Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

HVA59:s diverse små projekt

348 inlägg • Sida 7 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

braha

#91 » 20:25:51, 16-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en sån här kapskiva är det lätt att göra lämplig åverkan/urtag på lagerbanan.
(Skivans dia 25mm o finns som tbh till Parkside, Dremel o andra minimaskiner.)
Använd sedan inte avdragare, utan lägg blockhalvan med insidan neråt och med drivdorn slår du lös lagerbanan neråt.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



HVA59 (trådstartaren)

#92 » 23:26:27, 17-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha råkat läsa ikapp i snick snack om de mycket tråkiga som hänt en av de riktigt duktiga hemmamekanikerna här på maskinisten så tappade jag lite sugen att skriva nåt här, även om jag är några dagar sen med att upptäcka det... Vill inte skriva i den tråden för jag känner att jag inte har något att tillägga, men vill i alla fall säga hur tråkigt det är när sånt händer... Usch vad sorgligt för runtomstående...

I alla fall, Suzukin gick igenom besiktningen med blanka papper för sista gången, nu är den befriad från det. En snäll arbetskamrat som har MC kort tog på sig att köra den till besiktningen vilket var väldigt bra. Den fick t.o.m beröm för bromsarna och väghållningen vilket ju alltid är trevligt...

Mycket bra tipps Braha, det borde kunna funka, ska se om jag hittar nån lämplig skiva. Tack!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#93 » 23:31:52, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha varit ganska sjuk en vecka så tyckte jag igår eftermiddag att jag hade tillräckligt med energi för att grejja lite...

Fiskade upp motorn ur PV:n och bytte motorkuddar. De gamla kom ut i 3 delar var :ohnej: Inte konstigt motorn var påväg ur bilen sist... Lyckades mixtra dit en ny växellådsupphängning med, fick pressa i och ur med några ton. Lite svårt att få tillbaka sen , kom inte under bilen riktigt med det gick. Med hjälp av en liten domkraft och Kottens verkstadskran som jag lånat gick det bra.

Fick på grenrör med nån ny pinnbult och nya packningar och så, lättare att få på än det var av, motorn satt nog en halv decimeter lägre innan byte av motorkuddar, så det kilade mot avgasstosen. I med stötstängerna och på med ventilbryggan, jo visst det gick ju bra, Hidsmekoleks stötstänger satt ju som en smäck :smile: Ställde ventilspelet så gott som gick med kall motor. På med ventilkåpa och sen även förgasaren. Sen började det likna en motor igen :grin:
Vakuumröret till förtändningen hade gnagt hål på mot motorblocket, så det kapade jag och satte en bit slang, blev nog bra.

Sen blev det att byta olja och filterinsats. Det gick också ganska bra med tanke på omständigheterna, men även där lite svårt att komma under bilen och fånga upp oljan... Något geni har nån gång dragit oljepluggen för hårt, den satt som berget, trodde tråget skulle spricka men till sist kom den. Dock med stukade gängor, så den fick jag va lite försiktig med sen :ohnej:

Efter det blev det en slang i förgasaren och flaskmatning, provade att starta för första gången på ett år typ efter att haft nere det ena och andra, och den startade faktiskt snällt med tanke på det. Gick bara med choke men kan va för den var kall.
Den fick gå från flaska ett tag medans matarpumpen fick tömma tanken några gånger på succesivt renare bensin. Allt gick bra så långt även om den gick lite oroligt och inte ville gå utan choke. Sen tankade jag med ny bensin och kopplade på matarpumpen, och då blev
den knäpp... Helt plötsligt gick den utan choke (visserligen hade den hunnit bli varm vid det laget med) men den gick sporadiskt på tomgång, dock bra vid pådrag. Stannade sen och när jag skulle starta igen så ville den inte. Den hade surat ner sig nåt fruktansvärt, fick mala startmotor länge innan den hostade igång igen...

Boven verkar vara, vad jag kan se, att munstycket som kommer ut ovanför venturit i förgasaren (om det är axmunstycket eller vad det är) ger en fin dimma när man gasar på, men när den går på tomgång bara droppar det sporadiskt ner i insuget därifrån, och det är därför den går så oroligt på tomgång. Den konstigaste är att när man sen stänger motorn så fortsätter det droppa, vilket jag inte tycker det borde göra, och då surar den ner sig. Kan kanske vara otät flottörnål? Men vet inte vad som ger tryck nog att det ska droppa där uppifrån när inte matarpumpen går... :klia: :klia:

Aja oavsett, den har varit igång för första gången sen den skar nu i alla fall, det känns skönt :hurra: Nu blir det lite tänkande på vad som kan vara fel med förgasaren...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek

#94 » 09:44:36, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det bränsle ur ovanför venturin på tomgång är flottörnivån för hög eller läckande flottörventil..
Och eftersom flottörnivån inte går att justera så... (om du inte har den första versionen på flottör i mässing?)
Har råkat ut för flottörventiler med fel längd, (för kort) så nivån blev alldeles för hög även med nya grejer. :aaargh:
Lösningen blev att svarva en tjockare alubricka att sätta under ventilen. :vissla:

Förresten, samma flottörventil sitter på alla B16-18-20-21-23 med zenith eller stromberg 175. Samt ett gäng Saabar och mercor?

Förresten igen, flottörventilen blir ju kortare vid slitage och nivån följaktligen högre och högre.

Tomgångsstrulet har nog också med flottörnivån att göra men inverterat?

