densitet som vatten och lite luft så blir det 30-35 ton. Det är en hel del det.
I absolut värsta fall 10 ton per fack. Klarar plåten det?
Tänk på att det blir en hel del dynamiska krafter också när man kör på ojämnt underlag.

Kanske ska påpeka att jag verkligen inte är nån expert på koskit! :mrgreen:
Jag vet bara hur eländet luktar. :lmao:


mjaa vill nog till en 4a iaf tror ja, känns klent med 3mm.
Kanske skulle överliggaren vara i samma mtrl som de stående? kan ju dunsa till ganska bra med kranen på tunnan om man skulle köra i kanten menar ja :mrgreen:

Robban, denna ska bara stå uppställd vid fältkant och växlas/transporteras tom. :driver:
Snö är till för att köras bort =)
Användarvisningsbild
Carlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:51, 14-11-2010
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T202Direct -10
Valtra T150 Advance -07
Case IH MX270 -01
Case IH CS94 -01
Volvo BM L90B -95
Volvo BM DR860 -70-75?

Kverneland 5090 BX -12
CLAAS Uniwrap 455 -10
BIGAB 20-24 -10

magloman

#13 » 00:39:56, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags o fundera lite på hur det ska se ut framåt och bakåt

Har tagit ned höjden lite pga matrielkostnader.
kan den övre plåten vara 750 så blir det ju lagomt o dela på en hel plåt.

Behöver ju nån övergång från denna botten till den raka balken fram på ramen.
Eller så ställer man denna balja helt rätt o slätt uppepå ramen?

Då Blir det nog enklare men man får lite högre bygghöjd.

skulle behöva lite mer mått på ramen under. Cc måttet mellan rambenen tex.

Bild


Bild
Senast redigerad av magloman 00:41:32, 14-06-2012, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#14 » 00:45:32, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan tillägga att just nu väger skapelsen ca 1300kg och matrial kostar väl iaf 15kr/kg antar jag.
Kanske mer.

har inte bytt till 4mm plåt nere ännu, sidorna är på 2mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#15 » 07:06:48, 14-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

1300 kg är extremt lätt även för en container i "normalbredd" men det är väl den där asplövstunna plåten som är skyldig till det.
Och förstås att lvx-ramen saknas, det gör nog 1000-1500 kg.

Jag tycker att 2 mm i sidorna verkar tunnt men det är inte jag som ska ha det.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se