Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.

726 inlägg • Sida 41 av 49
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

magloman

#601 » 19:55:53, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där är nog tillverkad innan CE Johansson gjorde sitt intåg för industrin. Så troligen passar inte bitarna på en annan motor.

Härligt att se dina fina lösningar och grejer :thumme: En ynnest att få se :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Sparrow

#602 » 20:02:48, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Bild


Husse börja med de små bitarna, jag behöver min skönhetssömn.

5 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

rospigg

#603 » 21:42:36, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore på sin plats att ställa frågan till en rättrogen tysk ingenjör varför de i fridens namn använder tumgängor i sina grejer! :mrgreen:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HVA59

#604 » 21:51:25, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jäklar! Roligt att se framsteg med denna udda motorn! Den ser ju ut att vara ganska fin invändigt förutom de slitagen du rättade till
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

magnusk750

#605 » 22:00:26, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid lika imponerad av människor som kan bearbeta. Själv kan jag montera...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#606 » 17:10:54, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Det vore på sin plats att ställa frågan till en rättrogen tysk ingenjör varför de i fridens namn använder tumgängor i sina grejer! :mrgreen:


1910 var metriska gängor ett ganska nytt och ännu rätt ostandardiserat påfund (man hade ännu inte kommit överens om gängstigningar mm). Det var whitworthgängor som var det mest gångbara och standardiserade i de flesta länder, även Tyskland, då.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#607 » 20:11:55, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Javisst. T.F, men min tanke var att man inte alls skulle tala om för den rättrogne av vilken årgång maskinen är.
Tüskarna är ett strikt metriskt land idag, förutom järnvägen som är 4 fot och 8 1/2" mellan rälerna.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hidsmekolek (trådstartaren)

#608 » 20:49:51, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jo, det verkar faktiskt vara whitworthgängor (även om jag skrev unc igår.. :vissla: :cool: )
Bild
Tog en titt på drivningen till magneten idag, behövdes lite pyssel här åxå. :coffee:
Här kan man ana att regulatorn inte suttit fast på axeln, dreven har bottnat, är en blank yta i botten på kuggarna..
Bild
Medbringaren till magneten var iallafall uppglappad på axeln, osäker på om denna är original, lite för grovt tillyxad jämfört med resten.
Bild
Bild
Svarvade ur för en tunn bussning, verkar som den är gjord i två bitar och hoplödd på nåt vis?
Tydlig färgskiftning och märktes på spånornas karaktär när stålet gick över skarven. :klia:
Bild
Bussning på plats, ganska trög att skjuta på för hand nu.
Bild
Provmonterat för att kolla funktion, och lite frågetecken om märkningar att reda ut.
Tex dom här strecken?
Bild
Jodå, då linjerar dessa åxå. :grin:
Bild
Samtidigt hamnar den stansade nollan på kamdrevet rakt mot vevaxeln.
Bild
Som åxå har en nolla stansad på drevet så att kolven hamnar i övre dödpunkt!
Bild
Så var det löst!
Passade på att dra ihop vevhuset för att kolla om det ska ligga packning mellan halvorna..
Då dom håller fast ramlagerhylsorna är ju tjocklek på eventuell packning synnerligen intressant.. :klia:
Bild
Verkar som det ska ligga en packning på ca 0.25-0.3 mm mellan halvorna vad jag kunde mäta mig till.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

14 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

tronde

#609 » 02:58:08, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Tüskarna är ett strikt metriskt land idag, förutom järnvägen som är 4 fot och 8 1/2" mellan rälerna.

Normalspor er definert som 1435 mm i den metriske delen av verden. Det er ikke helt likt med 4 fot og 8 1/2" som brukes hos de andre :grin:

Forøvrig har man gått over til å bygge normalspor som 1437 mm +/- 2 mm for høyhastighetstog i Europa. Gjelder også Sverige.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#610 » 08:50:06, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 fot = 48 tum

4 fot 8½" = 56,5 tum x 25,4 = 1435,1mm

Sen måste man mäta på samma sätt mellan /CC eller ytter....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mikkel

#611 » 11:55:44, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: och som en minnesregel att normalspårvidden är 1435 mm så var år 1435 året för sveriges första riksdag i Arboga :mrgreen: :back_to:
Allt är omöjligt, bara man vill !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

tronde

#612 » 16:51:16, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1435,1 er jo bare et tall. Nå fant de vel ut at det å ha 0,1 mm presisjon i akkurat den avstanden var tåpelig, så det ble 1435 i vår del av verden.