När du matade med flaska var trycket lägre, ventilen kanske orkade täta, lägre nivå.
Troligen ingen tomgång på grund av dåliga packningar/skräp i tomgångskretsen.

Med matarpump inkopplad högre tryck ventilen tätar sämre, högre nivå så att lite bränsle skvätter in då och då på låga varv, något som liknar tomgång inträder.

Sen är B16-motorer av någon orsak lite svårare att få snygg gång på än B18, iallafall dom jag pysslat med.

Nog med förgasardravel från en trevlig ställplats utanför Skänninge!
Bild
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

7 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

BM425

#95 » 10:56:52, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick problem med att flottören kärvade på axeln den hänger i.
Förgasaren flödade o fick mala med starten o fullgas ett tag innan den startade. B16 motor men på min traktor, B16a förgasare.

BM425 @ [Traktorer] BM 425 B16c Motorjobb
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

HVA59 (trådstartaren)

#96 » 23:57:03, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är vi ju i alla fall inne på samma spår :smile: Tyckte med det känns som det borde vara nåt med flottören.
Har för mig förgasaren heter Zenith 34 nånting, och hade nog flottör i plast har jag för mig... Hade till stor del isär den i vintras och rensade och bytte lite packningar och membran mm. Ganska dum design på förgasaren tycker jag, men men... Var dumt att jag inte köpte det dyra kittet med nya munstycken och bussningar mm, hade nog inte gjort fel. Där fanns nog ny flottörnål med.
Kan man kolla om flottörnivån är rätt på nåt sätt? Hur vet man vad som är rätt? Vet att jag testade tätheten på flottörventilen när jag hade det isär och den verkade tät i alla fall.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

rospigg

#97 » 10:51:08, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottörnivån går att kolla med att ansluta en genomskinlig slang i botten på flottörhuset - om det finns ett lämpligt ställe att sätta en anslutning för slangen.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

JPEG

#98 » 12:59:18, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta hjälpa? Hittade på zenithcarb. Com. Uk/Zenseriesiv/

Bensinnivå

Denna är inställd på fabriken 15,5 mm. ner från överkanten av floatkammaren. Det bör förklaras att denna nivå är den som bör uppstå när den övre halvan som bär flottören är på plats på förgasaren
och flottören håller nålen stängd mot trycket från bensinen i bränsleledningen. När den övre halvan tas av och flottören lyfts ut ur kammaren kommer nivån att sjunka.

För att kontrollera nivån ta bort den övre halvan och lämna flottören på plats, vänd på locket så att flottörarmen stänger nålen, mät sedan från packningens yta till den högsta punkten på flottören, som ska vara 32-33 mm.

Nivån kan ändras genom att försiktigt böja taggen på flytarmen som kommer i kontakt med änden av nålen eller en enklare metod är att variera tjockleken på brickan under nålsätet, en tjockare eller en extra bricka sänker nivån. Nålventiler och sätena Dessa är kalibrerade i millimeter, storleken är stämplad på en av sexkantens plan. Denna storlek beror på bränslepumpens
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Hidsmekolek

#99 » 14:28:45, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mnja, på zenith vn34/36 sitter flottören "lagrad" i själva flottörhuset och ventilen sitter i förgasarhuset så att plocka isär och vända som på andra förgasare funkar inte.. Grejerna blir liksom i varsin del..Dessutom har flottören ingen justering, helgjuten i plast. Förutom tidiga som har mässingsflottör.

https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/vol ... index.html
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Tracdoc

#100 » 00:04:05, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang värma BM-10an blåslampan har jag avskedat . Använder gasolbrännare med "draknäsan" från blåslampan ca 5 min sen greppar man veven knycker till och :hurra: :driver: .

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HVA59 (trådstartaren)

#101 » 23:13:08, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tyvärr som Hid skriver... Blir ju lite bökigt då, men jag ska plocka med det lite i veckan så får vi se om jag kan få nån ordning på det.

Ja det är sant jag har sett att många använder en gasolbrännare, men jag vill gärna köra på lampan om möjligt, är ju smidig och lätt att ha med sig om den väl bara funkar som den ska :vissla:
Den traktorn har tyvärr fått vila nu då jag behöver nån sorts tätning till spridaren, kopparbricka med ytterdiameter 10-11mm och innerdiameter 3-4 mm är tydligen inget som finns att köpa bara sådär...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#102 » 07:59:41, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinisten kamrater! Vi är ute på liten semester påväg mot Eskilstuna, befinner oss just nu mellan Överum och Åtvidaberg... tyvärr så har avgasupphängningen på bilen havererat så det ligger och skrapar i marken...

Där finns ingen vänlig maskinist med en svets och en borrmaskin och kanske nån plåtbit nånstans på vägen som en kunde stanna innom? Är nog en quick fix men har ju inga grejjer med oss :ohnej:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

magloman

#103 » 08:16:23, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor lite för lång bort men kanske går binda upp med ståltråd eller dylikt tillfälligt?

Eller offra en vindrutetorkare och använd den. Brukar vara lagomt mjuka att böja osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

HVA59 (trådstartaren)

#104 » 08:43:03, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte ens ståltråd med tydligen... men får se, hittar kanske på vägen. Blir att köra så långsamt en stund och se. Dum upphängning med, inget bra att fästa nåt i :vissla:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#105 » 11:13:50, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet avhjälpt så nu e vi påväg igen :grin:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se