Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hembyggd Mini-Hjullastare

314 inlägg • Sida 14 av 21
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

qqq

#196 » 17:29:26, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär ju behövas en CE certifiering också.. såvida man inte hävdar att den är byggd före 1995..

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Toost

#197 » 20:27:10, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

CE behövs väl inte privatperson till privatperson ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#198 » 23:14:01, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har för mig det. Om du säljer den så räknas du som tillverkare och får därmed ansvara för att direktiv och lagar uppfylls.
Men man kanske kan sälja den som en "ej färdig prototyp", eller nåt i den stilen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

sydstatare

#199 » 05:44:30, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Det är bara o sälja på.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

ronny norkvist (trådstartaren)

#200 » 07:22:00, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, frågan är om det verkligen räknas som en maskin lagens bemärkelse?
Min kompis blev stoppad av polisen när han provkörde sin hembyggda superseven/Lotus kopia.
Bilen var hyfsat komplett utseendemässigt men hade inte genom gått några byggbesiktningar etc och den fanns därför inte i några register.
Polisen hade då väldiga problem att bötfälla honom då det i princip var lite järnskrot på fyra hjul som rullade.
Han fick iallafall några hundra i böter för att han körde utan skyltar. Men det var nog snälla poliser hehe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq

#201 » 17:21:15, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sydstatare skrev:Nej. Det är bara o sälja på.
Så om jag köper en volvo hjullastare i usa (ej CE märkt) som privatperson, tar in den i landet, och säljer den till privatpersonen Nisse i Hökarängen, så är det ok ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

sydstatare

#202 » 20:37:46, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej kanske inte för ägaren. Men knappast att man kör på e4an me den. O tror inte de stannar en i trädgården, på en såhär fint byggd hjullastare, heller o ger böter. Annars kan man ju inte sälja en renoverad moppe med fel hjul heller. Eller en ny åkgräsklippare med fel klippaggregat dit modifierat. Så är väldigt mycken man inte "får".
De va bättre förr.. Tror ja.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

L.Svedberg

#203 » 21:43:22, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vilken jättefin maskin du byggt! Kul att kika på filmerna och se dina metoder också. Grattis till ett väl genomfört projekt!

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

ronny norkvist (trådstartaren)

#204 » 14:07:34, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en hydraulmotor (https://www.ebay.com/itm/304090197561?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649). Enligt ritningarna är mittenhålet bak för läckledning.
Men det sitter en riktig metallplugg där. Tillskillnad från IN/UT som har skyddsproppar i plast.
Skall man tolka detta som att man kan köra dessa motorer utan läckledning?
Har nämligen sett liknande motorer i andra sammanhang där denna plugg sitter kvar

Bild
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#205 » 16:02:49, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska funka om det finns interna drainbackventiler och du inte seriekopplar den eller har högt mottryck på returen av annan anledning. Antagligen är det väl interna drainbackventiler eftersom porten är pluggad. Är du nyfiken kan du öppna den och blåsa in med tryckluft och känna att det kommer ut i A och B porten.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

tortap

#206 » 02:53:35, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att i ett system med två eller fler motorer så är det bara en som har en hot oil shuttle för att cirkulera lite olja från drivkretsen till den allmänna hydraulkretsen.Eller är det en annan port?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Jac

#207 » 10:49:05, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja det blev lite mix av diverse där. Detta är inte hot oil shuttle, det är bara backventiler från läcken som leder läckoljan till den port A eller B som har lägst tryck. Detta är bara för att man ska slippa en separat läckoljeslang. Förekommer typiskt på orbitmotorer, aldrig på kolvmotorer. Seriekopplar man flera orbitmotorer så kan man tvinga dom att gå nästan synkront (drivning av transportband t.ex.) genom att använda dessa backventiler men då krävs det axeltätningar av högtryckstyp men det handlar fortfarande om typiskt halvhöga orbitmotortryck kanske 100 bar eller nåt sånt. Har man inte behov för jättesynkront så är det bättre att ha läckledning på alla. Är man i tvivel så är det bara att få på den extra läckslangen, det är aldrig fel. Har man inte läckslang och baktrycket blir för högt så tar axeltätningen skada eller pressas ut.
Bild


Hot oil shuttle är nåt helt annat, det är en ventil för att öka utbytet av olja i en sluten krets för att förbättra kylning och filtrering. Hot oil shuttle kopplar den sida som har lägst tryck till tank via en tryckbegränsare injusterad till strax under matartryck.
Bild
1 är matartrycket för att hålla kretsen fylld (15-30 bar)
2 är hot oil shuttle (typ 3-7 bars tryckskillnad mellan lastsidan och lågtryckssidan så växlar den)
3 är matartrycket för hot oil shuttle (några få bar lägre än matartrycket för att oljan skal gå ut på rätt ställe)


Dessa två koncept har alltså ingenting gemensamt.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ronny norkvist (trådstartaren)

#208 » 11:13:49, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för superbra info! Mycket lärorikt :thummar: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ronny norkvist
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:46:02, 25-09-2018
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#209 » 12:26:24, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite skisser så blev det bättre

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#210 » 12:30:36, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Är det inte så att i ett system med två eller fler motorer så är det bara en som har en hot oil shuttle för att cirkulera lite olja från drivkretsen till den allmänna hydraulkretsen.Eller är det en annan port?


Hot oil shuttle ventiler finns ofta som option inbyggda i motorer. Har du flera motorer parallellkopplade så räcker det i princip med att en motor är utrustad med sådan ventil, det är ju ändå samma olja som circulerar i alla motorer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se