Problemet med metrisk eller tommer er først når man bruker tommer som grunnlag for multipler slik vi gjør med millimeter. Hvis noen finner ut at en gitt avstand på 25,4 mm er er akkurat passe, betyr ikke det at den avstanden er tomme-basert, selv om det er akkurat 1 tomme.

Det er mange ting som fortsatt er basert på tommer. Alle gjenger for vannrør er tommer. Bits er 1/4". Det betyr ingen ting i praksis, for vi klarer helt utmerket å måle 6,35 mm. Feste for hylseverktøy er 1/4", 3/8", 1/2", 3/4", 1" og så videre. Ingen problemer der heller, for det er bare et tall.

Stativfeste for fotoapparater var 1/4"-20 Withworth. Nå er de 1/4"-20 UNC med dårligste toleranseklasse slik at de er bakoverkompatible med gammelt utstyr som har Withworth.




Jeg har også en veldig sterk mistanke om at disse er basert på tommer.


Bild

Standarden sier 19 mm senteravstand, men Schuko ble laget for å passe sammen med u-jordede kontakter. For 100 år siden var ikke millimeter så utbredt, og 3/4" (19,05 mm) er en gammel standard for senteravstand. De 5/100 forsvinner uten problemer i produksjonsfeil og toleranser.

Jeg har noen veldig gamle u-jordede plugger med splittede pinner. Der er pinne-diameter 3,9 mm. Med rom for toleranser passer det mot 0,15" (3,81 mm) som opprinnelig standard.

I dag er vel pinne-diameter 4,8 mm.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#613 » 08:11:01, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 mm fjädrande stift på stickproppar med 6 A märkström (förekom i Sverige fram till någon gång på 60-talet) samt på banankontakter som används i labbsammanhang , 5 mm massiva stift för 10/16 A märkström.

Än idag måste vägguttag vara gjorda så att 4 mm stift passar utan att glappa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek (trådstartaren)

#614 » 13:17:29, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Mer Deutz! Tror jag fått till kamskiva/regulator/magnetdrivning så då tar vi en titt på vevpartiet.
Kolven ser bra ut.
Bild
Tog några tag med ett fint bryne på kolvringarna för att dom att hålla olja och därmed täta lite bättre.
Gjort så här på några motorer sista åren, på min Solo H2 som blårök ordentligt och slog igen stiftet med olja efter nån timmes drift upphörde i princip oljeröken helt och motorn kan stå och puttra på 4-500 varv en hel dag utan att gegga igen stift!
Bild
Vevaxeln på ett par bockar, putsat upp vevtappen lite grann.
Ramlagren lämnades utan åtgärd, kanske lite stort spel men att försöka få av svänghjulen som sitter på kona gjorde att det kändes som överkurs. :klia:
Bild
Bild
Blev några timmar med fil och skavstål på vevlagret, testade även "time saver" slippasta till babbitslager.
https://www.modeltford.com/item/TIMESAV-Y.aspx
Köpte en burk för några år sen, knappt provat förrän nu och visst det funkar men "guaranteed not to embed" mnja.. :huh:
Nog blev det slipmaterial kvar i ytan på babbitsen så jag fick skava rent ytan på hela lagret efter experimentet.
Till slut blev det iallafall ganska bra passning så nån timmes jobb sparade jag nog in. :coffee:
Bild
Bild
I detta läget kändes det som att det började bli dags att peta ihop bottendelen!
Först ihop med regulator/kamskiva/magnetdrivning.
Bild
Sen ihop med vevpartiet.
Bild
Bild
Ordna till en plåt så blocket står stadigt när veven ska i.
Bild
Bild
Bild
Lite trixigt att lyfta ihop men det gick bra,
Bild
På med underdelen av vevhuset.
Bild
Och under detta sitter motorfoten/bränsletanken.
Bild
Rengjort och tillverkat en ny bottenplugg.
Bild
Bild
Bara att vända motorn rätt och lyfta ihop.
Bild
Börjat titta på topplocket, ska nog mest vara rengöring och ventilslipning där.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

19 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

jpd

#615 » 14:29:17, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Tog några tag med ett fint bryne på kolvringarna för att dom att hålla olja och därmed täta lite bättre.
Gjort så här på några motorer sista åren, på min Solo H2 som blårök ordentligt och slog igen stiftet med olja efter nån timmes drift upphörde i princip oljeröken helt och motorn kan stå och puttra på 4-500 varv en hel dag utan att gegga igen stift!


Berätta mer - hur? :eat:
Lösa ringar eller? I vilken riktning bryner du?

3 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se