Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Dieselbrännare från bil i husvagn min polar 520.

104 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

torbjorn_forsman

#16 » 23:47:52, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt värmaren fabriksmonterad eller eftermonterad i Peugeoten? Fick du med någon styrenhet till den? Fabriksmonterade värmare har ofta ingen egen styrenhet utan där sköter någon annan enhet i bilen (t ex motorstyrning eller karossdator) om allt som har med värmaren att göra.

Synd att kablar är klippta, det hade varit bättre om du hade fått med de kompletta kabelstammarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



sydstatare

#17 » 23:58:11, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrenheten på den har nog dessvärre canbus. Bökigt med andra ord tyvärr.

Och precis som någon skrev innan. Går bara köra på fin diesel. De e känsliga som tusan o sotar igen ändå. Har skruvat med bla värmare i 17år o har sett många värmare som krånglar. Inte ens de gamla tålde dåligt bränsle. Många klarar inte ens RME. Hade nog satsat på styrning med annan styrenhet eller en universell värmare. Osäker på att de hjälper med elschema då den säkert behöver canbus kommunikation med annan styrenhet men ej säkert.

Har många gånger funderat på sätta en på mitt garage så detta e intressant.

O komiskt då ja precis renoverade värmaren på min bil i helgen. Hehe
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

wille_89_ (trådstartaren)

#18 » 00:04:52, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Satt värmaren fabriksmonterad eller eftermonterad i Peugeoten? Fick du med någon styrenhet till den? Fabriksmonterade värmare har ofta ingen egen styrenhet utan där sköter någon annan enhet i bilen (t ex motorstyrning eller karossdator) om allt som har med värmaren att göra.

Synd att kablar är klippta, det hade varit bättre om du hade fått med de kompletta kabelstammarna.
de vet jag inte, kablarna är klippta ganska långt bort har sparat så ja fått me kontakterna o de t kablarna,l men de borde väl gå o bra lägga plus direkt såstartar värmarn o sköter sig sj? om de nu inte är canbus styrt
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#19 » 00:06:45, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:laes_detta:

magloman skrev:På dom bilderna står det "thermo top VEVO"

så vart kommer pro 50 ifrån?

Här har du ett sånt piratkort som gör att du slipper canbuss:

http://norx-electronics.hu/?page_id=401
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#20 » 00:16:39, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sydstatare skrev:Styrenheten på den har nog dessvärre canbus. Bökigt med andra ord tyvärr.

Och precis som någon skrev innan. Går bara köra på fin diesel. De e känsliga som tusan o sotar igen ändå. Har skruvat med bla värmare i 17år o har sett många värmare som krånglar. Inte ens de gamla tålde dåligt bränsle. Många klarar inte ens RME. Hade nog satsat på styrning med annan styrenhet eller en universell värmare. Osäker på att de hjälper med elschema då den säkert behöver canbus kommunikation med annan styrenhet men ej säkert.

Har många gånger funderat på sätta en på mitt garage så detta e intressant.

O komiskt då ja precis renoverade värmaren på min bil i helgen. Hehe

hur kan man göra /ändra så att de blir mycke mindre känsliga? byta munstycke?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#21 » 00:35:22, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte säga att det är omöjligt men jag tror att du slösar din tid.
Många har problem när de tankar biodiesel och ska köra brännaren, om de är så känsliga så tror jag knappast att den kommer att gå på spillolja hur du än försöker.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

sydstatare

#22 » 06:58:54, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja att få en värmare att gå på nåt annat än ren diesel, då e de nog lättare att bygga en liten råoljebrännare från grunden.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

Stefan1972

#23 » 09:03:37, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är ju konstruktionen i sig. En riktig oljebrännare har högtryckspump och ett munstycke som finfördelar bränslet. En enklare dieselvärmare av det här slaget har inget högtryckssystem och ingen spridare på det viset. Bara en doseringspump och i princip ett "rör" som droppar ut bränsle på en strumpa/nät som det där då finfördelas skapligt av fläktdraget. En mer tjockflytande olja kommer aldrig gå att pumpa fram och få samma funktion på. Kommer troligen bara kladda ner och fastna direkt vid utloppet och aldrig tända.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#24 » 15:19:19, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Grejen är ju konstruktionen i sig. En riktig oljebrännare har högtryckspump och ett munstycke som finfördelar bränslet. En enklare dieselvärmare av det här slaget har inget högtryckssystem och ingen spridare på det viset. Bara en doseringspump och i princip ett "rör" som droppar ut bränsle på en strumpa/nät som det där då finfördelas skapligt av fläktdraget. En mer tjockflytande olja kommer aldrig gå att pumpa fram och få samma funktion på. Kommer troligen bara kladda ner och fastna direkt vid utloppet och aldrig tända.


