Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Skruvdragar batteri bms projekt, går sönder hela tiden

116 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

nimrod_pro

#16 » 16:10:24, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMS brukar inte gilla att bli laddade via utgången där av finns svårigheter med att parallellkoppla två enskilda batteri pack med BMS kvar i kretsen. Ett BMS av bättre kvalite skyddar batterier mot överladdning, urladdning, för högt strömuttag, temperatur och kortslutning utan att själv dö på kuppen. Laddningen ska skötas av laddaren och BMS sitter där för att skydda om laddaren inte stänger av i tid eller om batteripacket blir för varmt eller om man försöker ladda när det är för kallt beroende på utförande. Att tänka på är att cellerna har en maximal urladdning ström och för strömkrävade applikationer kan det krävas att man har celler parallellt och sedan i serie för att kunna ta ut den tänkta effekten.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#17 » 16:22:04, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:BMS brukar inte gilla att bli laddade via utgången där av finns svårigheter med att parallellkoppla två enskilda batteri pack med BMS kvar i kretsen. Ett BMS av bättre kvalite skyddar batterier mot överladdning, urladdning, för högt strömuttag, temperatur och kortslutning utan att själv dö på kuppen. Laddningen ska skötas av laddaren och BMS sitter där för att skydda om laddaren inte stänger av i tid eller om batteripacket blir för varmt eller om man försöker ladda när det är för kallt beroende på utförande. Att tänka på är att cellerna har en maximal urladdning ström och för strömkrävade applikationer kan det krävas att man har celler parallellt och sedan i serie för att kunna ta ut den tänkta effekten.

Vilken utgång? jag har inte laddat direkt på cellerna. cellerna löds ju bara på snabbt, inte ens nån kortslutning. kan inte ens se nåt bränt på kretsen :sad: ja , och ett 6 amp batteri är ju 3 celler kopplade paralellt o sen i serie med 3 till osv. men vadå som om ja lödde ihop alla 3 packen med bms en bortkopplade hade i9nget hänt?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

RoXa

#18 » 16:29:44, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om alla celler har samma spänning vid installationen så går det att strunta i BMS:en rent tekniskt. Men det är förenat med stor fara att ladda och använda ett sådant batteripack. Gör inte det.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 19:08:11, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#20 » 19:14:15, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för batterimaskiner du har? Fabrikat då.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

wille_89_ (trådstartaren)

#21 » 19:32:15, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar gå ladda med laptop
Laddaren 20.4 ger den. de e perfekt 4.1v per cell Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 19:33:29, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema allting
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#23 » 19:53:09, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att bedöma om cellerna är lika så räcker det inte med att bara mäta spänning vid ett tillfälle under laddning eller under vila. Prova att t ex göra en entimmes urladdning på en cell i taget (en cell på 2 Ah laddas t ex ur med en konstant ström på 2 A), mät och anteckna spänningen varje minut (eller ordna automatisk loggning). Rita upp kurvor över hur varje cells spänning har ändrats med tiden under urladdning, välj ut de celler som är mest lika till att kopplas ihop.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#24 » 00:02:08, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

de kan jag väl göra men cellerna har ju påverkats exakt likadant av urladdningar osv med mina maskiner, de har även haft samma vilospänning hela tiden då bms en fungerat till o från innan den paja helt nu har de funkat att ladda bms en 6 ah packet ja lött med laptopladdarn :) så ja ska bygga in en sån rund kontakt som är till laptopar, en hona i batteriet så man kan stoppa in hanen sån 5.5 mm plugg. då får ja ladda de batteriet med laptopladdarn varje gång,. men får ja till de nu med den nya bms en som snart kommer så kan ja ju anv ordinarie laddaren som vanligt o slipper mixa o bygga om.
- jag gissar att laptopladdarn klipper laddningen vid 20.4 som de även står på skalet (output) eller forts den ladda hur blir de då? batterierna kan väl inte laddas mer än 20.4 volt? 4.1v per cell, då spänningen är samma och amperen går ävl då inte längre in i batteriet? jobbigt jag måste isf ha koll på såpänningen med en multimeter varje gång ja ska ladda så kan ja itne ha de men om den som sagt inte laddar efter cellerna nåt 21.4 volt då är de ju ok, o ja slipper övervaka. kan ju se spänningen med på laddindikatorn på batteriet, är 3 pluppar.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#25 » 07:39:08, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:........men 1000jkr är ändå fruktansvärt dyrt för ett 6 amp batteri.


Skrev du inte i första inlägget att du lagt ut 1200kr på tre 2Ah biltemabatterier?

...per amperetimma blir det dyrare :grin:

Sen så kanske jag är märskessnobb men ska man använda grejerna hårt tror jag inte det ska stå Biltema, Meec eller liknande på dom. Köpa riktiga grejer behöver inte vara så hiskeligt dyrt om man tar lite tid på sig och trålar nätet litegrann.

