Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Lurar lite på vedmaskin

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera CAD/CAM/CNC här

Andert (trådstartaren)

#1 » 23:12:36, 11-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var årets ved sågad, klyvd och staplad. Allt manuellt, ca 70kbm (stort hus, dålig isolering). Till nästa år tänkte jag och ev en granne försöka få ihop en skaplig vedmaskin, något i stil med kisaved, hakki pilke etc, alltså.

Jag har bara börjat skissa lite grovt men slänger upp en tråd direkt ändå. Planen är att bygga på en skogskärra jag för att få den mobil. Kraftkälla, har en perkins tröskmotor stående som nog går att sparka liv i, bra med rejält med svänghjul.

Bild

Frammatningen tänkte jag ta rullar hela vägen till sågen , dock med täckplåtar mellan på slutet.

Såg tänkte jag ta en F11 sågmotor och maskinsvärd 18-20 tum.

Önskemålen på maskinen är att
-den ska klara upp till 50cm ved,

-klyvcylindern ska gå maxhastighet fram och tillbaka (0,5m/s) (vid lägsta kraftläga)

-8-klyv (tänkte förskjuta i längsled så att den klyver ett håll i taget

-Ha brutalt med kraft , 20ton? i högsta kraftläge. (inge fastna och djävlas)

- klara upp till 100cm ved.

klyvcynlindrarna tänkte jag låta ha tre steg.

kolv1 är dubbelverkande,
kolv2 är enkelverkande och följer endast med i steg 1 och 2, kopplad till tank.

Steg 1 (snabbast), endast ena kolven inkopplad, samt båda sidor inkopplade,
Här blir "nettokolven" endast storleken på stången eftersom trycket framför och bakom tar ut sig. För att här få samma hastighet på fram och tillbaka rörelse med samma flöde gäller det att arean på cylindern - kolven är samma som kolvens area.

steg2. Näst snabbast, Endast ena sidan på ena kolven inkopplad, (som vanlig hydraul koppling)

steg3. Båda kolvarna när inkopplade om kolvarna är lika stora blir kylvhastigheten hälften av steg2, dock är tillbakadrags hastigheten samma hela tiden.

lite beräkingar

l/min 80
tryck 200
effekt 26,66666667
kraft (kg) hastighet (m/s)
kolv d 55 4831 0,56
cylinder d2 80 10221 0,26


netto vid dubbel inkoppling
kraft 5390kg hastighet 0,50 m/s
Vid steg 2, 10221kg och vid steg3, 20400kg,

Kan man räkna på detta vis? (aldrig räknat på hydraulik förr men verkar rätt rent fysikaliskt)

Finns det några liknande projekt nån kan länka till?
Var hittar man klyvcylindrar? letar efter billiga i bra dimensioner, gärna 55/80 och slaglängd 1100.

Skulle även vilja få tag på elventiler, på sikt vore det fint att kunna PLC-styra maskinen, var hittar man sådana till rimligt pris?
Var kan man köpa en bit mycket kraftig I-balk? billigt , ca 3m


Obs är långtidsprojekt, kommer hålla på när jag får tid, kommer simuleringar, mera modeller etc.. bygge plannerat att påbörjas i vinter, ev att beställa från mekverkstad saker som rullar, skurna plåtar etc.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Andert (trådstartaren)

#2 » 22:32:40, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden går ingen vedmaskin hinns med tyvärr, barn, hyreshus, heltidsarbete, verkstad panna, livet helt enkelt. Men lura på lite kan man göra. Just nu funderar jag på en 125. x 63mm cylinder ger ruggigt fina egenskaper vid 100 l/min. vid 200bar 24ton kraft vid slaglängd 1m 7 s ut och vid snabb koppling 2s ut och 6 ton. En annan detalj som tål att tänkas på är hur klyvkniven ska se ut. Jag har sträckläst Jörgens tråd: Vedklyv för klabbarna jag inte vill lyfta.... Ser riktigt bra ut den knivvarianten (hela klyven för den delen också), är det den bästa ut vedsynpunkt? eller blir det mindre spill/omklyvning med en annan variant?
Ok infästningen eller fläns i fram? ok borde minska momenten som kolvstången behöver ta.
Bild
kopia på Jörgens klyvkniv, slarvritat utan släppvinklar etc.
Bild
En variant men med kvadrat istället för 6-kant känns lite lättare att få till, skulle kunna gå att såga två bitar av h balken från klyven och dela dessa och svetsa fast på plattjärn.
Bild
Är det någon nackdel med kvadrat istället för 6 kant?.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#3 » 21:59:49, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar lite dimension på klyvkniv, vore så klart bäst med stöd uppe och nere men måste bli lite bök med annat eller att kubb diameter blir begränsad. Vilket fall 30kN tryck och 200mm plattjärn håller tveksamt, lär gå upp.
Isoklipper vid 200 MPa alltså endast spänningar över 200MPA visas tror att jag sätter gränsen vid 200 MPa.
Bild
med stöd enligt bild 3 blir det mycket bättre. Båda simuleringarna ger icke existerande toppspänning har och göra med lathet hur jag gör inspänning och att jag endast kör på en part.
Bild
Bild
Ritade upp 4kant lite noggrannare, tror denna är vägen frammåt. testade enklare rendering ett tag sen jag provade med det.
Bild
Borde gå att göra med 2st bockade vinkelstål och sen svetsa. Ska rita om

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

raggsockan

#4 » 22:01:56, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser bra ut :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

bert

#5 » 22:50:19, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade du tänkt göra kniven i för material?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Andert (trådstartaren)

