Efter att ha varit ganska sjuk en vecka så tyckte jag igår eftermiddag att jag hade tillräckligt med energi för att grejja lite...
Fiskade upp motorn ur PV:n och bytte motorkuddar. De gamla kom ut i 3 delar var
Inte konstigt motorn var påväg ur bilen sist... Lyckades mixtra dit en ny växellådsupphängning med, fick pressa i och ur med några ton. Lite svårt att få tillbaka sen , kom inte under bilen riktigt med det gick. Med hjälp av en liten domkraft och Kottens verkstadskran som jag lånat gick det bra.
Fick på grenrör med nån ny pinnbult och nya packningar och så, lättare att få på än det var av, motorn satt nog en halv decimeter lägre innan byte av motorkuddar, så det kilade mot avgasstosen. I med stötstängerna och på med ventilbryggan, jo visst det gick ju bra, Hidsmekoleks stötstänger satt ju som en smäck
Ställde ventilspelet så gott som gick med kall motor. På med
ventilkåpa och sen även förgasaren. Sen började det likna en motor igen
Vakuumröret till förtändningen hade gnagt hål på mot motorblocket, så det kapade jag och satte en bit
slang, blev nog bra.
Sen blev det att byta
olja och
filterinsats. Det gick också ganska bra med tanke på omständigheterna, men även där lite svårt att komma under bilen och fånga upp oljan... Något geni har nån gång dragit oljepluggen för hårt, den satt som berget, trodde tråget skulle spricka men till sist kom den. Dock med stukade gängor, så den fick jag va lite försiktig med sen
Efter det blev det en slang i förgasaren och flaskmatning, provade att starta för första gången på ett år typ efter att haft nere det ena och andra, och den startade faktiskt snällt med tanke på det. Gick bara med choke men kan va för den var kall.
Den fick gå från flaska ett tag medans matarpumpen fick tömma tanken några gånger på succesivt renare bensin. Allt gick bra så långt även om den gick lite oroligt och inte ville gå utan choke. Sen tankade jag med ny bensin och kopplade på matarpumpen, och då blev
den knäpp... Helt plötsligt gick den utan choke (visserligen hade den hunnit bli varm vid det laget med) men den gick sporadiskt på tomgång, dock bra vid pådrag. Stannade sen och när jag skulle starta igen så ville den inte. Den hade surat ner sig nåt fruktansvärt, fick mala
startmotor länge innan den hostade igång igen...
Boven verkar vara, vad jag kan se, att munstycket som kommer ut ovanför venturit i förgasaren (om det är axmunstycket eller vad det är) ger en fin dimma när man gasar på, men när den går på tomgång bara droppar det sporadiskt ner i insuget därifrån, och det är därför den går så oroligt på tomgång. Den konstigaste är att när man sen stänger motorn så fortsätter det droppa, vilket jag inte tycker det borde göra, och då surar den ner sig. Kan kanske vara otät flottörnål? Men vet inte vad som ger
tryck nog att det ska droppa där uppifrån när inte matarpumpen går...
Aja oavsett, den har varit igång för första gången sen den skar nu i alla fall, det känns skönt
Nu blir det lite tänkande på vad som kan vara fel med förgasaren...