NU förstår jag varför jag glömt bort denna tråd, har inte orkat ta tag i Bobcaten. Heh.... Orkar inte realisera att det kanske är ventilpaketet som är defekt........
Men fortsätter här med påse blandat i stället för att starta småtrådar om ditt och datt. Och så blir det så enkelt för den som enbart vill se spektakulära bildtrådar att undvika min enda tråd.... Ja här inne är det ju inte direkt nivån där folk bygger egna lastmaskiner.... En lite enklare tråd för oss bonndrängar och backstugesittare
Köpte denna Harrison 600 minifräs, en stor liten
fräs, har vertikalhuvud och
bom, det brukar inte kinamaskinerna ha.
Relativt stadig och fina toleranser. Tänkte gå igenom maskinen och bland annat byta ut den 3-fas kontaktor med 380V styrspänning som avger ett skrikande ljud. Hursomhelst har vertikalhuvudet aldrig använts och kom löst, utan skruvar....
Efter lite mätande kom jag fram till att det är 4 stycken minst 45mm långa "7/16 UNC 14 TPI" som skall hålla fast vertikalhuvudet, hade naturligtvis inte sådana skruvar hemma och verkar svårt att köpa enstaka, om ens alls här i Linköping. Kollat på nätet, nån tog typ 46:- kr stycket + frakt
, kanske låter snålt men det känns lite principiellt dyrt för en standardskruv jag behöver 4st av. Tappar och snitt i 7/16UNC hade jag såklart, och för korta skruvar
Funderade lite på att
gänga om hålen.... men nja.... M12 blir svårt eftersom gängan redan nu är större än de 10,2mm som är rekommenderat borrhål till M12.
Får ringa runt lite i morgon, de som säljer amerikanska bildelar bör ha några såna
skruv man kan köpa.
Kransen i aluminium runt konan i spindeln (borta på nedre bilden) tätar metall mot metall och det ser inte ut att ha läckt, oljan går fritt där bakom, väldigt fina toleranser för en sådan gammal hobbymaskin. Tänk den modellbyggare som i 60-talets England kunde hämta ut en helt ny Harrison 600 ! Det måste varit något.