förstår va inne på bygga högtryckspump (bensinpump) först för att injisera i ett ställbart munstcke som finfördelar bränsleti ett rör som sen blandas med luften från luftpumpen i ett brännarrör,
men har ist byggt in munstycket efter luftröret i brännkammarn svårt o förklara då maskinisten har fuckat upp går inte ens lada upp bilder mer,

om inte dieselbrännaren fungerar med spillolja får ja skita i projektet, men de borde väl gå att byta ut silen till en grövre som inte är så känslig? alternativt koppla bort hela kretskortet och mekaniskt lägga matning på doseringspumpen och fläkten och ställa in på nåt sätt så de blir optimal blandning? :eek: :sad: får köra på min hemmagjorda oljebrännare om inte annat, den bränner allt utan problem. förslag på hur ja kan förbättra brännaren?

bilder på den: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 00.&type=3

bilder från albumet: massa bilder på brännaren https://www.facebook.com/william.teller.581/photos
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#25 » 19:27:56, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är just den där principen med förångningsskiva som bränslet droppas på. Porerna i keramiken kommer snabbt att bli igensatta av föroreningarna i spilloljan, hur väl filtrerad den än är.

Doseringspumpen ska inte bara ha jämn spänningsmatning utan den ska pulsas med rätt pulslängd och rätt frekvens, som ska variera med batterispänningen så att bränslemängden följer fläktens varvtal.

Det finns värmare med annan princip än förångningsskiva, t ex Ardic/Volvo Flygmotor, som har ett litet munstycke (som för den delen blir igensatt ständigt och jämnt, jag vet för övrigt inte om de finns för diesel eller bara för bensin), eller en del äldre Eberspächer där bränslet får droppa ner på en roterande hylsa med små kammar som finfördelar det. Och, som jag nämnde tidigare, Webastos gamla lösning med membranförgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#26 » 23:13:29, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet är just den där principen med förångningsskiva som bränslet droppas på. Porerna i keramiken kommer snabbt att bli igensatta av föroreningarna i spilloljan, hur väl filtrerad den än är.

Doseringspumpen ska inte bara ha jämn spänningsmatning utan den ska pulsas med rätt pulslängd och rätt frekvens, som ska variera med batterispänningen så att bränslemängden följer fläktens varvtal.

Det finns värmare med annan princip än förångningsskiva, t ex Ardic/Volvo Flygmotor, som har ett litet munstycke (som för den delen blir igensatt ständigt och jämnt, jag vet för övrigt inte om de finns för diesel eller bara för bensin), eller en del äldre Eberspächer där bränslet får droppa ner på en roterande hylsa med små kammar som finfördelar det. Och, som jag nämnde tidigare, Webastos gamla lösning med membranförgasare.

ok :( vart kan man hita webastos membranförgasar värmare? menar du själva brännkammaren som innehar massa små porer i keramiken? kanske man man gjuta in cement ist på keramiken? silen borde man kunna byta ut till en tesil eller nåt grövre, samt universal kretskort som ni nämnde :) iaf ja ska plocka ner brännaren i helgen o kolla hur de är uppbyggt, o beställa kretskortet, ska också bygga klart min oljebrännare som funkar hyffsat beh flytta munstycket så de fördelas bättre och tänder bättre.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#27 » 23:32:36, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmarna med membranförgasare, WP1021 m fl, var vanliga på 70-talet. Förekom bl a i Televerkets Ford Transit och i en hel del militärfordon från den tiden (t ex Tgb 13 i olika varianter med radio- eller stabshytter).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#28 » 23:39:45, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sydstatare skrev:Styrenheten på den har nog dessvärre canbus. Bökigt med andra ord tyvärr.

Och precis som någon skrev innan. Går bara köra på fin diesel. De e känsliga som tusan o sotar igen ändå. Har skruvat med bla värmare i 17år o har sett många värmare som krånglar. Inte ens de gamla tålde dåligt bränsle. Många klarar inte ens RME. Hade nog satsat på styrning med annan styrenhet eller en universell värmare. Osäker på att de hjälper med elschema då den säkert behöver canbus kommunikation med annan styrenhet men ej säkert.

Har många gånger funderat på sätta en på mitt garage så detta e intressant.

O komiskt då ja precis renoverade värmaren på min bil i helgen. Hehe


Ett åkeri som jag jobbade på bytte till FAME (tror jag de var) som skulle göra ca 1~1,50kr/litern billigare än diesel när de begav sig. Problemet var att värmarna la av samt att kylaggregaten även började krångla rejält. Slutade med att dom fick bygga om ett gäng bilar med en extratank med diesel som värmare och aggregat fick gå på. Aggregat på bilen så klarade den inte att stå över helgen utan att tanka.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

sydstatare

#29 » 23:45:03, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rme menar du med den ombyggnationen. Var billigare i början. O miljövänligare. Trotts all palmolja. Men satte igen filter o oringar jäste. Men nu funkar de bra igen. Vet om några som lyckats få sina värmare att funka på de men de var smidigare med en separat tank med diesel eller hvo istället.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

Alrik

#30 » 23:50:34, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer säkert att de var RME. Hade bytt åkeri när de var fullt i drift. Bör varit för ca 15 år sedan typ.

Problemet var iaf att värmarna inte fungerade, aggregaten gick inte alltid och att RME tankställena var få. Sen tanka på två ställen,3 ifall man hade aggregat på släpet för pumpen han slå av innan man hunnit dra fram släpet.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JonasN och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se