Men nu har du alltså konstaterat att solenoiden tycks fungera men startmotorn drar knappt någon
ström och snurrar inte.
Mät om det blir
spänning på den andra polbulten på solenoiden då den har slagit till. Om inte, så är kontakterna i den brända och då får du (om möjligt) plocka isär den och fila rent, ev vända på kontaktbultar och brygga. Om det finns spänning där så är avbrottet inne i startmotorn och då blir det till att plocka isär den för att felsöka. Kan röra sig om t ex smuts och oxid på kollektorn, utslitna kol, någon anslutning vid fältlindningen som har lossnat. Fel som hindrar en
startmotor från att gå brukar man kunna upptäcka med blotta ögat, det behövs ingen provbänk för sånt.
Är startmotorn gammal, brukar det i vilket fall vara nyttigt att plocka isär den för rengöring, smörjning, svarvning och spårning av kollektorn, ev byte av slitna lagerbussningar eller kol.