Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

3D scanner

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Dawah

#16 » 14:17:05, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag håller med om att det är bökigt att använda själva filen. Men det finns några sätta som jag tycker fungerar hjälpligt. Det finns ju ett antal olika program för att hantera stl-filen, en del ganska bra gratis (eller delar av funktionaliteten gratis iaf). Blender ex.vis, finns ett annat lite mer professionellt, GOM inspect (sistnämnda får man använda en liten del utan att köpa licens). Då kan man ex.vis lägga ut datumplan på ytor man är extra intresserad av, och cylindrar i hål osv. Dessa kan sedan exporteras till CAD-verktyget och då har man gränssnittsytorna i alla fall. Det finns också möjlighet att i (vissa) stl-program att lägga snitt, vilka sedan kan exporteras till Cad:en. Snitten kan då användas som grund-sketch.

Men allra enklast, tycker jag, är att bara rikta upp stl-filen i till exempel blender. Det är ganska lätt att rotera den så att den blir tillräckligt rätt roterad som man vill, dvs att du får front/right/top planen som du vill i förhållande till detaljern. Efter det sparar jag den som stl-fil igen (exakt samma fil, bara att den nu är roterad som jag vill i förhållande till plan). Därefter öppnar jag den i cadden som ett "graphical object" (går säkert att göra på olika sätt i olika cad-program men innebörden är att jag i caden bara ser den som en "död" geometri, kan inte klicka eller snappa mot något men skalan är korrekt). Och sen får jag sketcha med den döda geometrin mer som ett sketch-underlag. Dvs jag bara syftar in allt jag ritar mot stl:en som bakgrund. Det blir ofta tillräckligt nära och betydligt enklare än att försöka mäta komplicerad geometri.

Jag brukar också bland bara använda min "döda geometri" i en cad-sammanställning. Då kan jag rita in angränsande detaljer och skapligt enkelt se ifall dom krockar eller inte. typ så :)

2 personer gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Dawah

#17 » 14:18:31, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är samma problem jag upplevt hittills. Den inscannade prylen har så hög noggrannhet att inga ytor anses plana och inga hål är runda. Det behöver göras nån approximation eller nåt. Någon mjukvara som kan göra om en miljard punkter till kanske 5000 som går att använda sig av.
Ska man göra detta manuellt går det fortare att rita upp dom plan och hål man behöver.

Man kan nog lägga in föremålet som en bakgrund typ. Sen skapa egna plan och hål där man ska göra något. Men har man föremålet i bild kan man nog syfta in sina egna ritade hål så dom stämmer tillräckligt bra.


Exakt! Så gör jag oftast. Läste inte tillräckligt noga innan jag skrev mitt inlägg ovan :)

1 person gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#18 » 21:13:50, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du må gjerne scanne et veldig enkelt objekt og vise noen skjermbilder av hvordan det blir i et cad-program. Dette er veldig interessant å lære mer om.

Hvor kjøpte du scanneren, og hvilken pris?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Dawah

#19 » 00:40:53, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogade bilder är på en ganska liten och relativt enkel detalj. Den ena bilden visar scan-resultatet, dvs stl-filen och den andra visar motsvarande detalj caddad ”på riktigt”, med hjälp av stl:en som grund samt skjutmått :)


Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Dawah

#20 » 01:04:58, 09-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Du må gjerne scanne et veldig enkelt objekt og vise noen skjermbilder av hvordan det blir i et cad-program. Dette er veldig interessant å lære mer om.

Hvor kjøpte du scanneren, og hvilken pris?


Just det, glömde svara på sista frågan. Jag köpte min begagnad (men oöppnad förpackning) för lite drygt 3000:- dyker upp nu och då på tradera, nu går dom att få för under 2k. Nu finns det nyare version POP2 att köpa också, med ännu bättre noggrannhet. Vet inte exakt men tror dom går på 7-8k nya

1 person gillar det här inlägget.
Dawah
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:49, 13-11-2021
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andert

#21 » 22:15:49, 05-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med utvecklingen på dessa? Har det kommit något prisvärt?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se