4 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Wizzman

#26 » 10:16:57, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyra Makitabatterier, de äldsta från 2014. Funkar utmärkt ännu och de har fått utstå en del.
Det brukar säljas 4Ah för 500kr då och då på rea hos Verktygsvaruhuset, då har jag passat på att köpa.

Vet inte om Biltema har samma fäste som nån märkesmaskin, men till märkesmaskiner brukar det finnas diverse batteriadaptrar att köpa. Jag har t ex en adapter för att använda Makita-batterier i min Ryobi grästrimmer, och jag har tänkt köpa en adapter för att använda Makitabatterierna i Milwaukees M18-Serie då jag är sugen på deras batteridrivna fettspruta. De brukar dock behöva laddas i rätt laddare, så i så fall skulle du oavsett bli tvungen att köpa en makita-laddare.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#27 » 10:45:29, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:de kan jag väl göra men cellerna har ju påverkats exakt likadant av urladdningar osv med mina maskiner, de har även haft samma vilospänning hela tiden då bms en fungerat till o från innan den paja helt nu har de funkat att ladda bms en 6 ah packet ja lött med laptopladdarn :) så ja ska bygga in en sån rund kontakt som är till laptopar, en hona i batteriet så man kan stoppa in hanen sån 5.5 mm plugg. då får ja ladda de batteriet med laptopladdarn varje gång,. men får ja till de nu med den nya bms en som snart kommer så kan ja ju anv ordinarie laddaren som vanligt o slipper mixa o bygga om.
- jag gissar att laptopladdarn klipper laddningen vid 20.4 som de även står på skalet (output) eller forts den ladda hur blir de då? batterierna kan väl inte laddas mer än 20.4 volt? 4.1v per cell, då spänningen är samma och amperen går ävl då inte längre in i batteriet? jobbigt jag måste isf ha koll på såpänningen med en multimeter varje gång ja ska ladda så kan ja itne ha de men om den som sagt inte laddar efter cellerna nåt 21.4 volt då är de ju ok, o ja slipper övervaka. kan ju se spänningen med på laddindikatorn på batteriet, är 3 pluppar.


Batterierna kan bete sig olika även om de har behandlats på exakt samma sätt. Om det har varit ojämn kvalitet i tillverkningen t ex.

När det gäller laptopladdare så är det säkrare att mäta på dem än att lita på typskylten. Tänk på att den spänning laddaren lämnar då den är helt obelastad kanske inte är riktigt representativ, säkrast är att belasta den med ett antal olika strömmar från 0 upp till märkström, mäta upp utspänningen vid de olika strömmarna och rita upp ett diagram.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#28 » 10:48:56, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Makita laddare javisst inga problem. Makita har ju helt annat fäste. Vet du vart ja kan hitta makita adapter till biltema :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#29 » 12:42:42, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
wille_89_ skrev:.


Batterierna kan bete sig olika även om de har behandlats på exakt samma sätt. Om det har varit ojämn kvalitet i tillverkningen t ex.

När det gäller laptopladdare så är det säkrare att mäta på dem än att lita på typskylten. Tänk på att den spänning laddaren lämnar då den är helt obelastad kanske inte är riktigt representativ, säkrast är att belasta den med ett antal olika strömmar från 0 upp till märkström, mäta upp utspänningen vid de olika strömmarna och rita upp ett diagram.
spänningne är konstant har ja mätt 20.4 volt hela tiden, perfekt för att ladda med iaf, men nu verkar ja tröttna på den här skiten, batterierna tål ju ingeting, va en dag på skroten o drog ur dem som sagt flera gånger fast de va låg ström. batterierna vägrade de ta emot laddning och skit, rena skräpet nä de bluir inga mer biltema batterier :sad: :uupps: värsta skräpbatterierna jag haft, därimot maskinerna är grymma åker ner nu o kollar om makita passar på min biltema vinkelslip, annars funderar jag på bygga eget fäste eller nåt nån adapter eller köpa nån adapter som kan passa ,ex milkway eller va den heter. :) såg ett 12 ah makita för 7-800kr sjukt :uupps:

denna milwav adaptern ser ju identisk ut med biltema :) eller vad tror ni? borde ju inte va svårt o modda lite om de inte passar perfekt, la märke till att de är ju hane på adaptern som på laddaren, biltema maskienrna har ju hane me :(.
är de kanske bättre använda milkwauke batterier direkt då de verkar passa nästan rakt på biltema verktygen? är de bättre kvalite än makita?

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#30 » 13:51:49, 29-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
wille_89_ skrev:........men 1000jkr är ändå fruktansvärt dyrt för ett 6 amp batteri.


Skrev du inte i första inlägget att du lagt ut 1200kr på tre 2Ah biltemabatterier?

...per amperetimma blir det dyrare :grin:

Sen så kanske jag är märskessnobb men ska man använda grejerna hårt tror jag inte det ska stå Biltema, Meec eller liknande på dom. Köpa riktiga grejer behöver inte vara så hiskeligt dyrt om man tar lite tid på sig och trålar nätet litegrann.
javisst men vad tycker du ja ska välja då? makita eller milwauke ?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se