#6 » 23:31:49, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Material, kanske 355-stål? domex 450?. Tar sådant senare om det blir att beställa nåt så räkna om och optimera. Just nu bara spåna och kladda lite
Om det var oklart hur jag menade med två bockade bitar för klyvkniv.
Bild
Annan modell istället för med H-balk. Går att få enormt mycket bättre materialutnyttande om man kan få tryckkraften mellan flänsarna istället för utanför som det blir med h balk. Blir ju att den nedre i H-balken får tryckraft och den övre får mer drag än bara från kolven.
Bild
Testar med 300kN iso klipper 200. Ska inte vara några problem att bygga på detta vis. Här ritat med 600mm mellan alltså troligen en max diameter på kubben på 500, vilket räcker till det mesta. 500mm diamter och 24 ton tryck :dancing_geek:
Bild
Lär vara en balja också, samt finare klyvning.
Bild
Senast redigerad av Andert 23:34:24, 18-02-2016, redigerad totalt 1 gång.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

raggsockan

#7 » 23:32:44, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

göra kniven av skärstål kanske?
sånt som sitter på skopor
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

jörgen.ottosson

#8 » 06:42:55, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att fler har samma funderingar.

355 i kniven kommer inte att fungera ....jag har gjort min, till största del, i härdat borstål med sträckgräns nån stans över 1000Mpa ( lite av anledningen jag haft problem med svetsar, har inte velat anlöpa för mycket på små bitar och har därför förvärmt för lite för att svetsningen ska fungera bra.....speciellt när svetsarna sitter med ganska hög belastning.)

Du behöver troligen inte sträckgränsen som sådan, men för att du ska ha en chans att hålla stålen vassa, och inte "rulla i hop" eggen när det går tungt.

Se till att ha bra "släppning" på stommen i underkant, efter kniven. Min har för lite så en del av de kluvna klabbarna pressa ned i stommen.

Det är ju ganska snyggt med en självbärande bur som stomme för klyven....men om du bygger in den för mycket så får du problem att lasta klabbarna och dessutom när du ska rensa efter fastkörning... ganska trevligt att komma åt med motorsågen för att skära loss en "skiva" närmast kniven för att släppa spänningar i klabben när den "vresar"
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#9 » 10:26:12, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag personligen känner som mest "störande" med klyvar är returhastigheten av kolven, samt att man man inte kan ändra slaglängden i förhållande till den ved som är kapad och skall klyvas. Så väntetiden både inför klyvning av ved och retur av kolven är två punkter jag råder dig att titta mer kring nu när grundidén är klar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimbus

#10 » 19:29:56, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det som jag personligen känner som mest "störande" med klyvar är returhastigheten av kolven, samt att man man inte kan ändra slaglängden i förhållande till den ved som är kapad och skall klyvas. Så väntetiden både inför klyvning av ved och retur av kolven är två punkter jag råder dig att titta mer kring nu när grundidén är klar.


Returhastigheten är lätt fixad med en grövre kolvstång=mindre volym=snabbare retur, men det blir antagligen en specialare till kolv
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

jannejoel

#11 » 19:46:42, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det som jag personligen känner som mest "störande" med klyvar är returhastigheten av kolven, samt att man man inte kan ändra slaglängden i förhållande till den ved som är kapad och skall klyvas. Så väntetiden både inför klyvning av ved och retur av kolven är två punkter jag råder dig att titta mer kring nu när grundidén är klar.

Jag har en Vimmerby klyv och på den kan man ställa slaglängden. Man ställer in var kolven ska stanna på returen.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

dc_lindberg

#12 » 22:17:53, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm... det vore nått det på mina kina-klyvar ;)
Har inte sett den möjligheten på Faxes klyvar heller, så att Vimmerby har tänkt till var roligt att läsa! :thumme:

...kanske länk till Vimmerby klyvar med slaglängdsvariabel?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andert (trådstartaren)

#13 » 22:28:01, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skärstål låter som en bra ide. Sant att egen inte ska vika ner sig, gör det på min klyv nu litegrann, väldigt irriterande. Vad ska man ha för spetsvinkel förövrigt?, och ska det vara rundat eller slipat rakt?, tror spontant att 45-60 grader fungerar bra vilket som men vet inte. Jag brukar själv lägga i en bit på endast ena sidan på klyven när jag kört fast lite lagom, brukar funka vet att det kanske inte är helt snällt mot kolven men :). Skulle också gå att ha en spets man sätter på pressdelen så att veddträet börja spricka från kolvsidan.
Håller med väntetiden är störande, har en bala agri med 5,5kw motor nu 12 ton och tar lång tid att gå tillbaka och fram. Jag tror mig ha läst att hydraulkolvar inte gillar mer än 0,5m/s generellt om man vill ha någon livslängd på tätningar. Med 100l/min och rätt räknad kolv och snabbventil så ska varken kraft eller väntetid vara ett problem.
Skissade lite självbärande 6mm plåt samt 200x15 i botten och 20x200 i förstärkning klyv
Bild
man ser också min lossningsbit jag slänger i för att vara tydlig
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

bert

#14 » 22:35:07, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faxen har det med el åtminstone på grannens som är en 15-20 år i alla fall
Ang kniven så på hakki pilken farsan har är det nåt hårt järn syns på gnistorna och hörs på klangen men är nog segt med för man ser ibland hur det böjer sig på alla möjliga håll
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

jannejoel

#15 » 22:38:40, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...hm... det vore nått det på mina kina-klyvar ;)
Har inte sett den möjligheten på Faxes klyvar heller, så att Vimmerby har tänkt till var roligt att läsa! :thumme:

...kanske länk till Vimmerby klyvar med slaglängdsvariabel?

http://www.fagerstromsmaskin.se/produkt ... by-klyven/

Hoppas länken funkar! Men frågan är om det går att se på bilden. Får kanske försöka beskriva senare

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se