Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 95 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1411 » 13:58:10, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder på hur det är tänkt. Har visat det förut men det är ju länge sedan.
Jag kommer behöva svarva ner mellandiffen några mm för annars går det inte igenom svängkranslagret.
Den är rätt fet så det gör nog inget.
Har för övrigt inte riktigt bestämt mig för kedja eller kugghjul i fördelningslådan ännu. Kugghjul är dyrare om jag inte gör dom själv. Gör jag dom själv så tar det en förbannad tid också. Kanske får ta och prova att göra ett kugghjul i höst innan jag bestämmer mig. Jag har ju allt utom materialet till dom. Verktyg och härdugn finns ju.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#1412 » 16:12:34, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan det här vara för material som är så magnetiskt?0
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#1413 » 21:04:24, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har väl blivit plockat med en skrotmagnet några gånger och magnetiserats liksom allt järn kan göras.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#1414 » 21:25:27, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en del presspassning på senare tid med hjälp av härdugnen. Det har gått bra ända till idag då jag måste mätt lite fel.
Tappen gick nästan i när den nöp fast. Försökte banka ur den men icke. Den värmdes upp snabbt. Tog en stor ämnenstång som säkert vägde 20kg och drämde till men icke. Den ville icke. På fredag gör jag ett nytt försök att få av den. Värmer upp en stålbit och lägger på runda plåtbiten och hoppas den värmer den mycket snabbare än tappen. Den lär nog inte släppa av sig själv. Kanske kan jag knacka ur den men sannolikt inte. Kanske får hydraulpressen jobba lite.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1415 » 21:30:08, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det har väl blivit plockat med en skrotmagnet några gånger och magnetiserats liksom allt järn kan göras.

Tänker du på en sådan man har i traversen?
Vet att det avmagnetiserare men vet inte hur dom funkar. Inget direkt problem i detta fallet.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#1416 » 11:39:24, 08-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja eller materialhanterare/grävmaskin är väl vanligare på skrotarna.

Avmagnetisering sker väl genom att föremålet utsätts för ett kpntinuerligt växlande magnetfält... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#1417 » 23:35:38, 10-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog hydraulpressen till hjälp idag. Tänkte jag lika gärna kunde pressa plattan på plats istället för att göra om. Jag hade dock missat att göra en fas på den så den gick inte riktigt ner. Gick åt uppskattningsvis 20 ton tryck för att pressa den nära radien på axeln (svårt att förklara).

Bild
Bestämde mig då för att göra om och göra rätt så jag pressade av den igen.
Blev rätt rejäla märken i artiklarna så den satt nog rätt bra.

Bild

Fasade den på ena sidan och bakade din i ugnen på 300 grader och pressade på den.
Gick fint och fick ner den hela vägen. Passade på att svetsa ena skarven (har en hylsa som sitter på axeln med splinsen och sedan den runda plattan utanpå det...man tar vad man har.) medan båda artiklarna var heta. Den flöt ut riktigt fint den :)

Bild

Sen försökte jag montera alla bultarna i svängkranslagret. Gick sådär kan man väl säga.
När jag borrade de där hålen för ett antal år sedan (vid det här laget) så hade jag inte så bra koll på toleranser och sånt. Borde ha gjort hålen lite överstora vilket jag inte gjorde.
Ska se om jag har någon borr med tapp som är 16.5mm. I så fall kan jag ta magnetborrmaskinen och borra upp dom, annars får får jag slipa upp dom med getingen.

Bild

Har funderat lite på om jag ska göra en konisk plåt som centreras på hålet för att få allt perfekt centrerat. Kanske inte behövs men förmodligen ganska lätt att ordna. Får såklart inte bli svårt att montera lagret. Gör man den typ 45 grader så borde det inte vara någon risk att det fastnar. Det är ändå ingen bra idé att försöka centrera med bultarna som det är tänkt nu.

Har för övrigt fått intrycket att härdugnen kommer upp i temperatur mycket snabbare nu än när jag precis hade köpt den. Den hade stått i några år då vilket kanske kan ha påverkat. Eller så är det bara jag som funnit mig i att det tar en stund att få upp 500kg ugn i temperatur. Inte direkt hushållsugn i vikt.
Svårt att säga vilket det är.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1418 » 12:00:29, 12-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan bestämt mig för att sätta vinkelslip i chassit. Den här mittendelen som visserligen är viktig gör det omöjligt att dra två av bultarna som håller kardantunneln och pinion axeln (tror det heter så på det andra språket). Det är bultarna som sitter på undersidan.
Det är också svårt att få dit den främre delen som ännu är omålad.
Tanken är att i så fall ha en demonterbar balk på tvärsen för att återfå styvheten. Blir nog inte fyrkantröret dock. Kör nog grov L-profil istället.
Gör man så kan man montera kardantunneln ståendes och sedan vrida ner det hela innan man låser axeln och monterar balken.
Kommer inte synas med tanke på att det är ett lock över allt.
Tar väl mig en vecka att fixa skulle jag tro.

Bild
Bild

Det här verkar ju passa i alla fall.

Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1419 » 16:35:02, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat att sätta ihop axeln och kunnat konstatera att jag saknar en massa bultar också. 10k står det på dom. Någon tumstorlek skulle jag gissa. 10/24" skulle kunna stämma. Mätte lite med tumstocken...
Tänkte jag skulle försöka mig på att kolla kontakten mellan ring/pinion också men har ingen sådan märkfärg. Får se vad man kan få tag på.
Har ett shims och kanske ska det bara vara det men med tanke på hur mycket jag tappat bort till axlarna så skulle det inte vara konstigt om jag tappat bort ett sådant också. Inte mycket jobb nu innan axeln ska på plats permanent.
Bild
Bild

Det sitter ett litet rör på axeln (kan anas på bilden nedan) som verkar ha någon slags funktion. Är det något för smörjning?
Det lossnade i alla fall och jag har petat tillbaka det men det känns som det kan lossna igen. Känns inte som det är något som kan funka. Något för smörjning av lagret som sitter på "kardanaxeln"?

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jonas Ryrfeldt

#1420 » 00:02:27, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

All gänggång i en Unimog axel är metrisk fingäng. 10K är Unimog kodspråk för 10.9. Eftersom det inte finns någon vettig standard på metrisk fingäng är det helt hopplöst att köpa bult...... Därför sparar man ALLA bult. Det lilla röret på lagerhuset är slaglött orginal. Hänger ihop med smörjning av yttre pinionlagret. Röret ska vara vridet uppåt och matcha smörjkanalen i lagerhuset som kronhjulet kastar upp olja i. Det här bygger ju på att i Unimog rullar kronhjulet baklänges. Jag misstänker att du vänt upponer på klumparna för att de ska rulla framlänges. Då är det ju inte säkert att smörjningen kommer funka lika bra. Röret i sig är bara en intern avluftning men själva smörj idén i axeln bygger ju till viss del på jordens dragningskraft..... Här gäller nog att vända bitarna rätt om det ska bli riktigt bra.

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

4 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

JengaPRO (trådstartaren)

#1421 » 07:42:07, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den detaljerade informationen :)
Jag trodde jag la alla bultar i en viss kartong när jag demonterade dom men det gjorde jag visst inte. Sen var troligen ena kardantunneln demonterad när jag köpte dom.... har jag för mig. Jag kastar inte så mycket så jag får nog lägga några timmar på att leta för att se om jag kan finna något.

Jag ska komma ihåg att vrida röret uppåt när jag monterar det. Själva huset har jag tänkt på för där ska avtappningen till oljan i axeln såklart sitta neråt.
Jag har noterat att det finns en oljekanal på "drivaxeln"/pinion. Ska se till att matcha den med det lilla röret på kardantunneln.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1422 » 21:42:55, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en gångs skull gick något snabbare än väntat. Tog nog bara fem minuter att hitta lådan med alla skruvar...och fjädern. Jag fick det till M12x1.5 för övrigt men nu spelar det ju ingen roll.

Bild

Tyvärr så var jag inte smart nog att hålla reda på vilka shimsbrickor som skulle sitta på vilken axel så nu har jag lite jobb att göra för att försöka luska ut vilka som ska sitta var. Det är inte lika på båda axlarna i alla fall.
Läste någonstans att man kunde smeta fett på på kuggarna för att se avtrycket men det gick inge vidare. Får köpa lite oljefärg imorgon och prova.

Bild

Är dessa hål några man ska hålla reda på? Något med smörjningen att göra?
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1423 » 08:03:16, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu Jonas R. ramlade slanten ner angående kronhjulet. Jag har ju satt framaxeln från moggen bak och då hamnar ju kronhjulet på motsatt sida. Finns förklaringar till att det blev så...
Det där är något jag aldrig reflekterat över att det skulle kunna ha någon betydelse. Sen är det ju så att portalerna vänder rotationsriktningen men det gör inte boggilådorna i och med att det är kedjedrift. :huh:
Om inte kronhjulet snurrar i motsatt riktning mot utgående axel så borde det bli rätt. :screwy:
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1424 » 10:21:23, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns något sånt här inte att köpa?
På jobbet kallar vi det flytande ankarmutter. Har inte sett några i M16 format dock.
För att slippa hålla muttern på insidan så vill jag ha något sånt här.
Man pressar i en mutter. Den lilla hylsan är lite tjockare än plåtbiten vilket gör att när man drar låsskruven så fixerar man inte plåtbiten.
Kanske kan man skippa den och bara ha fjäderbricka. Hålet i plåten är överstort så muttern kan röra sig lite. Hålet i chassit är överstort.
Anledningen till att inte gänga direkt i plåtbiten (och då göra den tjockare såklart) är att en skuren gänga är mycket sämre (en faktor 10) i utmattning än en rullad gänga.
Om det inte går att köpa får jag låta en firma skära ut dom med vattenjet.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Toost

#1425 » 11:42:05, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den flytande ankarmuttern verkar vara en elegant men en smula komplicerad lösning , är utmattning ett problem i detta förband ?
kan du gå upp en storlek på skruv istället och gänga direkt eller svetsa dit en svetsmutter ?
https://www.verktygonline.se/verktyg-pa ... -obeh.html
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se